Fél évvel ezelőtt, a karácsonyi lapszámba Rév István írt nagy publicisztikát a "politika haláláról", amelyet a big data hozhat el. Vagyis - nagyon leegyszerűsítve - az a módszer, amellyel külön erre szakosodott cégek összegyűjtik az adatainkat, és így személyre szabott kampányüzenetekkel tudnak befolyásolni minket. A cikk nagy része a Cambridge Analyticáról szól, amely azt állítja, hogy 230 millió amerikai választóról rendelkezik egyenként 3000-5000 adattal – demográfiai, jövedelmi, pénzügyi adatokkal, információval a hiteltörlesztésről, a vásárlási szokásokról, a vallási hovatartozásról, a politikai, ideológiai elkötelezettségről, az egészségi állapotról, a választási hajlandóságról, a lakhatásról, az egyes választók hobbijáról, ízléséről, és vélhetőleg szexuális szokásairól is. A Cambridge Analytica (CA) dolgozott Trumpnak és az egyik Brexit-kampánynak is - és nem túlzás azt gondolni, hogy a működésük nagyban befolyásolhatja a közeljövő választásait szerte a világban. (A CA igazgatójának előadása elég meggyőző a saját hatékonyságukat illetően.)
De a Guardian cikke egy másik történetet is elmond: Robert Mercerét.
The great British Brexit robbery: how our democracy was hijacked
"The connectivity that is the heart of globalisation can be exploited by states with hostile intent to further their aims.[...] The risks at stake are profound and represent a fundamental threat to our sovereignty." Alex Younger, head of MI6, December, 2016 "It's not MI6's job to warn of internal threats.
A zseniális informatikusnak leírt Mercer az egyik legnagyobb hedge fund vezetője. Nyilvános szereplései nagyon ritkák, a sajtónak pedig soha nem nyilatkozik. Soha semmilyen politikai tisztséget nem viselt. Mégsem túlzás az USA egyik legbefolyásosabb emberének nevezni.
Mercer régóta az alt-right, vagyis az újgenerációs szélsőjobb fő szponzora, aki a különféle non-profit szervezetek mellett főleg a sajtóba fektetett. Ő finanszírozta a marginális dühöngőből az egyik legnépszerűbb híroldallá fejlődő Breitbartot is. A 2016-os kampányban először Ted Cruzt támogatta, de annak kiesése után Trump mellé állt. Vagy talán inkább mögé: nem csak ő volt a fő szponzora a kampányának, hanem a pénzzel együtt a két új kampányfőnök, a Breitbartot vezető Steve Bannon és a Mercer egyik kampányfinanszírozó alapját kezelő Kellyanne Conway is tőle érkezett. Ők ketten a Fehér Házban is vezető pozíciót kaptak. A Cambridge Analytica követte Mercer pénzét: először Cruz kampányát menedzselte, majd Trumpét.
A Guardian szerződéseket és névtelen forrásokat egyaránt felhasználó, nagyon alapos cikkéből pedig az is kiderül, hogy - bár ezt mindenki tagadja - a CA dolgozott mindkét nagy Brexit-párti kampánynak. A Leave.EU és a Vote Leave a felszínen fúrta egymást, és a törvények is tiltották az együttműködésüket, de most kiderült, hogy a kampánypénzeik nagy részét egyaránt a CA egyik alvállalkozásánál költötték el. Maga a CA pedig ingyen "segített" a Leave.EU-nak - a kommunikációs igazgatójuk szerint azért, mert Mercer és Farage régi jó barátok.
És ezen a ponton elkezd átalakulni a történet. Nem arról van már szó, hogy egy újító megoldásokat használó cég besegít egy-egy kampányba és ezzel érdemben befolyásol választásokat. Hanem arról, hogy ha Robert Mercernek megtetszik egy ügy, akkor a végtelen mennyiségű pénzével és a big data cégeivel el tud dönteni egy választást. Nem ő irányítja a jelölteket, de a kiválasztottjait győzelemre tudja segíteni.
A brit hatóságok több vonatkozó vizsgálatot is indítottak, de nem valószínű, hogy a közelgő választások előtt eredményre jutnának. A következő kérdés pedig nyilván az: kinek akar még segíteni Mercer?
További olvasnivalók
Az FBI igazgatójának kirúgása történelmi kontextusban (New Yorker)
A lakástulajdon és a vagyoni egyenlőtlenségek összefüggései (New York Times Magazine)
Applikációk menekülteknek (Atlantic)