Tévé

Exek

A Parlament – Somogyi Zoltánnal

Interaktív

Ki hivatott elemezni? – hangzik a politikai elemző műsorok műfajának kulcskérdése, amelyre az ATV régi és új műsorai egészen változatos válaszokat adnak.

Van műsor, ahol egy merőben vegyes összetételű, ám rég összeszokott és a műsorvezetőnek alárendelődő asztaltársaság tárgyalja így-úgy a felmerült témákat, s akad olyan is, ahol internetes publicisták döntenek civilizációs sors­kérdésekről. Somogyi Zoltán heti műsora pedig arra az előfeltevésre alapul, hogy aki egykor politikus volt, az alighanem ma is többet érthet a politika működéséből, s ennélfogva a szerkesztők a köz­élet első vonalából kiesett vagy hátralépett hajdani képviselőket ültetnek be a stúdióba. Ha visszakeresünk az emlékeink között, úgy persze magát a műsorvezetőt is ilyesféle szereplőként azonosíthatjuk, elvégre ő sem csupán politológus, betelefonálós műsorok hosszútűrő moderátora meg a Ránc az alsónadrágon című tárcagyűjtemény szerzője, hanem egykori MDF-es kampányfőnök és képviselőjelölt is.

„A közelmúlt emblematikus politikusai” – hangzik a műsor ajánlójának megfogalmazása, amely a múlt héten éppenséggel Baja Ferenc, Bőhm András és Kukorelly Endre hármasára volt hivatott utalni. Ők hárman elemezték hát a „várakozásmenedzsment” említésétől az elmaradhatatlan focihasonlatokig a legaktuálisabbnak vélt belpolitikai fejleményeket, ám csak alig-alig igazolták a műsort életre hívó előfeltevést. Kukorelly például, miután első szavaival határozottan elutasította magától a kremlinológiai megfigyelések műfaját, meglepő gyorsasággal jutott el a miniszterelnök arcvonásain felismert „reflektálatlan önelégültség” szimptómájához meg ahhoz az árnyalt és újszerű elemzéshez, mely szerint: „ezek a fiúk csak az erőből értenek”. Igaz, útközben kollegiálisan megdicsérte Mikszáth Kálmán parlamenti karcolatait is („nagyon szórakoztatóak”), habár megállapította, hogy azokat ma már, úgy istenigazából csak egy-két történész értheti… Kukorellyhez képest Baja Ferenc maga a lényeglátó elme, s nem is csupán hozzá képest, hiszen az adásban egyedül ő fogalmazott meg a legszűkebb bel- és pártpolitikán túlmerészkedő, az ad hoc csevegés nívóját meghaladó gondolatokat.

Ilyen gondolatokat, úgy lehet, inkább a műsorvezetőtől reméltünk volna, ám Somogyi ehelyett kérdéseinek-felvetéseinek fókusztalanságával vétette észre magát. Ez az egy-egy szóban megkapaszkodó műsorvezetői technika ugyanis (mely amúgy korántsem csupán Somogyira jellemző az ATV-nél), fájdalmasan csapongóvá tette az adást, s így a felvezetőben ígért témák közül akadt, amelyet még csak futólag se említettek meg utóbb (pl. bevándorlásvita). Más témáról szó került ugyan, de mintha az adáskészítők maguk se figyelték volna a beszélgetésben elhangzottakat. „Orbánt segíti meg Merkel látogatása” – vált olvashatóvá pél­dául az értelmező inzert ama két percben, amíg az asztalnál valami hasonló témáról beszélgettek –, anélkül azonban, hogy a stúdióban bárki száját is elhagyta volna ilyen vagy ehhez hasonló kijelentés.

ATV, január 21.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.