tévéSmaci

A macska meg a kutuska; meséld el!

  • tévésmaci
  • 2014. október 5.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché a fővárosba látogattak, vagyis minden áldott délelőtt, minden könnyen ment, a kocsi, a vonat, a HÉV, a szekér, a bicikli, de még a gyalogút is olyan sima volt, mint egy filmsztár mosolya. Ezek a Kánaánhoz nagyon hasonlatos állapotok hamar el is pimaszították Sztupát és Trochét. Pontosabban Trochét és Sztupát, mert valahogy mindig Troché pimaszodott el előbb. És persze különböző természetű pimaszodásról volt szó mindig is kettejük között. Amit Troché művelt, hirtelen jött és sokáig maradt, amit Sztupa, nos, az lassan jött és lábujjhegyen, szinte titokban lopózott be, s addig maradt, amíg jólesett neki, általában nem túl sokáig, de mégis mindig az volt Sztupa érzése, hogy leléphetett volna hamarabb is. Troché esetét nevezhetjük nyugodtan elorcátlanodásnak, Sztupa inkább csak belustult, szerette természetesnek venni a dolgokat, s felpampogott benne valami/valaki, amikor mégsem úgy alakultak a dolgok, ahogy – semmi perc alatt – megszokta. Nos, mindezek fényében, amikor nem délelőtt indultak a főváros elfoglalására, hanem valami utálatos reggeli órán, mélységes csalódás lett a részük. Semmi nem ment könnyen, legkevésbé a kocsi, a vonat, a HÉV, a szekér, a bicikli, de még a gyalogút is olyan simátlan volt, mint Robert Davy arca egy különösen kis költségvetésű B filmben. A kocsi beszorult egy végtelennek látszó dugóba, az utastájékoztató táblákon mindenhol vörös betűkkel villogott, hogy STAU, STAU, STAU! A vonat egyenesen meg sem érkezett, nem volt mire felszállni, a hangosbemondó totál részeg volt, s közepesen trágár kocsmadalokkal szórakoztatta a peronon türelmetlenkedő utasokat. A HÉV? Azt ne is kérdezzék, minden kocsijában volt egy kalauz, akik minden állomáson füttyel indították a szerelvényt, csakhogy nem tudtak egyszerre fütyülni, ezért hatszor indult el minden állomásról a tököli, mi ez a tökölés, kiáltottak az utasok, de a vezető újból megállt, mert rosszul adta össze a hat füttyöt, s nála csak öt volt a végeredmény. A szekér? Még hogy a szekér? A bicikli kereke lapos volt, megnémult a csengője, nem kapott levegőt a pumpa, és sorolhatnánk, hogy mi minden nem tetszett még Sztupának és Trochénak, de megyünk inkább tévézni, mert az meg nekünk nem tetszik.

Pénteken (5-én) végre visszatér ölelő karunkba Ruth Wilson, sajnos még nem a Luther negyedik évadában, hanem ismét Jane Eyre-ként este nyolc után az egyesre, de nekünk így is jó! Egyest mondok, kettő lesz belőle: Szuper Tv2. Ott ugyanis fél tizenegy felé feltűnik Dominic West, nem fogják elhinni, rettegett maffiavezérként A megtorló – Háborús övezet című 2008-as baromságban.

Szombaton A nagy balhé ezúttal a Dunán tör ki, este kilenc után. Ez semmi! Az igazi nagy balhé az volt a Dunán, amikor megválasztották Mátyást királynak! Azt bezzeg nem közvetítette a tévé! Szibinyáni? Matyej? Gyanús, gyanús, jobb szerintem a békesség, csak van valami meccs valahol.

Vasárnap szörfölünk: tisztelt olvasóm a csatornák között, én meg bankot rabolok gumi álarcban, s ha véletlenül az önök fiókját is felkeresném bűntársaimmal, rám nehogy lőjenek, én vagyok a Nixon-maszkban! Tudják, Trükkös Dick, csak óvatosan! Az m1 kilenc előtt jut a Holtpontra. Úgy fél óra múlva a Dunán fellebben a Szakadt függöny, de nem kell átkapcsolni, mert a múltkor beszéltem az öreggel, ő sem kapacitált nagyon. Mondom neki, Hitchcock, kellett ez? Nem kellett, mondta, és fejbe vágott egy nagybőgőtokkal, majd jogos haragom elől iszkolván még épp elkapta a ceglédi személyt.

Hétfőn a kommunizmus nagy ünnepét, a macskafestő napot tartjuk, és vörösre mázoljuk az összes skodrit.

Kedden éjjel 0.35-kor az HBO-n a Naplopók (a Pók naplójának folytatása), melyben a földkerekség legnagyobb színművésze, Dj Davis hű megformálója, Steve Zahn lép föl! Rohanjanak előfizetni, a csávó a fiatal Gus McCrae megjelenítőjeként is nagyot dobott, pedig azt öregnek Robert Duvall játszotta, élete nagy alakításával. Steve a Ropi összes naplójában is benne volt! Kell ennél több? Tévéből? Nem. Ennyi se.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.