Magyar youtuberek a csúcson

Imádott csatornalakók

  • Gera Márton
  • 2017. december 30.

Interaktív

Több százezer feliratkozó, milliós megtekintések, hatalmas népszerűség jellemzi a YouTube magyar sztárjait. De hogyan lesz valaki youtuber, és meg lehet-e élni a videózásból?

Videómánia, PamKutya, luckeY, FollowAnna, TheVR, Hollywood Hírügynökség, pingvinharcos – íme, a legnépszerűbb magyar You­Tube-csatornák, amelyek arcait a fiatalok valószínűleg jobban ismerik, mint bármely tévés celebet. Ha megjelennek egy-egy rendezvényen, a rajongók hosszú sorokban tolonganak az aláírásukért vagy egy fotóért, a nevük márka, bögrét, pólót, de még iskolatáskát is könnyen el lehet adni vele. Vannak köztük, akik nem csinálnak mást, mint lefilmezik, ahogy videojátékoznak, vagy elkészítik a sminkjüket, a nézők pedig özönlenek. Ha a legismertebb youtuberek közül valaki délelőtt feltölti a videóját, az délutánra garantáltan több tízezres nézettséget ér el. És ehhez semmiféle reklámra nincs szükség. A Gemius múlt év végi kutatása szerint a 10–29 évesek naponta fél órával többet töltenek YouTube-videók nézegetésével, mint tévézéssel. Amikor a piackutató az idén a korosztály 10 legnépszerűbb sztárját kereste, immár egyetlen „hagyományos” híresség sem fért fel a listára, a top 10-et kizárólag a youtuberek uralták.

De kezdjük a legelején: a youtuber arról ismerszik meg, hogy a legnagyobb videómegosztó oldalra, a YouTube-ra, azon belül is a saját csatornájára gyárt rendszeresen tartalmakat. A Gemius kutatásából az derül ki, hogy itthon a két legkedveltebb YouTube-műfaj a vlog, illetve a gameplay: az előbbiben a youtuber a kamera előtt ülve tetszőleges témáról monologizál, vagy éppen az átlagos hétköznapjait örökíti meg, míg az utóbbi a videojátékokról szól; valaki játszik és kommentálja a történéseket. Az 50 legnépszerűbb hazai youtuber között akad, aki animációs gyerekmeséket készít (KerekMese), van, aki szépségtippeket ad (Viszkok Fruzsi), egy testvérpár pedig ismert zeneszámokat parodizál (PamKutya). A youtuberséghez nincs szükség profi stúdióra, pompás díszletre, elég egy kamera vagy egy jobb minőségű, videofelvételre alkalmas okostelefon. És persze még valami: a legfontosabb, hogy a videós megtalálja azt a piaci rést, amely még betöltetlen a hazai YouTube-szcénában.

 

Hobbiként indult

A legnépszerűbb magyar youtuberek 150–500 ezer közötti feliratkozóval (vagyis állandó követővel) rendelkeznek. Sokan közülük évekkel ezelőtt indították el a csatornájukat, és kezdetben csupán hobbiként tekintettek a videózásra. Ezt erősíti meg az Erdélyből származó Dragos Karin is, aki 2012-ben, 22 évesen kezdte a smink- és szépségvideók készítését. „Mindig is imádtam You­Tube-videókat nézegetni, illetve mindig is úgy éreztem, hogy van némi tehetségem a sminkeléshez. Arra gondoltam, hogy jó lenne videókat gyártani, hogy az én kis praktikáimat megoszthassam másokkal.” A mindennapjairól (és olykor videojátékokról) vlogokat készítő Nasz Dániel 16 évesen kezdett bele a youtuberkedésbe, amikor vége lett a több mint egyéves kapcsolatának. „Nagyon magam alatt voltam, nem találtam a helyem a világban. A videózás ekkor jött az életembe. Megtaláltam benne önmagamat, jól szórakoztam, miközben másokat is szórakoztattam.” Körcsönyei Pollának, a magyar youtuberek egyik legnépszerűbbikének már két csatornája is van, noha még csak 17 éves: az egyikre leginkább gameplayvideókat készít (Anett & Ancsa), a másikon pedig vlogol (Polla Channel) fiatalokat érintő problémákról, például a gyerekek jogairól, a beilleszkedésről vagy az iskolai bántalmazásokról. Ő is hasonló kezdetekről mesél: „Videózni 13 évesen kezdtem el egy internetes barátnőmmel. Csak hobbi volt, semmi több, játék az egész. Ám a videózás azóta az életemmé vált.”

