Kifizetetlen Google-számlák állhatnak a Twitter önkorlátozása mögött

  • narancs.hu
  • 2023. július 2.

Gazdaság

Musk már többször panaszkodott, hogy túl magas a Google Cloud-számla.

Az elmúlt napokban a Twitter váratlanul két, a saját felhasználóit erősen korlátozó intézkedést vezetett be: először letiltották azt, hogy bárki bejelentkezés nélkül olvasson tweeteket, majd korlátozták azt, hogy egy felhasználó egy nap hány bejegyzést láthasson. Mindezt elég nagy értetlenséggel fogadták a felhasználók, hiszen a Twitter ezzel a reklámmegjelenítési lehetőségeit is korlátozta, vagyis abszurd módon a saját bevételei ellenében lépett. A tulajdonos Elon Musk magyarázata (az automatizált adatgyűjtés megakadályozása) sem segített sokat a dolog megértésében.

A Telex beszámolója szerint újra felbukkant viszont egy három héttel ezelőtti cikk a techsajtóból, ami gyakorlatilag előre megjósolta és meg is magyarázta a problémákat. A Platformer június közepén arról írt, hogy

a Twitter egyszerűen nem fizeti a szerverhátterét biztosító Google Cloud számláit.

Ez amúgy illeszkedik Musk gigantikus megszorító intézkedéseinek sorába, aminek keretében több ezer embert rúgott ki a cégtől, és többek között az irodaház bérleti díjának fizetését is felfüggesztette.

A Twitter szerverhátterét a Google biztosítja, 2018-ban kötöttek szerződést öt évre – ami éppen most, július elsejével járt le, amikor a korlátozásokat bevezették. Musk többször panaszkodott arra, hogy túl magas ez a számla (öt évre egymilliárd dollár volt), és a hosszabbításhoz újra kell tárgyalni a feltételeket. A Platformer arról írt, hogy az alkudozás már zajlik egy ideje, az álláspontok nem igazán közelednek egymáshoz, és Musk egy ponton egyszerűen leállíttatta a számlák fizetését.

Persze a Google nem akar elveszíteni egy évi százmillió dolláros nagyságrendű megrendelőt a felhőszolgáltatása alól, ezért – legalábbis így spekulálnak az iparági szakértők – a nem fizetésre válaszként, illetve a szerződés lejárta után nem kapcsolta ki egyszerűen a Twittert kiszolgáló szervereit, csak korlátozta azoknak a forgalmát. A Twitter pedig ezt háríthatta most tovább a saját felhasználóira.

Mivel a Twitteren a Musk alatt bevezetett előfizetéses rendszer forgalma elég sovány, a cég továbbra is főleg a hirdetésekre számíthat fő bevételi forrásként. Ez azonban az utóbbi hónapokban, már a felhasználók korlátozása nélkül is zuhanórepülésben volt, ez a lépés pedig valószínűleg csak még tovább ront a helyzeten.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.