tévéSmaci

A szárcsák kincse

  • tévésmaci
  • 2019. április 14.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché átmentek a hídon, s ez bizony mindgyakran a kora reggeli órákban volt esedékes, Troché napi rendszerességgel feltett egy fontost kérdést a fontos kérdésekhez használatos, kissé elnyújtott, már-már nyafogós hangján. Mit csinál most Ómafa? Sztupa szeme, valahányszor nekiszegezte a kérdést Troché, egyet sem rebbent, csak fáradt mozdulattal Ruhla típusú naptáros és másodpercmutatós karórájára pillantott, s annyit mondott: most fordul épp az álmosabbik oldalára. Ilyenkor aztán úgy ötlépésnyit csendben haladtak előre, kicsit hajukba kapott a szél, s az is lehet, hogy alattuk áthaladt egy vontató hajó az uszályával, szóval ilyen hídi dolgok estek velük, amikor Troché könyörtelenül újra kérdezett. És most mit csinál Ómafa? Már törli a szeméből a csipát, s fontolgatja, hogy meddig tartsa még vissza a vizelést. Még öt lépés, és újra elölről, Troché sosem adta fel, Sztupa lankadatlanul állta a sarat, nem lehetett sarokba szorítani. Ilyenformán lassan körvonalazódott Ómafa minden – szerfelett novellisztikus – reggele. Volt, hogy lázas rohanásban telt, máskor meg fejedelmi reggelivel koronáztatott meg egy szál gatyában (kínai gyártmány, Friendship márka): sajt, brokkoli és Kinder Buneno szerepeltek legtöbbször az asztalán. Mondom, hogy Buneno, legfeljebb annyit engedhetek, hogy Buneo, de az is drága lesz. Ám valahogy az öltözködésig sose jutott el a történet, aminek nyilván az lehetett a legfőbb oka, hogy Sztupa és Troché viszonylag ritkán sétáltak a Boszporusz-hídon, vagy ha igen, akkor épp mással voltak elfoglalva. Hasonképpen mellőzték az Øresund híd gyalogos meghódítását is, pedig ott akár a vacsoráig és a lefekvésig eljuthattak volna, viszont a híres hidak további felsorolásától most már tekintsünk el. A reggelinél befejeződött Ómafa ébredésének története, csá, kész, passz.

Pénteken (15-én) meg a forradalmi filmek listázásától tekintünk el, ha csak az HBO-n este kilenc előtt tíz perccel induló Tim Roth-marhaságot (A bosszú csillaga, második évad) nem tekintjük annak. Az eredetileg Tin Star című mű valahol a kanadai és a hóhatár környékén játszódik, vagy máshol, ahol piros-fekete kockás flanelkabátban járnak nyáron is az emberek, ilyen baszom nagy platós furgonokkal. Tim egy angol alkesz, aki helyett egy ostoba malőrből kifolyólag lelövik a lányát, s ő végül bosszút áll, s e bosszúhoz vezető útján sűrűn leittasodik, minduntalan laposra verik, s ha ez lehetséges egyáltalán, a családja is egy csomószor elhagyja. Nem lesz ez másként a második évadban sem. Tim Roth-t nagyon szeretjük, nem is csak azért, mert benne volt a Pulp Fictionben, hanem pusztán azért, mert egy jó arc, s ez a jó arcság a művészetére is jellemző. Ha rendesen megrajzolják a figuráját, akkor nagyot megy, ha nem, akkor vágja a pofákat, és néz. Ha látták az első évadot, tudják, hogy e mű melyik csoportozatba sorolható. De ne feledkezzünk meg arról sem, hogy Tim Roth-t akkor is jó nézni, amikor csak grimaszol meg néz.

Kedden az HBO 3 délutáni öt tízkor a Keleti nyugalom – Marigold Hotel című brit rettenettel támad. A 2011-es műalkotás a vénülő brit színészek legendás aranyosságára alapoz, és méltán. Maggie Smith és Bill Nighy persze közülük is kiragyog. Hatkor Tigris és sárkány a Cinemaxon. Ennyi még sok is a tévéből.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.