Vámos Sándort más vitte a videózás felé. Ő a legtöbb feliratkozóval rendelkező magyar youtuber, VamosART néven hétről hétre rövidke, 3D-s rajzórákat tart. A korábban középiskolai rajztanárként és képzőművészként dolgozó Vámosnak több mint 850 ezer követője van, a szörnyrajzolás rejtelmeibe bevezető videóját 22 millióan tekintették meg. „2012 októberében kezdtem el saját videókat készíteni oktatási céllal. Annak, hogy intenzívebben elkezdtem foglalkozni a videózással, egy ritka immunbetegség az oka. 2013 tavaszán beteg lettem, nem tudtam végezni a munkámat, majd őszre az orvosaim kiderítették, hogy mi a bajom, és gyógyszeresen legyengítették az immunrendszeremet, azóta nem ajánlatos közösségbe mennem. 35 év művésztanári tapasztalattal a hátam mögött elfoglaltam hát magam a videózással” – meséli az 1957-ben született Vámos, aki abból a szempontból is kiemelkedik a magyar videósok közül, hogy valószínűleg ő az egyik legidősebb hazai youtuber.

 

Ötvenen megélnek

A youtuberek bevétele több tételből tevődik össze, és ennek általában csak a kisebb részét teszi ki a közvetlenül a videómegosztótól, a megtekintések után származó pénz. Ha valakinek rendszeresen tízezrek nézik a videóit, az havonta néhány tízezer forintra számíthat, százezres nézettségnél viszont akár havi százezres bevétel is befolyhat a YouTube-hirdetőktől. „Aki Magyarországon él, magyar nyelvű tartalmat gyárt, annak nem a monetizált bevételek jelentik a legnagyobb tételt” – magyarázza Hernádi Gábor, a youtuberek menedzselésével foglalkozó Star Network ügyvezető igazgatója. A cég három éve dolgozik együtt magyar youtuberekkel. Nemcsak a szponzorok, hirdetők felkutatásában segítenek, de kreatív oldalról is támogatják őket, tanácsokat adnak, hogy milyen témákat dolgozzanak fel, hogyan tegyék izgalmasabbá a csatornájukat. Ha szükséges, azt is elmagyarázzák, hogyan kell megfelelően adózniuk a bevételeik után.

Hernádi szerint itthon a legtöbb youtubernek csak mellékkereset a videózásból származó bevétel, de azért van már 50 olyan videós, aki meg tud élni belőle. „Ők a magyar átlagfizetést biztosan megkapják, a legnépszerűbbek esetében pedig milliós havi bevételekről beszélhetünk” – mondja a Star Network vezetője. A youtuberek bevételeinek jelentős része olyan szponzoroktól származik, akik a videók segítségével hirdetik a tartalmaikat, de általában nem közvetlen módon. Hernádi szerint figyelni kell a hitelességre, mert ha egy youtuber csak a pénz miatt valami olyasmit kezd el reklámozni, ami nem illik a profiljába, azt a nézők egyből kiszúrják, könnyen erodálódhat a videós népszerűsége. Vannak azonban más bevételi források is: a népszerű youtubereket gyakran hívják rajongói találkozókra, videojátékos, geek rendezvényekre, ahol olykor saját színpadot is kapnak. Sokan már saját, ún. merchandise termékeket is árulnak, sőt, létezik egy online bolt is, ahol a magyar videósok nevével ellátott telefontokokat, pólókat, füzeteket vagy tolltartókat lehet vásárolni. És akkor még azokat a rendezvényeket nem is említettük, amelyek csakis egyetlen célt szolgálnak; hogy a rajongók találkozhassanak a kedvenc YouTube-sztárjaikkal.

