Miért késik az elektromos átállás?

Jobb a füst

Gazdaság

Némileg megakadni látszik a közúti közlekedés még néhány éve is elkerülhetetlennek vélt villamosítása. A fejlemények komolyan érinthetik a Magyarországra (is) települt gyártók helyzetét.

Több szempontból is elkerülhetetlennek látszott az utóbbi évtizedekben a közúti közlekedés elektromos átállítása. Előbb a gyorsan elfogyó fosszilis üzemanyag réme hajtotta volna az elektromos járművek előretörését, majd miután kiderült, hogy a nem is véletlenül alábecsült olajtartalékoknak hála, messze még a beszakadás előtti olajcsúcs, egy az előbbinél érdemibb ok, a klímapánik vált a legfontosabb kényszerítő erővé. Az aggodalmak vezérelte klímastratégiák megszületését, a közvéleményben mutatkozó fordulatot látva a nagy járműgyártók is sorra rukkoltak elő nagyszabású (és néha hajmeresztőnek tűnő) programjaikkal – amelyekből most egymás után vesznek vissza.

A Volkswagen-csoporthoz tartozó Porsche két hete jelentette be, hogy az eredeti tervekhez képest mégsem tervezi, hogy házon belül gyártson akkumulátorokat elektromos autókhoz (leginkább a sajátjaihoz). A cég a villanyautók vártnál lassabb terjedésével, valamint az amerikai és kínai piac nehézségeivel indokolta döntését. Ahogyan arról például a G7 portál minapi gyűjtése (lásd keretes írásunkat) is beszámolt, a hátunk mögött hagyott tavaszi-nyári szezonban számos nagy autógyártó határozott úgy, hogy alaposan visszavesz a tempóból, és enged az elektromos átállásra vonatkozó ambiciózus terveiből is.

Megjegyzendő, hogy az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) friss adatai szerint az év első hét hónapjában a villanyautók és a tölthető hibridek forgalma 24, a nem tölthető hibrideké pedig 17 százalékkal nőtt, miközben a teljes piac 0,7 százalékkal csökkent – a villanyautók piaci részesedése 15,6 százalék volt. Ez az adatsor némileg ellentmond annak, hogy a cégek stratégiai fordulatának egyetlen oka az lenne, hogy a vásárlók elfordultak az e-autóktól.

Az európai autógyártók a minap levelet írtak az Európai Bizottság elnökének a szeptember 12-én (lapzártánk után) esedékes találkozójuk előtt. Ebben amellett érveltek, hogy a belső égésű motoros modellek eladására vonatkozó uniós tiltás 2035-ös határideje nem tartható. A bizottság ebben korábban rugalmas volt, de nem egyértelmű, hogy az iparági nyomás hatására is tovább lazítanak-e a szabályokon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.