Snoblesse
A jövő továbbra is kiszámíthatatlan – Szabó Réka koreográfus, társulatvezető
November 3-án a Közhely című élet discót adja elő a Tünet Együttes a Trafóban.
(2014-10-09)
November 3-án a Közhely című élet discót adja elő a Tünet Együttes a Trafóban.
Kisebb botrány tört ki abból, hogy a kormány kancelláriaminisztere, Lázár János személyes főtanácsadójává nevezte ki a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségének egykori ügyvezetőjét, Zoltai Gusztávot. Jobboldali politikusok és értelmiségiek is nehezményezték a megbízatást.
Juliusz Machulski Szexmisszió c. 1984-es filmjében, ami egy biotechnológiai módszerekkel férfitlanított, föld alatti városban játszódik, az egyenruhába bújtatott nők időnként egy tablettát vesznek be, hogy fölöslegesnek ítélt nemi vágyaikat elfojtsák.
Az elemzések többsége a tiltakozó akciók nyomán próbálja értelmezni a hongkongi helyzetet; rendre főszerepet kap a diákság, azok a fiatalok, akik – kiegészülve a pekingi politika helyi kritikusaival – már hetek óta dacolnak a rendőrséggel és a Pekingből sietve odavezényelt – általában kantoni gyökerű – titkosszolgálati ügynökökkel. (Lásd a mi cikkünket is a 20–21. oldalon! – A szerk.)
Navracsics Tibort, Magyarország jelöltjét az EU-biztosi posztok valamelyikére előbb, még a szereposztáskor alighanem az egyik legsúlytalanabb tárcával kínálta meg az Európai Bizottság elnöke, bizonyos Jean-Claude Juncker, aztán – szóbeli és írásbeli vizsgája eredményeként – még erre a gyengének mondott kulturális, oktatásügyi, ifjúságpolitikai és az uniós polgárság ügyeiért felelős biztosi szerepre is alkalmatlannak találta őt az Európa Parlament illetékes szakbizottsága. Azt mondták neki: személyében ugyan alkalmas EU-biztosnak, de nem azon a területen, ahová jelölték, hanem valamilyen másikon (pártjának hetilapja már uborkagörbítési felelőst vizionál neki, de ez maradjon a belügyük).
A szavazás előtti napon itt a heti szerkink. És annak utolsó mondatai: "Maguknak tartoznak ennyivel; és nem önöknek kell szégyellni magukat. Menjenek, és szavazzanak a Fidesz ellen."
A 20. század színházi előadásai című, nyilván szubjektív válogatásban, amelyben minden évet egy-egy előadás reprezentál, biztosan benne kell lennie egy Ljubimov-rendezésnek. A kezemben lévő kötetben kettő is van: a Hamlet és a Csendesek a hajnalok. Nincs olyan évtized – talán az 1940-es éveket leszámítva –, amikor ne volna az orosz rendezőtől korszakalkotó, színháztörténeti jelentőségű produkció egy ilyen gyűjteményben; ez is azt mutatja: Ljubimov hatalmas színházi kultúrába született, amelyet maga is alakított.
Az átlagos hongkongi ember mindig visz magával esernyőt – vagy mert esik az eső, vagy mert süt a nap. A könnygázzal szembeni alkalmazás új távlatokat nyitott e hétköznapi tárgy használatában. Forradalom élőben: a helyszínről jelentjük.
Úgy tűnik, a gyilkos vírus inkább csak a Guineai-öböl partvidékén szedi az áldozatait. Az előrejelzések szerint hamarosan látványosabban is megmutatja pusztító erejét.
Az előző részben áttekintettük a rendszerváltás utáni Magyar Nemzet első évtizedét. A folytatásban bemutatjuk, miként teljesedett ki Liszkay Gábor keze alatt a jobboldali médiabirodalom, és lett a Fidesz 2010-es győzelmének fő letéteményese.
Nemcsak a fővárosban, számos más településen is nehéz feladvány volt a baloldali pártok számára az összefogás. Az egyetértés hiánya a Fideszen túl a legtöbb esetben a Jobbiknak kedvez. Néhány egykori és jelenlegi baloldali-liberális „fellegvár” esélyeit vizsgáltuk.
Hol a kormányzat bábjának, hol önjáró, irányíthatatlan politikusnak látják kritikusai Tarlós Istvánt. Az ellentétes minősítések nem feltétlenül zárják ki egymást, a főpolgármester első ciklusa leginkább többfrontos háborúként írható le. Ha a közvélemény-kutatásokat magasan vezeti is, ebben a harcban nem Tarlósnak áll a zászló.
