Tévé

Exek

A Parlament – Somogyi Zoltánnal

Interaktív

Ki hivatott elemezni? – hangzik a politikai elemző műsorok műfajának kulcskérdése, amelyre az ATV régi és új műsorai egészen változatos válaszokat adnak.

Van műsor, ahol egy merőben vegyes összetételű, ám rég összeszokott és a műsorvezetőnek alárendelődő asztaltársaság tárgyalja így-úgy a felmerült témákat, s akad olyan is, ahol internetes publicisták döntenek civilizációs sors­kérdésekről. Somogyi Zoltán heti műsora pedig arra az előfeltevésre alapul, hogy aki egykor politikus volt, az alighanem ma is többet érthet a politika működéséből, s ennélfogva a szerkesztők a köz­élet első vonalából kiesett vagy hátralépett hajdani képviselőket ültetnek be a stúdióba. Ha visszakeresünk az emlékeink között, úgy persze magát a műsorvezetőt is ilyesféle szereplőként azonosíthatjuk, elvégre ő sem csupán politológus, betelefonálós műsorok hosszútűrő moderátora meg a Ránc az alsónadrágon című tárcagyűjtemény szerzője, hanem egykori MDF-es kampányfőnök és képviselőjelölt is.

„A közelmúlt emblematikus politikusai” – hangzik a műsor ajánlójának megfogalmazása, amely a múlt héten éppenséggel Baja Ferenc, Bőhm András és Kukorelly Endre hármasára volt hivatott utalni. Ők hárman elemezték hát a „várakozásmenedzsment” említésétől az elmaradhatatlan focihasonlatokig a legaktuálisabbnak vélt belpolitikai fejleményeket, ám csak alig-alig igazolták a műsort életre hívó előfeltevést. Kukorelly például, miután első szavaival határozottan elutasította magától a kremlinológiai megfigyelések műfaját, meglepő gyorsasággal jutott el a miniszterelnök arcvonásain felismert „reflektálatlan önelégültség” szimptómájához meg ahhoz az árnyalt és újszerű elemzéshez, mely szerint: „ezek a fiúk csak az erőből értenek”. Igaz, útközben kollegiálisan megdicsérte Mikszáth Kálmán parlamenti karcolatait is („nagyon szórakoztatóak”), habár megállapította, hogy azokat ma már, úgy istenigazából csak egy-két történész értheti… Kukorellyhez képest Baja Ferenc maga a lényeglátó elme, s nem is csupán hozzá képest, hiszen az adásban egyedül ő fogalmazott meg a legszűkebb bel- és pártpolitikán túlmerészkedő, az ad hoc csevegés nívóját meghaladó gondolatokat.

Ilyen gondolatokat, úgy lehet, inkább a műsorvezetőtől reméltünk volna, ám Somogyi ehelyett kérdéseinek-felvetéseinek fókusztalanságával vétette észre magát. Ez az egy-egy szóban megkapaszkodó műsorvezetői technika ugyanis (mely amúgy korántsem csupán Somogyira jellemző az ATV-nél), fájdalmasan csapongóvá tette az adást, s így a felvezetőben ígért témák közül akadt, amelyet még csak futólag se említettek meg utóbb (pl. bevándorlásvita). Más témáról szó került ugyan, de mintha az adáskészítők maguk se figyelték volna a beszélgetésben elhangzottakat. „Orbánt segíti meg Merkel látogatása” – vált olvashatóvá pél­dául az értelmező inzert ama két percben, amíg az asztalnál valami hasonló témáról beszélgettek –, anélkül azonban, hogy a stúdióban bárki száját is elhagyta volna ilyen vagy ehhez hasonló kijelentés.

ATV, január 21.

Neked ajánljuk

Kutyából nem lesz unikornis

  • SzSz

„1 millió dollár nem tuti. Tudjátok mi a tuti? 1 milliárd dollár” – fűzi be Sean Parker, a simlis befektető a Facebook tejfelesszájú, egyetemista alapítóit a The Social Network – A közösségi hálóban. A Justin Timberlake játszotta pasas maga a gonosz kapitalista csábító, aki David Fincher filmje szerint főszerepet játszott abban, hogy néhány kapucnis srác nekifutásából vanity project helyett végül az egész világot meghódító gigavállalat jöjjön létre.

A legnagyobb átverés

Alighanem biztosra akart menni a Netflix, amikor jó pénzért – erről még lesz szó – megvette 2018-ban az akkor már internetszerte nagy népszerűségnek örvendő, és épp börtönbüntetését töltő álörökösnő, Anna Sorokin élettörténetének megfilmesítési jogát, és hozzá ugyancsak szép pénzért leszerződtette az Y generációs narratívák kipróbált tévés elbeszélőjét, Shonda Rhimest. Biztosra mentek, csak épp azt nem tudták eldönteni, hogy mit is akarnak ezzel az egésszel kezdeni, mit szeretnének mondani a történetről, és miért tartják egyáltalán érdekesnek a Sorokin-sztorit.

A legnagyobb tűzijáték

  • Csabai Máté

Zabszem van Tigran Hamasyan seggében. Az örmény folklór, a thrash metal, a prog rock és az ECM-stílusú ambient felé tett kirándulások után odaérkezik, ahonnan mások indulni szoktak: az amerikai jazzdalokhoz, Ella Fitzgerald, Charlie Parker és Chet Baker klasszikusai­hoz. Nem vitatom, hogy ragyogó invencióval és virtuozitással nyúl ezekhez, de izgága természetének nem tud parancsolni.

Távolról sem

  • Sándor Panka

Elgondolkodtató és megragadó látvány fogad (Erős Hanna és Zatykó Bori munkája): a színpadon hatalmas piros M betű, előtte piros szőnyeg, jobboldalt kör alakú vetítővászon, Bartha Máté videóival. A Kovács Lehel által megformált kutató, az Amerikából hazatért Gyarmati Egon bele is kezd a Magor-program kifejlesztésének hátteréről szóló ismeretterjesztő előadásába.

Elnyomás alatt nő

Naomi Wolf amerikai feminista író a Vagina című könyvében hosszan értekezik arról, hogy a vagina fölötti uralom és a nők társadalmi csoportjának elnyomása egy és ugyanaz.

Míg el nem tűnik

  • Erdei Krisztina

A 20. század alkotói gyakran keresték a fotózás valódi helyét a művészetek között. Moholy-Nagy és kortársai, az avantgárd fotográfia képviselői a festészetet utánzó fotóhasználattal szemben, a médium sajátos formanyelvének kidolgozására törekedve önálló kifejezésmódot fejlesztettek ki, amely képes a valóságot sajátos nézőpontok mentén rögzíteni.