Rádió

Kedves zaklatóink

Véleménykutatás a Klubrádióban

Interaktív

Ha már a műsor úgy tesz, mintha valódi közvélemény-kutatás lenne, vonjunk le mi is egy nem reprezentatív végeredményt a hallottakból: a hat betelefonálóból négy egészen agyzsibbasztó volt, míg kettő kifejezetten érdekes dolgokat mondott.

Az ugyanakkor, hogy az előbbi csoport nemi megoszlása három–egy a férfiak javára, míg az utóbbié kettő–null a nőkére, meglehet, jelentéses különbség.

A Klubrádió egyik népszerű műsora, az Ez itt a kérdés mindennap 15 percben jelentkezik déli negyed 1-kor. Nem a legaktívabb műsorsávban kapott helyet tehát a produkció, mégis úgy tűnik, égnek a vonalak ilyenkor Óbudán. Ha emlékezetünk nem csal, volt idő, amikor a betelefonálással egyben a rádiót is lehetett támogatni (emelt díjas hívás volt), aztán olyan széria is akadt, amikor ismert közéleti szereplők tettek fel naponta egy-egy kérdést. Újabban a műsor két házigazdája felel a témákért felváltva; Neuman Gábor és Lampé Ágnes általában a napi aktualitásokhoz kapcsolódva dobják fel a labdát.

Március 5-én ezt a labdát elég kegyetlenül lecsapta a közönség, és ez egyben a műsorforma határaira is rögtön rámutatott. Mert hát a vox populi nemritkán artikulálódik nyomasztó futamokban, csak éppen, ha az utcán találkozik vele az ember, vagy egy szakszerű közvélemény-kutatásban szembesül hasonló hátborzongató eredménnyel, valamelyest el tudja azt tartani magától. Ám egy rádióban hallva az egésznek lesz valami zavarba ejtő közvetlensége, ráadásul a műsorvezető is kellemetlen helyzetben találja magát: nem akar aktívan beavatkozni, ad absurdum vitázni, hiszen épp közvéleményt kutat, ugyanakkor már az is egyfajta aktív beavatkozás, hogy valakinek a hangját egy teljes vételkörzetre kihangosítjuk.

Nem tudhatjuk, hogy az Ez itt a kérdés házi­gazdái eleve a zaklatási botrányokat körülölelő hazai diskurzus gyászosságára szerették vol­na-e felhívni a figyelmet, vagy egyszerűen csak így jött ki a lépés, mindenesetre sok szempontból tanulságos volt a keddi adás. A kérdés egészen pontosan arra vonatkozott, hogy egyetért-e a tisztelt hallgatóság azzal, hogy Marton László és Kerényi Miklós Gábor, az utóbbi idők legnagyobb visszhangot kiváltó zaklatási ügyeinek kulcsfigurái újra rendezhetnek. Lampé a kérdés mellé Pintér Tibort is idézte, aki Kerényi kapcsán jézusi megbocsátást emleget – milyen érdekes, hogy Oberfrank Pál is valami ilyesmivel érvelt, amikor szintén megbocsátásban részeltette Martont. Egész jól lerendezik ezt egymás közt az urak. Az első betelefonáló, Éva, mindezzel együtt arról beszélt, hogy nemigen tud egy áldozat, mint ő maga is, valóban megbocsátani, hiszen olyasmi történt vele, pontosabban olyasmit tett vele valaki, ami az egész életére kihatással volt. Évát hallgatva még azt gondolhattuk, értelmes eszmecseréről lesz szó, de sajnos hamar a hátára fordult az adás, és úgy vergődte végig a hátramaradó időt.

Érdekes, hogy a férfiak, László, Tivadar és Péter, mintha eleve valamifajta sértettségből szólaltak volna meg: Tivadar nem is rejtette véka alá felháborodását, hogy egy szép dekoltázs vagy egy szűk szoknya láttán miért is ne lehetne hangot adnia az érdeklődésének, mondjuk azzal, hogy felkéri a hölgyet egy táncra. Az ugyan nem derült ki, mi köze ennek a két rendezőt ért konkrét vádakhoz, mindenesetre Tivadar ezzel bizonyítva látta, hogy természetes a művész urak további alkalmazása és elismerése. László a rendezőket ért „meghurcolást” ahhoz mérte, amikor a 20. század elején a homoszexuális művészeket öngyilkosságba hajszolták, Péter pedig – Wahorn Andrást idézve – abbéli véleményének adott hangot, hogy „negyven éve ezt még udvarlásnak hívtuk”. Abban mind egyetértettek, hogy az áldozatnak kell bizonyítani a dolgot, illetve azt már Marcsival együtt vallották, hogy Sárosdi Lilla csak hírnévre akart szert tenni, és valószínű, hogy anno valami szerepért hagyta magát „körüludvaroltatni”.

Mindegyik betelefonálásban tucatnyi pillanat akadt, amikor a műsorvezető közbeszólhatott volna, és Lampé hangjában érződött is olykor valami ilyesmire utaló szándék, ám helyette annyit mondott udvariasan: „nagyon érdekes vélemény ez is, köszönjük szépen”. Ettől viszont az egész műsor nemcsak elképesztően meddővé, de viszolyogtatóvá is vált. Ezen már az utolsó betelefonáló, Tünde megjegyzése – tudniillik, hogy azért a nagy megbocsátás előtt nem ártana, ha az elkövetők vállalnák a tettüket, és esetleg bocsánatot is kérnének érte – sem segített, már csak részben tudott tompítani. Másnap kiderült, a betelefonálók 71 százaléka a zaklatók mellett foglalt állást.

Ez itt a kérdés, Klubrádió, március 14.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.