A paksi atomerőmű bővítése hosszú évekre vagy súlyos megszorításokat hoz, vagy adóemeléseket. Esetleg mindkettőt – miközben a kész atomerőmű gazdaságossága is kétséges. De a kormány számokról nem beszél. Megtette ezt helyette is a Költségvetési Felelősség Intézet vezetője, aki a minap az Energiaklub minikonferenciáján ismertette a független elemző műhely számításait.
Magyarul az „Egyszarvú több mint nemzet” címre keresztelték – pedig „Az egyszarvú több mint a nemzet” vagy „Az egyszarvú többet ér a nemzetnél” közelebb járna az eredetihez – a tizenegy művészt és két művészcsoportot felvonultató kiállítást, amit korábban már a bécsi Knoll Galériában is bemutattak.
A megjelenésünk napján kezdődő nemzetközi kortárs képzőművészeti vásárt tavaly húszezernél többen látogatták. Mire elég ennyi ember, mit nyújt a vásár a galériáknak, és melyik bokorban rejtőzik Fekete György?
Nagyon jó évjáratú le Carré került elő a le nem fordított klasszikusok süllyesztőjéből: a The Looking Glass War ’65-ös, annyira régi, hogy a filmváltozat stáblistáján Anthony Hopkins a futottak még negyedik helyen szerepel.
A fülszöveg ígérete szerint a születés, a szerelem, a szakítás és a gyász nagy témáit mint az ember életének kitüntetett drámai fordulópontjait szólaltatja meg lírai igénnyel, drámai formában Kiss Judit Ágnes kötete.
„Halál minden életkorra és alkalomra! Akasztás által, görcsben, tüdővészben, kaszabolás, nyakazás, fulladás által és hiányos táplálkozásból kifolyólag! Minőségi mészárlás, méreg és gyilok! Dupla halál duellumban!” – Tom Stoppardtól persze elegánsabb, mint egy mezei krimisorozattól, de a lényeg egyezik.
A civilizált embernek hiányzik a természet, persze csak szabályozott körülmények között. Kirándulunk, állatkertbe megyünk, síelünk, hegyet mászunk. De mi lenne, ha egyszer a természet jönne hozzánk kéretlenül? Ruben Östlund filmjében jön is:
Boldog nyugdíjasként él családtagjai és porcelántányérjai körében, egy római lakópark legfelső emeletén. Semmi fakszni, az erkélyen fehérnemű szárad, a könyvespolcokon egy-két plakett és a Goldoni-összes, a földön egy közös fotó a másik úszófenomén-filmsztárral, Johnny Weissmüllerrel. Ahhoz képest, hogy évente többször halálhírét keltik, a 84 éves Carlo Pedersolit a lehető legjobb egészségben találjuk. Életrajza második része, a Bud Spencer: 80 év alatt a Föld körül a napokban jelenik meg magyarul.
Afganisztánban szolgáló német katonát játszik Feo Aladag rendezőnő filmjében: a Világok között csütörtöktől a mozikban. A 37 éves német színésszel a Szemrevaló fesztiválon beszéltünk.
Amikor Sztupa és Troché megalapították és beindították a Szemét Múzeumot, azt ne úgy képzeljék el, hogy szemét volt benne kiállítva. Persze alakulhatott volna úgy is az új múzeum sorsa, hogy szemetet állítanak ki benne, hisz az ötlet akkor fogalmazódott meg Sztupában, amikor az Uránia mozi előtt meglátta a híres írót, amint egy jó vaskosat beletrombitál egy másodlagos frissességű papír zsebkendőbe, s ahogy van, azonmód el is hajítja azt az utca kövére. Hát, ez csak megér egy kis kulturális nekirugaszkodást, gondolta Sztupa, s először tényleg valami olyan képzett meg előtte, hogy egy-egy kupac összesöpört szemét, keretéből kiesett kép, elgurult lyukas kétfilléres, néhány dagadt porcica, alig használt slozipapír, megzöldült parizer lesz majd a tárlókban és falakon, de aztán az ötlet túlnőtt ezen a – kétségkívül a korai hetvenes évek romantikus világszemléletét tükröző – koncepción.
A 18. század második felében kezdjük és 1926-ban bekövetkezett haláláig követjük Weisz Eriket, ismertebb nevén Houdinit, amint olcsó trükkökre tátott szájú, megszeppent kisgyerekből törekvő szemfényvesztő, majd bűvész, szabadulóművész, mágus és celeb lesz; útja során elnökökkel, Raszputyinnal és még Sir Arthur Conan Doyle-lal is találkozik.
Robert Downey Jr. egy csupaszív fickó, aki friss bejelentése szerint Hollywood számkivetettjét, Mel Gibsont szeretné a következő Vasember rendezőjének. A dolog oda vezethető vissza, hogy amikor épp Downey Jr. volt Hollywood számkivetettje, elsőként Gibson sietett a megsegítésére és adott neki szerepet Az éneklő detektívben.
