Nagy Gergely Miklós kapta a Paul Lendvai-díjat

  • narancs.hu
  • 2020. december 17.

Hírek

Volt kollégánk, a 24.hu munkatársa, a vásárosnaményi varrónőknől írt riportjáért részesült az elismerésben.

A névadó által 2012-ben alapított elismerésben minden évben egy, a nyomtatott és internetes sajtóban kiemelkedő politikai-közéleti-társadalmi témájú cikket jegyző magyar újságíró részesülhet. A járvány miatt elmaradt a hagyományos díjátadó, de virtuális formában idén is kiosztásra került a Paul Lendvai-díj. A pályázatokat elbíráló kuratórium elnöke Kovács Zoltán, az Élet és Irodalom főszerkesztője, tagjai pedig Bojtár B. Endre, a Magyar Narancs főszerkesztője és Lipovecz Iván, a HVG korábbi főszerkesztője.

A 2020-as elismerést Nagy Gergely Miklós, a Magyar Narancs korábbi, a 24.hu jelenlegi újságírója kapta a munka nélkül maradt vásárosnaményi varrónőknől írt riportjáért.

A díj alapítója a rendkívüli körülmények miatt ezúttal írásban méltatta a díjazottat. „Ezt a riportot újságírói iskolákon vagy tanfolyamokon kellene példaként bemutatni. Egy szimbolikusan ható pillanatfelvétel az egyre rosszabbodó gazdasági helyzetről Magyarországon s a Fidesz uralta közigazgatás és a helyi polgármester tehetetlenségéről egy válsághelyzetben.” – fogalmazott Paul Lendvai. Hozzátéve: „Nagy Gergely Miklós és kollégái nemcsak a mai olvasóknak, hanem a jövő magyar történészeinek is értékes adatokat és benyomásokat szolgáltatnak. Munkájuk jelentősége szinte felmérhetetlen, hiszen a hazugság mestereinek és terjesztőinek kimeríthetetlen pénzügyi források állnak rendelkezésre.”

Korábbi munkatársunknak mi is szeretettel gratulálunk!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.