tévéSmaci

A szárcsák kincse

  • tévésmaci
  • 2019. április 14.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché átmentek a hídon, s ez bizony mindgyakran a kora reggeli órákban volt esedékes, Troché napi rendszerességgel feltett egy fontost kérdést a fontos kérdésekhez használatos, kissé elnyújtott, már-már nyafogós hangján. Mit csinál most Ómafa? Sztupa szeme, valahányszor nekiszegezte a kérdést Troché, egyet sem rebbent, csak fáradt mozdulattal Ruhla típusú naptáros és másodpercmutatós karórájára pillantott, s annyit mondott: most fordul épp az álmosabbik oldalára. Ilyenkor aztán úgy ötlépésnyit csendben haladtak előre, kicsit hajukba kapott a szél, s az is lehet, hogy alattuk áthaladt egy vontató hajó az uszályával, szóval ilyen hídi dolgok estek velük, amikor Troché könyörtelenül újra kérdezett. És most mit csinál Ómafa? Már törli a szeméből a csipát, s fontolgatja, hogy meddig tartsa még vissza a vizelést. Még öt lépés, és újra elölről, Troché sosem adta fel, Sztupa lankadatlanul állta a sarat, nem lehetett sarokba szorítani. Ilyenformán lassan körvonalazódott Ómafa minden – szerfelett novellisztikus – reggele. Volt, hogy lázas rohanásban telt, máskor meg fejedelmi reggelivel koronáztatott meg egy szál gatyában (kínai gyártmány, Friendship márka): sajt, brokkoli és Kinder Buneno szerepeltek legtöbbször az asztalán. Mondom, hogy Buneno, legfeljebb annyit engedhetek, hogy Buneo, de az is drága lesz. Ám valahogy az öltözködésig sose jutott el a történet, aminek nyilván az lehetett a legfőbb oka, hogy Sztupa és Troché viszonylag ritkán sétáltak a Boszporusz-hídon, vagy ha igen, akkor épp mással voltak elfoglalva. Hasonképpen mellőzték az Øresund híd gyalogos meghódítását is, pedig ott akár a vacsoráig és a lefekvésig eljuthattak volna, viszont a híres hidak további felsorolásától most már tekintsünk el. A reggelinél befejeződött Ómafa ébredésének története, csá, kész, passz.

Pénteken (15-én) meg a forradalmi filmek listázásától tekintünk el, ha csak az HBO-n este kilenc előtt tíz perccel induló Tim Roth-marhaságot (A bosszú csillaga, második évad) nem tekintjük annak. Az eredetileg Tin Star című mű valahol a kanadai és a hóhatár környékén játszódik, vagy máshol, ahol piros-fekete kockás flanelkabátban járnak nyáron is az emberek, ilyen baszom nagy platós furgonokkal. Tim egy angol alkesz, aki helyett egy ostoba malőrből kifolyólag lelövik a lányát, s ő végül bosszút áll, s e bosszúhoz vezető útján sűrűn leittasodik, minduntalan laposra verik, s ha ez lehetséges egyáltalán, a családja is egy csomószor elhagyja. Nem lesz ez másként a második évadban sem. Tim Roth-t nagyon szeretjük, nem is csak azért, mert benne volt a Pulp Fictionben, hanem pusztán azért, mert egy jó arc, s ez a jó arcság a művészetére is jellemző. Ha rendesen megrajzolják a figuráját, akkor nagyot megy, ha nem, akkor vágja a pofákat, és néz. Ha látták az első évadot, tudják, hogy e mű melyik csoportozatba sorolható. De ne feledkezzünk meg arról sem, hogy Tim Roth-t akkor is jó nézni, amikor csak grimaszol meg néz.

Kedden az HBO 3 délutáni öt tízkor a Keleti nyugalom – Marigold Hotel című brit rettenettel támad. A 2011-es műalkotás a vénülő brit színészek legendás aranyosságára alapoz, és méltán. Maggie Smith és Bill Nighy persze közülük is kiragyog. Hatkor Tigris és sárkány a Cinemaxon. Ennyi még sok is a tévéből.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.