Tévé

Az önkép zavarai

Szelfi

Interaktív

Az alternatív, a celeb- és álcelebvilágban ajánlataikkal házaló RTL-esek, illetve az önmagukat – próbafelvétel gyanánt – mobiljukkal lázasan filmező alternatívok, celebek és álcelebek: az év elején ezzel a különös képlettel szembesülhetett az ember, ha útjai valamelyest érintkeztek a mondott kisvilágok belterjes köreivel.

Az importeredetű Szelfi első évadának gárdája, ha körülményesen is, de összejött, s a kiosztott kézikamerákkal ki-ki leforgatta a maga sztoriját, szigorúan abban a történetkerekítő és felülspilázó modorban, amelyben a kereskedelmi tévék fikciós gyártmányai és álreality műsorai ágálnak. Innen tekintve tehát sokkal inkább hagyománykövető és merev műsor a Szelfi, semmint forradalmi újítás, amely úgymond őszinte betekintést engedne többé-kevésbé ismeretlen emberek életébe. (Merthogy végül nagyjából a harmad-negyed vonalból verbuválódtak az évad szereplői.) Persze egy olyan közegben, ahol a mainstream alternatívnak, a kommersz pedig forradalminak van kihirdetve, s ahol testet ölthet a bulvárellenes bulvárfigura pimasz önellentmondása, ugyan miért ragaszkodnánk a valóság televízión kívüli üzemmódjához?

S persze hogyan is tűnhetne föl bármi a való világból, ha az ún. hétköznapi életben mozgó szereplő folyvást egy kamerát tart a jobbjában vagy a baljában, mely furcsaságon valamiért senki sem ütközik meg sem a szűkebb, sem a tágabb környezetében? S hogyan is hathatna valóságosnak az a monológ, amelyben egy érdekes szemöldökű hölgy arról vall a kamerának és nekünk: az imént szégyellte elmesélni egykori osztálytársainak, hogy a házassága széthullóban van? Vajon nem tudja, hogy most éppen egy tévéműsor országos közönségének mondta el ugyanezt? S az a másik hölgy, aki az első randevúira is kamerát cipel magával, vajha tényleg új párt keres, vagy inkább csak egy szöveges statisztát az élete forgatásához?

Így aztán a valószerűség áhított hatását ennyi kínos álság közepette inkább csak az értelmetlen és/vagy érthetetlen mondatok szolgálják, hiszen azok valóban echte olyanok, mint amilyeneket az utcán hallani. S a látszat­őszinteség meg a kamu válságok áradatában (ahol is egy harmadik hölgy a fürdőszobájában percekig drámázhat egy hajszárítóval babrálva, hogy be merjen-e lépni a másik szobába vagy ne…) szinte már üdítően hathat a két adás alatt mindössze egyetlen rövid jelenetben felbukkanó Puzsér Róbert, aki legalább fölvállalt őszintétlenséggel harsog bele egy komplett Hajdú-ekéző férfihisztit a maga kamerájába. S ha a kimondott szavakban nem is, azért egy-egy tekintetben így is felbukkanhat némi emberi érzés: a kétgyerekes anya elcsigázottsága, a széthullottan monologizáló, függő zenész elveszettsége és persze egy-egy külső „szereplő” nyilvánvaló rosszérzése. S voltaképp abban is van valami önkéntelenül őszinte kitárulkozás, ahogy egyik-másik szereplő elszív egy cigarettát, jelentőségteljes mélázással belebámulva a kamerába és a nagy büdös semmibe – éppen úgy, ahogyan azt rossz művészfilmekben, átlagos álrealitykben és jobb allűrkörökben szokás.

RTL II, június 17. és 18.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?