Nehezen viselem, ha egy férfi nyávog, és talán Thom Yorke az egyetlen kivétel.
A 2002-ben alakult Wall Of Sleep ötödik lemezét adta ki nemrég No Quarter Given címmel. A Black Sabbath örökségét híven ápoló zenekarból a korábban a WOS elődzenekarában, a Moodban, illetve régebben a magyar hardcore legnagyobb zenekaraiban, a Leukémiában és az AMD-ben is játszó gitárossal, Füleki Sándorral beszéltünk.
„Soha azelőtt nem beszéltem még uralkodóval. Noha mindenki azt mondta, hogy József a világ legemberségesebb és legnyájasabb fejedelme, mégsem tudtam leküzdeni előtte nagy zavaromat és félénkségemet. De mosolygó arckifejezése, szelíd hangja, és főleg végtelenül egyszerű viselkedése és öltözködése, mely semmiben sem hasonlított ahhoz, amit egy királyról elképzeltem magamnak, nemcsak felbátorított, de alig adott időt arra is, hogy észrevegyem, egy császár előtt állok.
A nullás évek elejének-közepének egylemezes kultzenekarai (igen illusztris társaság ez, ha emlékszünk még: Life Without Buildings, Unicorns, UNPOC, Postal Service) közül az egyik legjelentősebb a torontói Death From Above 1979, amely egy sikeres EP és a 2004-ben – azaz épp tíz éve, te jó ég – megjelent, bizonyos körökben máig mély áhítattal övezett You’re a Woman, I’m a Machine után nem sokkal feloszlott.
A magyar foci régebben csak rossz volt, az utóbbi években viszont szürreális lett, de így legalább a sport és a kabaré közötti pozíciója alkalmas lehet rá, hogy új híveket szerezzen neki, főleg a fiatalabb generációk soraiból. Három különböző rádiócsatorna focival kapcsolatos műsorát hallgattuk végig a múlt héten, és mindhárom kifejezetten tanulságosnak bizonyult.
A Recirquel Újcirkusz Társulat Párizs éjjel című premierje a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál nyitánya. A Müpa monumentális épülettömbje mellett épült hagyományos cirkuszi sátorban zajlik az előadás, amely természetesen lélegzetelállító, az artisták szépek, mintha rajzolva volnának, és ha nem esnek le a kötélről, őrjöngve tapsol a közönség.
Nemcsák Károly feleségének kereskedelmi színháza, a Kálvária téren immár végleges otthonra lelt Turay Ida Színház a piacról is megélne, de azért nem tesznek rosszat neki az állami forintok, önkormányzati szerződések, kőszínházi együttműködések sem.
600 épület, 100 vonat, 1300 méter sínpár, 1000 autó, 5000 ember, 5000 fa, 20 szív, 20 lélek, 1 sikeres üzleti vállalkozás: ez a Miniversum nevű modellezői paradicsom és túl szép álomvilág.
A századforduló legnagyobb demokratikus bulihelyei voltak, ahol a különböző társadalmi csoportok együtt tombolhattak. A nagyvárosi életforma pótolhatatlan részeivé váltak, pezsgő, bohó, sokszínű kulturális életet biztosítottak. Nem ám egy tejeskávé vagy egy forró csoki volt a törzsvendég kedvence, a kávéházi kultúra egészen más, már-már egzotikus jelenség volt a fővárosban.
A magyar zsidóság két világháború közötti vagyoni helyzetéről – viszontválasz Bolgár Dánielnek
A zalavári ásatások átírták a 9. századi Karoling Pannóniáról szóló tudásunkat, sőt, a magyar honfoglalás is másként látszik. Erről is beszélt az MTA BTK Régészeti Intézetének munkatársa, a Karoling erődítmény és grófsági központ feltárója s az archeológia legújabb eredményeit prezentáló régészeti kiállítás egyik kurátora.
Legalább félszáz gyanútlan kiránduló, hegymászó lelte halálát egy alvónak vélt vulkán kráterénél egy váratlan, robbanásos kitörés során. Mindez ismét átértékelheti a természeti kockázatokról való gondolkodásunkat.
Álnéven jelentette meg Coming Out Könyv, egy meleg ifjúsági lelkész előbújásának története című írását, amiben elmeséli, hogy milyen önismereti utat járt be 27 éves koráig, amikor gyakorló lelkészként arra jutott, hogy nem tudja folytatni addigi munkáját, inkább megismeri önmagát, és felvállalja homoszexualitását.
Az otelló az egyik kedvenc szőlőfajtám, rövid, mindössze néhány hétig tartó szezonjában lehetetlen betelni vele. Leginkább csak úgy, ahogy van, szemezgetve – vicces, ahogy a jellegzetes ízű belső gömböcske kipattan a vastag héjából.