„Lehet például adót emelni” - Romhányi Balázs a paksi bővítés költségeiről

  • Fülöp Orsolya
  • 2014. október 24.

Gazdaság

A paksi atomerőmű bővítése hosszú évekre vagy súlyos megszorításokat hoz, vagy adóemeléseket. Esetleg mindkettőt – miközben a kész atomerőmű gazdaságossága is kétséges. De a kormány számokról nem beszél. Megtette ezt helyette is a Költségvetési Felelősség Intézet vezetője, aki a minap az Energiaklub minikonferenciáján ismertette a független elemző műhely számításait.

Magyar Narancs: Az ön által ismertetett tanulmány talán legfontosabb megállapítása, hogy az atomerőmű építése már 2018-tól komoly megszorító intézkedéseket tenne szükségessé. Ez pontosan mit jelent?

Romhányi Balázs: Azzal, hogy a kormány a költségek 80 százalékának finanszírozására aláírta a 10 milliárd euróról szóló orosz–magyar hitelmegállapodást, tudtunkra adta, hogy szerinte az egész beruházás legalább 12,5 milliárd euróba fog kerülni. Ez egy alsó becslés, mivel egyrészt mindenhol szokott lenni költség- és időtúllépés, másrészt mi – az elemzők közt szinte egyedülállóan optimistán – azt feltételeztük, hogy ebben az összegben benne van minden, ami ahhoz kell, hogy az erőmű tankönyvszerűen működjön. Mindebből már további feltételezések nélkül is következik, hogy mekkora mozgásteret kell teremteni a költségvetésben, ha a tervek szerint 2018 és 2026 között fel akarják építeni az erőművet.

MN: Mit jelent az, hogy mozgásteret kell teremteni a költségvetésben?

RB: Arról, hogy a beruházás a maastrichti költségvetési egyenleget érinteni fogja vagy sem, a statisztikai szakértők még vitatkoznak, de nem is ez a fontos. A fontos az, hogy külön intézkedések nélkül, alappályán a magyar költségvetési politika nem felel meg az adósságráta csökkentésére vonatkozó uniós szabályoknak. Már most is nagy nehézséget okoz Magyarországnak, hogy megakadályozza az adósságráta emelkedését, 2016-tól viszont belép egy új uniós szabály, amely szerint évente egy százalékponttal csökkenteni kell a rátát mindaddig, amíg be nem jutunk a 60 százalékos szint alá. Ha a kormány a paksi beruházást is állami hitelekből akarja finanszírozni, akkor az „alapfeladaton” felül még az adósságráta Paks 2 miatti – nagyjából 10 százalékpontos – emelkedését is ellentételezni kell.

false

 

Fotó: Németh Dániel

MN: Tehát ugyanezt a kiadást máshol le kell faragni.

RB: Igen, vagyis évente 4-500 milliárdos kiigazító csomag, közkeletűbb néven megszorítás lenne szükséges az erőműépítés teljes időszaka alatt. Csak hogy érzékeljük a méreteket: például az összes családtámogatás, tehát a családi pótlék, a gyes, a gyed, a tgyás megtakarítására lenne szükség minden évben – nyolc éven át. Ezenkívül lehet még például adót emelni, visszafogni az állami fogyasztást és beruházásokat, vagy csökkenteni a magánberuházások támogatását.

MN: Volt a közelmúltban ekkora megszorító csomag?

RB: 2011–2013 között ennél még nagyobb is volt. Pont ez az egyik mondanivalóm a paksi beruházásról is: ha a kiigazítás nincs kellőképpen kitalálva, akkor olyan brutális károkat tud okozni, mint amilyeneket 2011 óta láthattunk. A kormány a 2011. áprilisi konvergenciaprogramjában azt tervezte, hogy 2014-ben a GDP 13,2 százalékkal fogja meghaladni a 2010-es szintet. A mostani hivatalos számok szerint ez 4,2 százalék, ami azt je­lenti, hogy 2014-ben 9 százalékkal van lejjebb a GDP, mint azt a kormány 2011 tavaszán tervezte.

MN: És ez a megszorítások hatása?

RB: Az átgondolatlan megszorítások hatása, amik a kiszámíthatatlanságuk miatt még az elkerülhetetlennél is jóval több kárt okoznak, elsősorban a katasztrofális beruházási környezet formájában. Először váltig tagadjuk a megszorítás szükségességét, majd túl későn, túl kicsit, de legalább váratlant lépünk, aztán kiderül, hogy megint baj van, de először megint tagadunk, és ezt így eljátsszuk nyolcszor, tízszer.

MN: Az építkezés éveiben mi lenne a beruházás gazdasági hatása?

