Két kézzel szórják a pénzt: minimum 700 millióért fog parádézni a magyar kormány a dubaji világkiállításon

  • narancs.hu
  • 2017. december 30.

Gazdaság

Készülj, Egyesült Arab Emírségek, megyünk!

2013-ban derült ki, hogy a 2020-as világkiállítást Dubajban rendezik, és a magyar kormány már korábban kinyilvánította, hogy ahogy az idei asztanain és a 2015-ös milánóin, úgy ezen is részt vesz majd.

Most az is kiderült, mennyibe is fog mindez fájni. Az MTI azt írja, a Magyar Közlönyből kiderült, hogy

a kormány 700 millió forintot biztosít a jövő évi költségvetésben a 2020-as dubaji világkiállításon való magyar részvétel előkészítésére.

A pénteken megjelent kormányhatározat értelmében tárcaközi munkacsoportot is létrehoznak, a „részletes szakmai koncepciót és a pénzügyi tervet” pedig a kormány által gründolt Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. dolgozza ki. A kormányhatározat azt is tartalmazza, hogy a magyar pavilont közepes méretű telken kell felépíteni.

A nem túl jól sikerült, Szőcs Géza irányította milánói részvételünkről itt, az idei kazahsztáni expóról pedig itt írtunk:

Csak úgy szórta a magyar kormány a pénzt a kazahsztáni világkiállításra

Először 189 millióról volt szó, aztán hirtelen milliárdos költés lett belőle. Luxushotel és egy ismerős fideszes figura is feltűnik a háttérben. 2017 nyara jelentős időszak Kazahsztán életében. A Nurszultan Nazarbajev irányította féldiktatúra (vagy tán egészen az) rendezi ugyanis az idei világkiállítást, így az elnök által körülbelül 30 milliárd dollárért megújított, 1997-ben Almati helyett fővárossá kinevezett Asztana bemutatkozhat a nagyközönség előtt.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.