tévéSmaci

A kardfogú poloska

  • tévésmaci
  • 2015. február 28.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché átírták a könyveket, taxival mentek. Troché útközben megállította az autót, beszaladt egy éjjel-nappali üzletbe, s vett két üveg gint – rosszat, akkor még nem voltak jó szeszek. A rossz italok közül szeretett vagy mitizált a közvélekedés egyet-egyet, de már akkor sem tudta senki, hogy milyen alapon. Sztupa valahol kiszállt, Troché szintén valahol, egy másik valahol megérkezett, addig kölcsönösen sértegették egymást a taxissal, ez akkoriban nem számított ritkaságnak vagy elfogadhatatlannak. Kiszállt tehát Troché is egy utcanév és házszám alatt, nemrég itt lakást törtek fel, azt mondták, jó okuk volt rá, egy hétig kábé vörös őrség vigyázta váltott erőkkel a helyet, de miután a füle botját sem mozdította senki a dologban, szépen lassan elmaradozott a véderő, csak a használók maradtak. De azok közül is az egyiknek mindig mindenfelé el kellett mennie. Ilyen időszakra esett az is, amikor Troché megérkezett átírni a könyveket. Sztupa épp máshol tette ugyanezt, de volt egy csomó olyan alkalom is, amikor egy helyen dolgoztak. Hosszadalmas, de szórakoztató munka volt, úgy egy évig is eltartott, sok kis részfeladattal, például a virágokról szóló könyv átírásához variálni kellett magukkal a virágokkal is. Ágyást rendezni, kékre-zöldre festeni pirosat, sárgát. S így volt ez minden tényekre alapozott könyvvel; a tények hamisnak bizonyultak bennük, az óvatos szakembereknek pedig meg kellett találni az egyensúlyt a könyvek és földi másuk között, mert az úgy nem ment, hogy nekiesel a könyvnek, mint bolond tehén az anyjának. Volt olyan, amikor a könyv volt inkább az igazodási pont – ezt sokan hibás hozzáállásnak tartották, de ha odakerültek, hogy ők csinálják, nem tettek másképp maguk sem. Csak a szépirodalmi könyvekkel nem volt semmi gond, azokat a leggátlástalanabbul lehe­tett átírni, de rohadt unalmas meló volt így is. A hősből árulót, az árulóból joviális mellékalakot faragni a legkönnyebb a világon, ahogy az átírók doyenje mondta: perecesből simán lesz ellentengernagy, sőt el is várják tőle. Sztupa és Troché szerencsére nem voltak doyenek, s mint jeleztük, Troché két üveg réteg-népszerűségű szeszes itallal is rendelkezett. Ő ezúttal csak mint vendég írta át a könyveket, nem érkezhetett hát üres kézzel. Tévé!

Pénteken (30-án) jönnek a csehszlovákok, de vártuk őket. Az m1 22.55-kor belekezd egy 2010-es cseh krimibe, a Kajínekbe, a nevezett, ha jól értem, tök igazi bűnöző volt, s az ő szép és feltehetően színigaz történetét kapjuk itt. A múlt héten azt mondtuk, hogy a Dunára megint érkezett egy bálányi Miloš  Forman munkásságából, de az igazság az, hogy valószínűleg végtelenítve adják ezeket. Amikor Kajínek kartárs beköszön, már húsz perce lesi a bolti tolvajokat Fekete Péter elvtárs, a nagy túlélő. Borzalom.

Szombaton Fernandel jön el közénk, és azt mondja dettó a Dunán, hogy Bocsáss meg, drágám! Miért bocsátanék? Éjjel a nemzeti főadóra jön a jobboldali sajtó kedvence, a legendás pederasztafári, Roman Polanski, s letolja – ne tessék már állandóan ijedezni! – 2011-es nagy művét, Az öldöklés istenét. Értem én, ez valami utalás arra, hogy az öregemberek is hadd rendezzenek filmeket, mert lám, Buñuel is űzte az ipart túl a nyolcvanon. Szép s nemes mondandó.

Vasárnap korunk üdvöskéje, Matthew McConaughey domborít a híres veterán, William Friedkin Gyilkos Joe című filmjében, mely műnek Romániában, közelebbről Erdélyországban akkora sikere volt, hogy Tőkés László személyesen járt közben Andrew G. Vajnánál, hogy szálljon be egy esetleges folytatás költségeibe. Róla meg tudjuk, hogy a jó ügyek embere, ezért Friedkin a jövő héten workshopot tart Budapesten, de utána rögtön siet vissza forgatni Gyergyószentmiklósra. Épp azt a jelenetet veszik fel, amikor a lófőt becsempészik a filmproducer ágyába. Sajnos Matthew-t már nem sikerült megnyerni a Gyilkos Joe a Gyilkos-tónál főszerepére. Ma amúgy a Film+-on lesz minden idők nagy legje, az Országúti disco! Abban van csak a nagy élet! Na hallod, nem is a tévében.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.