tévéSmaci

A keselyű három anyja

  • tévésmaci
  • 2017. augusztus 27.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché hirtelen, s gyakorlatilag egyszerre felpattantak, hogy rohanvást megakadályozzák az elkerülhetetlent, Sztupa így kiáltott: opre, puppom! Az épp inaszakadtából rohanni készülő Troché mozgása megbicsaklott, mint amikor a bábmester elengedi a bábut, mintha a keze és a lába hirtelen gazdátlanná és rongyállagúvá vált volna, kifújta minden levegőjét, s térdére támaszkodva mozdulatlanná lett egy kis időre. Ómafa elordította magát, leállunk (már mindenki állt, még Sztupa is), villany leó; a lámpák kihunytak, a világosítók mint a lassított felvételeken, a műszak büfékocsija felé vették az irányt. Opre, bazmeg? – kérdezte némileg indignált hangon a felegyenesedő Troché. Puppom, bazmeg? – úgy látszik, ez a kérdés sem hagyta nyugodni. Ómafa menteni igyekezvén a helyzetet, Mikszáth Kálmánról kezdett beszélni, hogy nála ugyan upre, vagy olykor upré, de minden esetben sajnos púpos, bár itt ugye nincs szöveg, csak futni kell, feltépni, aztán becsapni az ajtót. De úgy, hogy hulljon le a vakolat. Aztán végig le a szűk lépcsőházban, s az utcán a három tök egyforma kocsi közül a középsőbe, szintén feltépem az ajtót, szintén becsapom, full gáz, sikoltó gumik, kilőttem, megállunk, ennyi volt, mit keres itt Mikszáth? Sztupa nem védekezett, nem magyarázta meg, hogy az igenis opre meg puppom, hogy igenis kell mondani valamit, s azt nem lehet, hogy uccu neki, vesd el magad, meg azt sem, hogy siessünk. Nem is legyintett, hogy hülyék vagytok, s nem is szólt rá Trochéra, hogy úgy káromkodsz, mint egy kocsis. Troché sem erőltette a dolgot, csak néma erőgyűjtésbe fogott, mert a szívéig szaladt a gondolat, hogy Sztupa a következő alkalommal is bezengi, hogy opre, puppom, akkor valószínűleg a jövő hetet is szét fogják röhögni, az meg kinek hiányzik.

Pénteken (28-án), este tizenegy előtt valamivel már bele is kap a Film+ az Alamo – A 13 napos ostrom című filmbe, melynek kockáin Billy Bob Thornton adja Davy Crockettet, Jason Patric pedig Bo­­wie-t; és akkor még csodálkozik valaki, hogy nem lett túl jó vége a dolognak. Éjfél után újabb négyrészes olasz sorozatba csap bele a Duna, az a címe, hogy A szerelem diadala (fogadjunk, hogy volt már).

Szombatra írtam egy verset: ViaSat3, Sztárom a párom. ViaSat2-vel sajna nem jönne ki a rím: ViaSat2, Sztárom a bendő, brrr.

Vasárnap ebédidőben egy westernnel kedveskedik a Duna, az Elrabolt szív ilyenformán aligha szól a szervkereskedelemről, sokkal inkább a Stockholm-szindróma egy korai esetét boncolgatja, mígnem közbe lép az amerikai mitológia sokfelől vitatott szőkesége, Georg Armstrong Custer. S ha már mitológia, este ugyanitt A keresztapa, bele se megyek, csak kapnék a pofámra.

Hétfőn viszont eljön a nagy pillanat, amiért a héten egyáltalán érdemes bekapcsolni a tévét. Este tizenegy után a Duna végre jó helyre vezeti az adóhuffocskákat, s mi hosszan elgyönyörködhetünk az Egy kínai viszontagságai Kínában című Belmondo-remeklésben. Csak annyit mondok, kalandfilm, hogy mi van, kérlek alássan a kalandfilmmel? Ja, hogy 1965-öt írtunk? Most jönne a Schoberova térde effektus, mutass ma egy Ursula Andresst, de ebbe a csapdába nem masírozunk bele. Inkább megsúgjuk, hogy lesz ma A fekete tulipán is a Film Mánián, és csókolom. Ne tévézzenek, kalandozzanak!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.