Miért késik az elektromos átállás?

Jobb a füst

Gazdaság

Némileg megakadni látszik a közúti közlekedés még néhány éve is elkerülhetetlennek vélt villamosítása. A fejlemények komolyan érinthetik a Magyarországra (is) települt gyártók helyzetét.

Több szempontból is elkerülhetetlennek látszott az utóbbi évtizedekben a közúti közlekedés elektromos átállítása. Előbb a gyorsan elfogyó fosszilis üzemanyag réme hajtotta volna az elektromos járművek előretörését, majd miután kiderült, hogy a nem is véletlenül alábecsült olajtartalékoknak hála, messze még a beszakadás előtti olajcsúcs, egy az előbbinél érdemibb ok, a klímapánik vált a legfontosabb kényszerítő erővé. Az aggodalmak vezérelte klímastratégiák megszületését, a közvéleményben mutatkozó fordulatot látva a nagy járműgyártók is sorra rukkoltak elő nagyszabású (és néha hajmeresztőnek tűnő) programjaikkal – amelyekből most egymás után vesznek vissza.

A Volkswagen-csoporthoz tartozó Porsche két hete jelentette be, hogy az eredeti tervekhez képest mégsem tervezi, hogy házon belül gyártson akkumulátorokat elektromos autókhoz (leginkább a sajátjaihoz). A cég a villanyautók vártnál lassabb terjedésével, valamint az amerikai és kínai piac nehézségeivel indokolta döntését. Ahogyan arról például a G7 portál minapi gyűjtése (lásd keretes írásunkat) is beszámolt, a hátunk mögött hagyott tavaszi-nyári szezonban számos nagy autógyártó határozott úgy, hogy alaposan visszavesz a tempóból, és enged az elektromos átállásra vonatkozó ambiciózus terveiből is.

Megjegyzendő, hogy az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) friss adatai szerint az év első hét hónapjában a villanyautók és a tölthető hibridek forgalma 24, a nem tölthető hibrideké pedig 17 százalékkal nőtt, miközben a teljes piac 0,7 százalékkal csökkent – a villanyautók piaci részesedése 15,6 százalék volt. Ez az adatsor némileg ellentmond annak, hogy a cégek stratégiai fordulatának egyetlen oka az lenne, hogy a vásárlók elfordultak az e-autóktól.

Az európai autógyártók a minap levelet írtak az Európai Bizottság elnökének a szeptember 12-én (lapzártánk után) esedékes találkozójuk előtt. Ebben amellett érveltek, hogy a belső égésű motoros modellek eladására vonatkozó uniós tiltás 2035-ös határideje nem tartható. A bizottság ebben korábban rugalmas volt, de nem egyértelmű, hogy az iparági nyomás hatására is tovább lazítanak-e a szabályokon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.