tévéSmaci

A motoros komondor

  • tévésmaci
  • 2017. december 30.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché kint jártak a hidegben, szerencsére jól felöltöztek, rétegesen, sál, sapka, kabát meg a többi, de nem is ez volt az érdekes. Az érdekes a sötét volt, ahogy előkanyarodtak belőle az alakzatok, kicsavarodtak belőle a hangok, vagyis inkább neszek, madársikolyok és zörejek. A távolban vasút is haladt, egy gőzös a síneken, mint valami nekivadult óriás csillagszóró, egy egész felhőnyi szikrát húzva maga után. Sztupa – már amennyire a vastag egyujjas kesztyűje megengedte – még jobban a fejébe nyomta kucsmáját, s megpróbálta leverni a sáljáról a vízcseppekké izzadt hópelyheket, de csak a nyakába söpörte prémgallérjáról az egész havat. Troché nem törődött sem a vonattal, pedig az éppen fütyült egyet, sem a sötétséggel, csak igyekezett előre, mintha már csak karnyújtásnyira lenne a cél, amiről pontosan nem is tudták, hogy hol van, milyen messze. Sztupának afelől is voltak kétségei, hogy hozzávetőlegesen tudják-e. Annyi biztos, hogy hideg volt, olyan téli éjszakákon sűrűn előforduló hideg, amiben kívül fázik, belül hevül az ember. Érzi az ing alatt a gatyájába csorgó verejtéket, de a fülét már pirosra csípte a fagy, s bármerre fordul, a hó az arcába csap. Troché csak ment tehát a szája elé kötött, szúrós sállal, szinte húzva magával Sztupát. S akkor szembejött, vagyis hát váratlanul eléjük bukkant egy sarkon befordulván vagy éppenséggel egy térre kiérvén egy torony három ablakkal, meg az a hatalmas homok­óra; az tényleg, ahogy Ómafa mondta előre, olyan nagy volt, mint mellette a torony. A sötétben, hidegben mindez annyira félelmetesnek tűnt. Mindjárt kilép valaki a torony mögül, ki a szűk résen, mindjárt történik valami. Mindjárt kigyullad a fény abban a három ablakban, amit úgy hívnak, hogy Vélin, Despacito és Paaklajf.

Pénteken (1-jén) este kilenckor a Filmbox Plus elindítja a City of Vice című ötrészes brit sorozatot 2008-ból. Természetesen a 18. századi Londonban járunk, s azon törjük magunkat, hogy rend legyen végre Covent Garden utcáin – azt hiszem, ez közös érdekünk. Pártállásra való tekintet nélkül. Köszönöm. No, nem mondom, én már reggel belehasítottam a britbe, mert kilenc előtt rákezdett a Cinemax a Télre, melyben Tommy Flanagan alakít sorsüldözött művészt.

Vasárnap, kicsivel fél öt után megszólít engem A vadon szava, de fegyver is lesz nálam, mert Charlton Hestonnal sosem tudja, hányadán áll az ember, kivált így van ez, amikor Michèle Mercier keze a tét! Minimum.

Kedden egy nagy ismerkedési est lesz az élet, afféle társkereső parti, legalábbis vacsoraidőben a Cinemax 2-n. Fél hétkor kezdődik ugyanis A homár, ami egy ilyen reprodukciós horror, tulajdonképpen erdővel, de főként a magyar kislánnyal, Rachel Weisszel. Ugyanitt éjjel fél kettő előtt Gustav Mahler utolsó napjainak krónikája jön. Mivel a filmet 1974-ben rendezte Ken Russell, kizárhatjuk azt a minősíthetetlen feltételezést, hogy a majsztrókám meghallgatta első szimfóniáját Fischer Ádámmal és a Düsseldorfi Szimfonikusokkal, és menten be is dobta a törülközőt.

Csütörtök rosszul leszünk saját magunktól: ebédre Fellini, éjszakára Tarkovszkij, beszarás, mi! Persze a Cinemax 2-n. Júlia és a szellemek, Andrej és a Rubljov. Szevasz, hülye tévé!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.