Rádió

Állócsillag

Takaró Mihály-portré a Kossuthon

Interaktív

Micsoda változások zajlanak hazánkban! Sőt, rendeződések, át és vissza, majd megint át. Mondhatnánk, hogy szinte követni sem lehet, hiszen lépten-nyomon megszűnik egy-egy tévé, rádió, újság, online hírportál, irodalmi kánon, és a helyén rögtön, mint a pitypang, kinyílik egy újabb, vagy ugyanaz, csak másként, másokkal, máshogy ugyanúgy.

De azért mégsem annyira követhetetlen ez az egész zavarosan kavargó lábvíz. Szerencsére akadnak állócsillagok is a permanens állami kultúr-ellenforradalom egén, s ahogy a kormányzati trashesztétika újabbat fordul, vele fordulnak ők is, és újra meg újra előbukkannak a liberális elnyomatás szükségszerű felhői közül. Mert ezek nélkül a felhők nélkül, ugye, létezniük sem lehet. Takaró Mihály ilyen állócsillag, kétségtelenül, hiszen látnunk kell, hogy hibátlanul képes ugyanazt a mártírretorikát pörgetni, attól függetlenül, merről is fúj a szél. Ennyiben legalább konzekvens, ezt meg kell hagyni, ha több jót épp nem is igen lehet elmondani róla.

Azt gondolnánk, őt nem kell bemutatni, hiszen eleget szerepelt s szerepel most is mindenféle médiumokban és vidéki művházakban, tehát aligha akad, aki valamelyik aranyköpését fejből ne tudná. Vagy ha mégis vannak ilyenek, őket meg jobb lenne meghagyni szent tudatlanságukban. A Kossuth rádió sem most készítette vele az első portrébeszélgetést, és nem fogadnánk arra sem nagy tétekkel, hogy ez lesz az utolsó. Az Arcvonások minapi félórás imázsműsora ugyanakkor a maga makulátlanságában mégis figyelemre méltó teljesítménynek tetszik, s nem is csak egyféle nézőpontból.

Takaró, ugye, legendás nyilatkozataival írta be magát a magyar kultúrtörténet megbarnult lapjaira. Ilyen volt, mikor a Nyugatot kis példányszámú zsidó lapocskaként aposztrofálta, Kertész Imréről kijelentette, hogy nem magyar, Petrit a pokolba küldte, Spirót épp csak emberszámba vehető valaminek láttatta, és így tovább. A személyes kedvencünk tőle ugyanakkor az a megjegy­zése volt az (időközben szintén kihunyt) N1Tv-n, hogy a temesvári származású, magyar felmenőkkel is bíró Elfriede Jelinek azért kapott Nobel-díjat, mert leszbikus. Nem baj, hogy Herta Müllerrel kombinálta (aki szintén nem bírt magyar felmenőkkel by the way) Jelineket tudósunk – a lényeg a szakmai magabiztosság, ugye.

Horváth Ágnes riporter megejtő otthonossággal kérdezi az idős mestert, akiről hamar kiderül – már csak az így is, úgy is kellemetlen tegeződésből –, hogy atyai jó barátja. Irodalomtörténész, karnagy, költő, mutatja be Takarót Horváth, bár a műsor apropója a Németh László-díj, márpedig azt nem ezekért osztják. De ezen lépjünk is túl! A műsoridő, mint mondtuk, szűkös, tehát gyorsan el kell jutni a lényegig. Egy kis gyerekkor, egy kis nevelődés az elején, három és fél percben, aztán jöhet az eszme. „A magyar kultúra végveszélyben van – így Takaró –, látszólag létezik, azonban éppen most akarják lecserélni valami másra. Tömegével születnek magyar nyelven művek, amelyek a magyar kultúra ellen születnek, amelyek rombolnak, és közben mindezt magyar kultúrának nevezik.”

Irigylésre méltó, hogy ezt a hülyeséget tényleg a valóságos körülményektől függetlenül bármikor elő lehet adni, s Takaró elő is adja zokszó nélkül. Annyit update-el rajta, amennyit muszáj. Ugye, Kertészt ma már nem trendi gyalázni kormányoldalon, úgyhogy őt finoman említetlenül hagyja, a hazai elnyomatást ugyanakkor – az aktuális széljárásnak megfelelően – globális élet-halál harcként látja. „Ma nem egy őrült mondja azt, hogy Európa elpusztítása folyik, vagy az európai kultúra elleni világmértékű támadás folyik. Ezt ma miniszterek, miniszterelnökök, országok, népek, nemzetek állítják. Végre napvilágra került az ellenfél, végre ki lehet állni egy mezőre, és végre meg lehet ütközni, ebben élünk.” Ha jól értjük, akkor ez a migrációról szól, a maga finom eszközeivel. De szerencsére van remény: „Ha valaki 2015-ben azt mondta volna Európában, hogy egy kis tízmilliós nép vezetője az egész gazdasági világhálózat, az egész sajtó, a politikai hatalom és minden ellen ki tudja mondani, hogy nem, a normális Európa másként néz ki, azt kinevették volna.”

És hogy mindez hogyan mutat lírai dalba foglalva, a műsor végén az is kiderül, amikor a mester saját, Magyar apologetika című költeményét szavalja: „Hogy mi a föld, mi a haza, / mindig újra le kell írni, / csak úgy lehet tán kibírni, / ha jön »új nép, másfajta raj«.”

Mindez a maga nemében tulajdonképpen szórakoztató. Az már a mi tragédiánk, pártállástól végül is függetlenül, hogy így tudunk csak szórakozni.

Arcvonások, Kossuth rádió, július 26.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.