Tévé

Exek

A Parlament – Somogyi Zoltánnal

Interaktív

Ki hivatott elemezni? – hangzik a politikai elemző műsorok műfajának kulcskérdése, amelyre az ATV régi és új műsorai egészen változatos válaszokat adnak.

Van műsor, ahol egy merőben vegyes összetételű, ám rég összeszokott és a műsorvezetőnek alárendelődő asztaltársaság tárgyalja így-úgy a felmerült témákat, s akad olyan is, ahol internetes publicisták döntenek civilizációs sors­kérdésekről. Somogyi Zoltán heti műsora pedig arra az előfeltevésre alapul, hogy aki egykor politikus volt, az alighanem ma is többet érthet a politika működéséből, s ennélfogva a szerkesztők a köz­élet első vonalából kiesett vagy hátralépett hajdani képviselőket ültetnek be a stúdióba. Ha visszakeresünk az emlékeink között, úgy persze magát a műsorvezetőt is ilyesféle szereplőként azonosíthatjuk, elvégre ő sem csupán politológus, betelefonálós műsorok hosszútűrő moderátora meg a Ránc az alsónadrágon című tárcagyűjtemény szerzője, hanem egykori MDF-es kampányfőnök és képviselőjelölt is.

„A közelmúlt emblematikus politikusai” – hangzik a műsor ajánlójának megfogalmazása, amely a múlt héten éppenséggel Baja Ferenc, Bőhm András és Kukorelly Endre hármasára volt hivatott utalni. Ők hárman elemezték hát a „várakozásmenedzsment” említésétől az elmaradhatatlan focihasonlatokig a legaktuálisabbnak vélt belpolitikai fejleményeket, ám csak alig-alig igazolták a műsort életre hívó előfeltevést. Kukorelly például, miután első szavaival határozottan elutasította magától a kremlinológiai megfigyelések műfaját, meglepő gyorsasággal jutott el a miniszterelnök arcvonásain felismert „reflektálatlan önelégültség” szimptómájához meg ahhoz az árnyalt és újszerű elemzéshez, mely szerint: „ezek a fiúk csak az erőből értenek”. Igaz, útközben kollegiálisan megdicsérte Mikszáth Kálmán parlamenti karcolatait is („nagyon szórakoztatóak”), habár megállapította, hogy azokat ma már, úgy istenigazából csak egy-két történész értheti… Kukorellyhez képest Baja Ferenc maga a lényeglátó elme, s nem is csupán hozzá képest, hiszen az adásban egyedül ő fogalmazott meg a legszűkebb bel- és pártpolitikán túlmerészkedő, az ad hoc csevegés nívóját meghaladó gondolatokat.

Ilyen gondolatokat, úgy lehet, inkább a műsorvezetőtől reméltünk volna, ám Somogyi ehelyett kérdéseinek-felvetéseinek fókusztalanságával vétette észre magát. Ez az egy-egy szóban megkapaszkodó műsorvezetői technika ugyanis (mely amúgy korántsem csupán Somogyira jellemző az ATV-nél), fájdalmasan csapongóvá tette az adást, s így a felvezetőben ígért témák közül akadt, amelyet még csak futólag se említettek meg utóbb (pl. bevándorlásvita). Más témáról szó került ugyan, de mintha az adáskészítők maguk se figyelték volna a beszélgetésben elhangzottakat. „Orbánt segíti meg Merkel látogatása” – vált olvashatóvá pél­dául az értelmező inzert ama két percben, amíg az asztalnál valami hasonló témáról beszélgettek –, anélkül azonban, hogy a stúdióban bárki száját is elhagyta volna ilyen vagy ehhez hasonló kijelentés.

ATV, január 21.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.