Dragos Karin ma már a youtuberkedésből él, de ez nem volt mindig így: „Évekig nem volt anyagilag kifizetődő tevékenység, de ez sosem számított igazán. Persze annál nincs jobb érzés, hogy mára már ez a munkám, ebből élek, viszont sokáig úgy készítettem tartalmakat heti rendszerességgel, hogy alig volt belőle bevételem.” A YouTube-csatornák bevételeit megbecsülő Social
Blade jelenlegi számítása szerint a legnépszerűbb magyar csatorna, a VamosART bevétele havi 2400 dollár (625 ezer forint) és 38 ezer dollár (9,9 millió forint) között mozoghat, természetesen a megtekintésektől függően. Bár Vámos Sándor egy korábbi interjúban elmondta, hogy az ő esetében a Social Blade becslése túloz, a jövedelme lényegesen közelebb áll az alsó határhoz, mint a felsőhöz, azt azért a Narancsnak is megjegyezte, hogy jelenleg többet keres, mintha középiskolai tanárként dolgozna.

A többség számára azonban mindez egyelőre álom csupán. A 30 éves Demeter Ferenc évek óta készít videókat androidos telefonokról a Feri A DroidFan című csatornájára, és bár elmondása szerint a reklámok után, mint minden videósnak, természetesen neki is származik bevétele, de egyelőre elhanyagolható ez az összeg. „Hogy egyszer ebből fogok megélni? Idővel kiderül.”

 

Csak semmi káromkodás

A befutott youtubereknek nemcsak a rajongótáboruk, de a felelősségük is nagy, hiszen egy-egy YouTube-sztárt több százezer, zömében 10–19 éves fiatal követ. A Gemius márciusi kutatása szerint 10-ből 4 néző szívesen vásárol olyan terméket, amelyet kedvenc youtubere ajánlott. „Ha valamire azt mondják a videóban, hogy finom, akkor a közönségük azt ki fogja próbálni. Ha a videós csúnyán beszél a videóban, a fiatal néző azt gondolhatja, hogy neki is így kell” – mutat rá Hernádi. Mint mondja, a 150 magyar videóssal szerződésben álló Star Networknél éppen ezért abba az irányba próbálják terelni az ügyfeleiket, hogy több oktató jellegű tartalommal álljanak elő. Nem támogatnak olyan videósokat, akik csúnyán beszélnek, vagy nem tartják be az alapvető erkölcsi normákat. „Legutóbb például szerződést bontottunk az egyik youtuberrel, mert a videójában vetkőztetés zajlott. Szóltunk neki, hogy távolítsa el, amit nem akart megtenni, így egyből felbontottuk a szerződést” – mondja a cég vezetője.

Szabó Gergő, a szintén You­Tube-csatornák menedzselésével foglalkozó Special Effects Media alapító-vezetője azt meséli, hogy naponta akár több kezdő videós is megkeresi őket. „Számít, hogy hány feliratkozója van, de sokkal inkább az a fontos, hogy látunk-e benne potenciált, tudunk-e hinni benne, és tényleg komolyan gondolja-e a youtuberkedést, képes lesz-e rendszeresen videót készíteni” – sorolja Szabó.

A youtubereket gyakran éri az a kritika, hogy kényesebb, közéleti témákat csak ritkán vállalnak fel, szinte eseményszámba ment, amikor október elején az egyik legismertebb magyar youtuber, a korábban újságíróként dolgozó, ma leginkább utazásról és technológiáról vlogoló Magyarósi Csaba egy videójában az Őcsényben történtek kapcsán a magyarországi „kurva feszült hangulatról” beszélt, meg arról, hogy megértéssel kellene a másik felé fordulnunk. „Ha állást foglalnak ilyen témában, ha politikai vonatkozású dologról kezdenek beszélni, valószínűleg csökkenni fog az érdeklődés, mivel ezek megosztó témák, így többen elfordulhatnak tőlük. A Nessaj gamingcsatornát üzemeltető Pusztai Tamás szerint „társadalmilag sokat kell előrelépnünk ahhoz, hogy életképes lehessen egy olyan csatorna, ahol valaki nyíltan szeretne boncolgatni politikai, vallási vagy komoly szociális témákat. Én mindig is elsősorban szórakoztatni szerettem volna, és bár a hétköznapi élet dolgairól rendszeresen cserélünk eszmét a nézőimmel, tudják is a határozott véleményemet rengeteg kérdésben, mégsem érezném felelősségteljesnek, ha egy hirtelen irányváltást követően szélsőséges tematikák boncolgatásával tölteném meg a csatornámat. Erre tudatosan építeni kell, és őszintén várom, ki lesz az első, aki belevág egy ilyen projektbe.”

Figyelmébe ajánljuk