Kifizetetlen Google-számlák állhatnak a Twitter önkorlátozása mögött

  • narancs.hu
  • 2023. július 2.

Gazdaság

Musk már többször panaszkodott, hogy túl magas a Google Cloud-számla.

Az elmúlt napokban a Twitter váratlanul két, a saját felhasználóit erősen korlátozó intézkedést vezetett be: először letiltották azt, hogy bárki bejelentkezés nélkül olvasson tweeteket, majd korlátozták azt, hogy egy felhasználó egy nap hány bejegyzést láthasson. Mindezt elég nagy értetlenséggel fogadták a felhasználók, hiszen a Twitter ezzel a reklámmegjelenítési lehetőségeit is korlátozta, vagyis abszurd módon a saját bevételei ellenében lépett. A tulajdonos Elon Musk magyarázata (az automatizált adatgyűjtés megakadályozása) sem segített sokat a dolog megértésében.

A Telex beszámolója szerint újra felbukkant viszont egy három héttel ezelőtti cikk a techsajtóból, ami gyakorlatilag előre megjósolta és meg is magyarázta a problémákat. A Platformer június közepén arról írt, hogy

a Twitter egyszerűen nem fizeti a szerverhátterét biztosító Google Cloud számláit.

Ez amúgy illeszkedik Musk gigantikus megszorító intézkedéseinek sorába, aminek keretében több ezer embert rúgott ki a cégtől, és többek között az irodaház bérleti díjának fizetését is felfüggesztette.

A Twitter szerverhátterét a Google biztosítja, 2018-ban kötöttek szerződést öt évre – ami éppen most, július elsejével járt le, amikor a korlátozásokat bevezették. Musk többször panaszkodott arra, hogy túl magas ez a számla (öt évre egymilliárd dollár volt), és a hosszabbításhoz újra kell tárgyalni a feltételeket. A Platformer arról írt, hogy az alkudozás már zajlik egy ideje, az álláspontok nem igazán közelednek egymáshoz, és Musk egy ponton egyszerűen leállíttatta a számlák fizetését.

Persze a Google nem akar elveszíteni egy évi százmillió dolláros nagyságrendű megrendelőt a felhőszolgáltatása alól, ezért – legalábbis így spekulálnak az iparági szakértők – a nem fizetésre válaszként, illetve a szerződés lejárta után nem kapcsolta ki egyszerűen a Twittert kiszolgáló szervereit, csak korlátozta azoknak a forgalmát. A Twitter pedig ezt háríthatta most tovább a saját felhasználóira.

Mivel a Twitteren a Musk alatt bevezetett előfizetéses rendszer forgalma elég sovány, a cég továbbra is főleg a hirdetésekre számíthat fő bevételi forrásként. Ez azonban az utóbbi hónapokban, már a felhasználók korlátozása nélkül is zuhanórepülésben volt, ez a lépés pedig valószínűleg csak még tovább ront a helyzeten.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.