tévéSmaci

A motoros komondor

  • tévésmaci
  • 2017. december 30.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché kint jártak a hidegben, szerencsére jól felöltöztek, rétegesen, sál, sapka, kabát meg a többi, de nem is ez volt az érdekes. Az érdekes a sötét volt, ahogy előkanyarodtak belőle az alakzatok, kicsavarodtak belőle a hangok, vagyis inkább neszek, madársikolyok és zörejek. A távolban vasút is haladt, egy gőzös a síneken, mint valami nekivadult óriás csillagszóró, egy egész felhőnyi szikrát húzva maga után. Sztupa – már amennyire a vastag egyujjas kesztyűje megengedte – még jobban a fejébe nyomta kucsmáját, s megpróbálta leverni a sáljáról a vízcseppekké izzadt hópelyheket, de csak a nyakába söpörte prémgallérjáról az egész havat. Troché nem törődött sem a vonattal, pedig az éppen fütyült egyet, sem a sötétséggel, csak igyekezett előre, mintha már csak karnyújtásnyira lenne a cél, amiről pontosan nem is tudták, hogy hol van, milyen messze. Sztupának afelől is voltak kétségei, hogy hozzávetőlegesen tudják-e. Annyi biztos, hogy hideg volt, olyan téli éjszakákon sűrűn előforduló hideg, amiben kívül fázik, belül hevül az ember. Érzi az ing alatt a gatyájába csorgó verejtéket, de a fülét már pirosra csípte a fagy, s bármerre fordul, a hó az arcába csap. Troché csak ment tehát a szája elé kötött, szúrós sállal, szinte húzva magával Sztupát. S akkor szembejött, vagyis hát váratlanul eléjük bukkant egy sarkon befordulván vagy éppenséggel egy térre kiérvén egy torony három ablakkal, meg az a hatalmas homok­óra; az tényleg, ahogy Ómafa mondta előre, olyan nagy volt, mint mellette a torony. A sötétben, hidegben mindez annyira félelmetesnek tűnt. Mindjárt kilép valaki a torony mögül, ki a szűk résen, mindjárt történik valami. Mindjárt kigyullad a fény abban a három ablakban, amit úgy hívnak, hogy Vélin, Despacito és Paaklajf.

Pénteken (1-jén) este kilenckor a Filmbox Plus elindítja a City of Vice című ötrészes brit sorozatot 2008-ból. Természetesen a 18. századi Londonban járunk, s azon törjük magunkat, hogy rend legyen végre Covent Garden utcáin – azt hiszem, ez közös érdekünk. Pártállásra való tekintet nélkül. Köszönöm. No, nem mondom, én már reggel belehasítottam a britbe, mert kilenc előtt rákezdett a Cinemax a Télre, melyben Tommy Flanagan alakít sorsüldözött művészt.

Vasárnap, kicsivel fél öt után megszólít engem A vadon szava, de fegyver is lesz nálam, mert Charlton Hestonnal sosem tudja, hányadán áll az ember, kivált így van ez, amikor Michèle Mercier keze a tét! Minimum.

Kedden egy nagy ismerkedési est lesz az élet, afféle társkereső parti, legalábbis vacsoraidőben a Cinemax 2-n. Fél hétkor kezdődik ugyanis A homár, ami egy ilyen reprodukciós horror, tulajdonképpen erdővel, de főként a magyar kislánnyal, Rachel Weisszel. Ugyanitt éjjel fél kettő előtt Gustav Mahler utolsó napjainak krónikája jön. Mivel a filmet 1974-ben rendezte Ken Russell, kizárhatjuk azt a minősíthetetlen feltételezést, hogy a majsztrókám meghallgatta első szimfóniáját Fischer Ádámmal és a Düsseldorfi Szimfonikusokkal, és menten be is dobta a törülközőt.

Csütörtök rosszul leszünk saját magunktól: ebédre Fellini, éjszakára Tarkovszkij, beszarás, mi! Persze a Cinemax 2-n. Júlia és a szellemek, Andrej és a Rubljov. Szevasz, hülye tévé!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.