Jön az Apple Music

Újrahasznosított forradalom

  • Gera Márton
  • 2015. július 25.

Interaktív

„Ó, rendben!” Ezt a bejegyzést tette közzé a Twitteren Daniel Ek, a Spotify vezérigazgatója, miután bemutatták az Apple Musicot. Pedig ha valakinek, akkor épp neki kellene a legjobban aggódnia.

Kétségtelen, hogy az Apple az iTunesszal forradalmasította a zeneipart, ám hiába a sok­éves szárnyalás, 2012 után az online áruház bevételei folyamatosan csökkentek. Egyre kevesebben voltak, akik 99 centet fizettek egy-egy számért, vagy 10 dollárt egy albumért, hiszen ugyanennyiért máshol már egészen más járt: korlátlan hozzáférés nagyjából 30 millió zeneszámhoz, vagyis eljött az olyan streamingszolgáltatók ideje, mint a Deezer vagy a Spotify – utóbbinak már 75 millió felhasználója van. (A folyamatról lásd Megoszt, uralkodik – A digitális zene terjedése című cikkünket: Magyar Narancs, 2014. április 11.)

Mit szeretne ezen a pályán az Apple? Nyilván azt, amit máshol is, rohadt sok pénzt. Csakhogy a streamingszolgáltatásból nem lehet kihozni újabb modelleket, nem lehet méregdrága kiegészítőkkel hülyíteni a kedves vásárlót, hiszen nem is veheti kézbe, így villogni sem tud vele az utcán. Csakhogy minden jel arra mutat, hogy a streaming lesz hamarosan a legfontosabb zenei szolgáltatás – ha már most nem az.

Már három éve megjelentek a pletykák arról, hogy az Apple az iTunes mellett szeretne saját streaminget, ám a zenei kiadókkal – legalábbis ez volt az indok – nem tudtak megegyezni. Ám közben hárommilliárd dollárért felvásárolták (és kiiktatták) a méregdrága fejhallgatókat gyártó és streamingszolgáltatást is működtető Beats Electronicsot (lásd A jövő zenéje – Bevásárolt az Apple, Magyar Narancs, 2014. július 17.), amivel egyértelművé tették, hogy idővel mindenképpen belépnek a streamingpiacra. A Techcrunch márciusban írt arról, az Apple nyáron jön a saját szolgáltatásával, és úgy akarja sikerre vinni, hogy pár dollárral olcsóbb lesz a jelenlegi szolgáltatásoknál. A megjelenést eltalálták: az Apple a szokásos fejlesztői konferenciáján, a június 8–12. között megrendezett Worldwide Developers Conference-en mutatta be az Apple Musicot.

Előtte ment a szokásos felhajtás, így a néző könnyen hihette, hogy az oly régen várt Appleautót vagy az új tévét jelentik be. Nos, erről szó sem volt, helyette egy hosszú és patetikus felvezetés következett a cég és a zene kapcsolatáról, majd arról, hogy a jelenlegi streaming maga a káosz, és az Apple Music lesz a forradalmi termék. Hiszen a cég „művészetként” tekint a zenére. Ráadásul személyes ajánlásokat tesznek a felhasználók számára: mindjárt az első bejelentkezés során a zenei ízlésünk és a kedvenc számaink után érdeklődnek. Ám a csinnadratta ellenére semmi forradalmi nem látszik az alkalmazáson, ha csak az nem, hogy a Facebook- vagy Twitter-klónnak tűnő Connect nevű felületen követhetjük az előadókat, és hozzászólhatunk a bejegyzéseikhez.

Tarolni fog?

Mindebből az látszik, hogy az Apple Music egyelőre inkább egy jól összerakott egyvelegnek tűnik, mint forradalomnak. Nem változtat ezen a saját rádióadó, a Beats 1 bejelentése sem, amely a nap 24 órájában játssza „a legjobb számokat” New Yorkból, Los Angelesből és Londonból – nagyjából úgy, mint a BBC Radio 1 vagy a Pandora.

Nem bizonyult igaznak a korábbi híresztelés sem, hogy a versenytársakénál olcsóbb lesz a szolgáltatás – lehet, hogy nem sikerült megegyezni a lemezkiadókkal –, a havi 9,99 dollár pontosan megegyezik a többi árával, bár még elképzelhető, hogy a szokásostól eltérően sávos árazás lesz, így a világ különböző pontjain más és más ár lesz érvényben. Annyi biztos, hogy három hónapos ingyenes próbaidőszakot biztosítanak, ám ezt leszámítva nem lesz „ingyenebéd”, ami például a Spotifynál adott (igaz, reklámokkal, rosszabb hangzással, és kizárólag online). Ennek ellenére világosan látszik, hogy egész pályás letámadásra készülnek Cupertinóban: június 30-án több mint száz országban indul el a szolgáltatás. (Azt még nem tudni, hogy Magyarország benne van-e a százban.)

Doug Morris, a Sony Music vezérigazgatója szerint egyébiránt tök mindegy, milyen lesz az Apple szolgáltatása, a hatalmas reklámkampány úgyis mindent elsöpör. Morris szerint olyan agresszív kampány várható, amelyről a folyamatos tőkebevonásra szoruló Spotify álmodni sem mer, John Gruber, a Daring Fireball szerkesztője pedig azt emelte ki, hogy lesznek ugyan előadók, akik továbbra is csak az iTunes kínálatában szerepelnek majd (például a Beatles), ám ez csak afféle szabályt erősítő kivétel: havi 10 dollárért a felhasználó tulajdonképpen „mindent megkap”.

És ne feledjük azt sem, hogy az Apple-nek van egy hatalmas előnye az összes többi szolgáltatóval szemben: ő maga gyártja a szoftvert és a hardvert, így minden iPhone-, iPod-, iPad-, Macbook- és Apple Watch-tulajdonos automatikusan megkapja az új alkalmazást. Ott lesz az eszközökön, és nem is lehet letörölni. Sőt meglépik azt is, amit eddig még soha: az Apple Music Android-kompatibilis lesz. A kényelem nagy úr – valószínűleg erre játszik rá a vállalat, hiszen ha valaki előfizet a szolgáltatásra, nem lesz szüksége extra alkalmazásra, és hely szabadul fel a telefonján. Ezek után nem lenne meglepetés, ha az Apple Music annak ellenére letarolná a piacot, hogy érdemi újdonsággal nem szolgál, és mindenképp fizetni kell érte. Már csak az a kérdés, hogy mit lép erre Daniel Ek.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.