RB: A beruházás közgazdasági definíciója az, hogy az elkészülte után hozzájárul a GDP-termeléshez. A szoborállítás hozzájárul ugyan a GDP-termeléshez, amíg épül, de utána nem: közgazdasági értelemben tehát nem tekinthető beruházásnak. Az atomerőmű ugyan tényleg beruházás, de majd csak az építés 8 hosszú éve után fog hozzájárulni a GDP-hez. Ha csak az állam meg nem rendeli, a magánszektor nem is nagyon fog ilyen hosszú ideig tartó beruházásokba. Az építkezés időszakában két hatás érvényesül. Egyik oldalról nyilván pozitív hatással van a GDP-re a beruházás magyar beszállítói része – az, hogy az oroszok mit hoznak ide, vagy a magyar cégek mit importálnak, ebből a szempontból nem számít. A másik oldalról a megszorítások viszont csökkentő hatásúak. Számításaink szerint a magyar beszállítással el lehet érni ezekben az években 0,3-0,4 százalékos növekedést, de szinte biztosra vehető, hogy a kiigazító csomag ennél nagyobb GDP-csökkenést fog okozni.

MN: Tehát akkor nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy az építés éveiben GDP-növelő hatással járna a beruházás.

RB: Biztosan nem. Ez egyébként önmagában nem lenne probléma, ha azt gondolnánk, hogy a következő 60-70 évben, amíg működik az atomerőmű, gond nélkül kitermeli ezt a társadalmi költséget.

MN: Mi történik akkor, amikor Paks 2 már felépült és termel, és a megszorító intézkedések is megszűntek?

RB: A kérdésnek három szintje van. Az első a befektetői szint: tegyük fel, hogy ezt az erőművet egy tisztán piaci szereplő, mint például az E.ON, az RWE vagy az EDF akarná megvalósítani. Saját maga felépíti, menedzseli, befizeti az adókat, kiszedi belőle a profitot. Normál körülmények között egy ilyen kockázatos befektetéstől 10–13 százalékos reálhozamot szoktak elvárni. A Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont (REKK) tavaly végzett egy számítást, ami szerint ahhoz, hogy ez az erőmű itt Magyarországon akár csak 8 százalékos hozamot is biztosítson a befektetőnek, mai értéken 110 euró/MWh áron kellene eladnia az áramot. A paksi atomerőmű jelenleg 45 EUR/MWh áron teszi ezt, a közép-európai átlagár pedig 35–36 euró. És több évtizedes távon legalább annyi érv szól amellett, hogy az áramárak csökkennek majd, mint hogy emelkednek. Ezt a számítást mi is elvégeztük most, és nagyjából hasonló eredményre jutottunk. De mi két lépéssel tovább is akartunk menni. Először megnéztük, hogy mi történik, ha történetesen az állam a befektető. Ekkor nemcsak azokat a bevételeket kell figyelembe venni, amelyek a magánbefektetőnek is bejönnének, hanem a beruházásból és a termelésből származó közvetlen és közvetett adóbevételeket is. Emiatt alacsonyabb áramár is elegendő ahhoz, hogy adott hozamelvárás mellett az államnak megtérüljön a projekt. A számításaink szerint 43 euró/MWH jövőbeli áramár mellett a beruházás 4 százalékos hozamot biztosítana az állam számára, tehát állampapírokkal finanszírozva éppen hogy megtérülne – úgy, hogy a bontás költségeire is megvan a fedezet. De van egy harmadik szint is: az adófizető állampolgár. Az MVM ugyan a befektető, de ha eggyel feljebb lépünk, az ő tulajdonosa az ­állam, és az államnak is van egy tulajdonosa, az állampolgár. És akkor az állampolgár azt mondja: oké, értem, hogy az államnak éppen bejött a pénze...

MN: …de nekem elvették a családi pótlékomat nyolc évig.

RB ...vagy kirúgtak a tanári állásomból, vagy elinflálták a béremet az újabb áfaemeléssel. Tehát akkor miért is olyan jó üzlet ez nekem? Két tényező van még, amit az állampolgár szempontjából figyelembe kell venni: az erőmű alkalmazottai hazaviszik a nettó bérüket, és a beszállítóknál szintén marad jövedelem. Ez az, amit a társadalom megnyer a beruházásból, és az előző szinten nem számoltunk vele. Ez úgy 450 milliárd forint: a „növekedési nyereség” a társadalom számára. Csakhogy ott van az a kis kiigazító csomag, ami viszont – intézkedéstől függően – növekedési veszteséget okoz. A veszteség a négyféle vizsgált megszorító intézkedés esetében 900 és 15 ezer milliárd forint között van – tehát mindenképp jóval nagyobb, mint a növekedési nyereség. Ha ezt beépítjük a beruházás költségeibe – hisz a társadalom szempontjából mindez költségként fogható fel –, akkor Paks felépítése nem 3-4 ezer milliárdba, hanem 5–19 ezer milliárdba kerül. Ahhoz, hogy ez megtérüljön, már
48–206 euró/MWh áron kellene értékesíteni az erőműben termelt áramot.

MN: Így társadalmi szinten is nyereséges lenne a projekt, de az egyének szintjén ez akkor sem jelenne meg.

RB: Persze, de ez egy elosztási kérdés, ezzel mi nem foglalkoztunk. Az elosztási hatás is attól függ, hogy milyen megszorítási csomagot választ a kormány. De azt bátran állíthatjuk, hogy ilyen méretű intézkedések mindenkit érinteni fognak – legfeljebb eltérő mértékben.

MN: Ha azt mondjuk, hogy az állam számára 4 százalék hozam mellett összességében még éppen megtérül a beruházás a 70 év alatt, akkor is felmerül: más beruházást is meg lehetne csinálni hasonló hozammal és kevesebb kockázattal.

RB: Igen, számos kérdés felmerül. Ha a kormány azt állítja, hogy nyolc éven át 4-500 milliárdos mozgásteret tud teremteni a költségvetésben, akkor biztos, hogy ezt egy atomerőműre kell felhasználni? Annyi minden mást is lehetne vele tenni.

MN: Önök optimista, jóhiszemű feltételezésekkel számoltak. Pesszimista verzió nem készült?

RB: Sajnos, az optimista feltételezésekkel is elég csúnya az összkép. Rossz esetben akármeddig tudunk süllyedni. Ilyen katasztrófa-forgatókönyv lehet például, hogy az említett költségekkel és áldozatokkal felépül az erőmű, és 2023-ban mondjuk felrobban a környéken egy reaktor. Akkor nyilvánvalóan senki nem meri majd megnyomni a start gombot. De ilyeneket nem számoltunk, mert nem ez volt a célunk. Ennél sokkal fontosabb lenne, hogy végre a kormány is megnyilvánuljon, és kimondja a saját feltételezéseit, publikálja a saját számításait.

MN: Ön reménykedik ebben?

RB: Sok múlik a médián. Kapják el a képviselőket a parlamentben, és kérdezzék meg őket, hogy amikor megszavazták a parlamentben az orosz szerződést, mit gondoltak róla.

MN: Nyilván semmit.

RB: Kérdés, hogy ez Magyarországon egy képviselőnek miért nem kényelmetlen.

MN: Volt olyan része a számításnak, ami önt is meglepte?

RB: Erős prekoncepcióim nem voltak, de az érdekes kérdés, hogy mit gondolunk az európai árampiaci integrációról. Ha nem lesz fi­zikai korlátja az áram külkereskedelmének, mint ahogy most van, akkor Paks 2 nem szorít ki más erőműveket: minden erőmű termel és eladható minden áram. Viszont csak az európai ár alatt termelve lehet bárki versenyképes. Ha maradunk izolálva, akkor Paks 2 megkaphatja a megtérüléséhez szükséges áram­árat, de más erőműveket fog kiszorítani. Vagy­is bizonyos erőműveket le kell majd állítani.

MN: Már Paks 2 nélkül is állnak erőművek. De ha integrálódunk, akkor behozni is könnyebb lesz az áramot – így aztán végképp nem biztos, hogy meg kell építeni.

RB: Így van. Ez részben attitűdkérdés, amelybe persze lobbiérdekek is keverednek. Gyakori érvelés, hogy akkor nem vagyunk kiszolgáltatva senkinek, ha valamit magunk csinálunk. Ami így nyilvánvalóan nem igaz – a nukleáris üzemanyagot például meg kell majd vásárolni az oroszoktól. Ez az autarkia romantizálása, ami mifelénk egyre divatosabb. Ha elhisszük, hogy – Magyarország elemi érdekeivel összhangban – Európából egységes piac lesz, akkor a 28 tagország bármelyikéből vásárolhatunk áramot. Önmagában is magyarázatra szorul olyan helyzetre készülni, amikor senki sem ad el nekünk áramot. Ettől még lehet úgy dönteni, hogy magyar lyukba magyar dugót – csak legalább számoljuk ki, hogy mégis, mennyi az ára? És mik lennének az alternatívák? Igen, vannak a háttérben lobbiérdekek, és ezzel nem is lenne baj, ha egy átlátható folyamatban minden oldal nyíltan és egyformán meg tudna jelenni és a számok beszélnének. A másik módszer a kamarillapolitika, amelyben néhány politikus pillanatnyi érzései döntenek. Én az előbbit preferálom.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”