tévéSmaci

Cápák a pácban

  • tévésmaci
  • 2019. január 6.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché megérkeztek Lindauba, a szálloda emberei a pályaudvaron várták őket, de kocsi nem jött értük, minek. Főként azért minek, mert a Bayerische Hof nagyon-nagyon kényelmes sétával is pillanatok alatt elérhető gyalog, de azért is, amit a peronon ugráló két, határozottan londiner külsejű figura nem tudhatott, hogy tudniillik a magas vendégek gyakorlatilag poggyász nélkül érkeztek. Sztupánál a Lufthansa egyenválltáskája volt, ilyen világoskék műbőr basz, kis glóbusszal meg repcsivel az egyik sarkában és még tán egy allegorikus stewardess is integetett rajta, de ez ennyi év távolából már nem egészen biztos. Trochénál ennyi sem volt, no ridikül, mondta, és megveregette a kocsiba épp felnyomulni igyekvő fiú vállát, s tán azt is hozzáfűzte, hogy vigéc, jelezvén, hogy ahonnan ő jön, ott szívükön viselik a személyzet sorsát. Olyannyira, hogy tulajdonképpen nincs is személyzet, vagyis a személyzet az uralkodó osztály. Szerencsére Trochénak mindezt nem kellett elmagyaráznia, mert hiszen akkor ki viszi fel a bőröndöt – a fogában tartva, ha sok van –, csak nem az uralkodó osztály? Magyarázat helyett a „Wie geht es ihnen?” tökéletesen megtette. A boy mintha el is mosolyodott volna, mindenesetre udvariasan hátralépett, s végre felbukkant Herr Lehmann is, aki a szálloda igazgatójaként mutatkozott be. Udvarias volt, de rezervált, bár gyanakvásnak túlzás lenne nevezni tekintetének azt a halvány felhőcskéjét. A fene se tudja, lehet, hogy eleve ilyen a csávó, gondolta Sztupa, aztán ki is nevette magában saját gondolatát, hát, persze, felhőcske. Lehmann a kötelező udvariassági körök úgy felénél járhatott, amikor Troché félbeszakította, jól van, Horst, térjünk a lényegre. Horstnak arcizma sem rándult, csak tűrt, mint Toldi, némán, ilyen szakma ez, s rövid szünet után annyit mondott, hogy az ifjú Heintje és stábja már reggel 9-kor megérkeztek.

Pénteken (7-én) este nyolckor az HBO belefog, vagy újra belefog aktuális kirakati sorozatába. A Szökés Dannemorából című műalkotásban olyan hírességek akcióznak, mint Benicio del Toro, Patricia Arquette vagy éppenséggel a feltörekvő Paul Dano. Természetesen színigaz történetről van szó, kell-e ezt egyáltalán mondani manapság? Van két gyilkosunk a sitten, ami tulajdonképpen egy havaj, mert mindketten jóban vannak… mesélje tovább a bokám, a címben benne is van a szökés szó, tehát felesleges. Önök viszont nemre és pártállásra tekintettel végiggondolhatják, hogy szöknének-e nevezett Patricia öleléséből, s ha igen vagy nem, akkor milyen messzire? Éjfél előtt a Paramount Channelre érkezik Carrie, hogy magára rántson egy veder vért, kábé úgy, ahogy más a slozit húzza le.

Szombaton a Cinemax kettő este fél kilenckor adja a Darling c. dán filmet, melyben a manapság módfelett nyomulós Skarsgard-gyermekek közül a Gustaf nevezetű lép fel a jól bevált Ulrich Thomsen oldalán, de nem ők az érdekesek, hiszen ez egy törött szárnyú madár meséje, melyben a világhírű balerina súlyos sérülést szenved, és valahogy talpra kellene állnia.

Vasárnapra egy klasszikusnak mondott blöff marad, az is éjjeli háromnegyed egyre, amikor is a Film Café műsorra tűzi a Kék bársonyt, mely műremek arról szól, hogy milyen betegen tud nézni Dennis Hopper. Szerintem inkább viccesen, de ez sem elégséges ok a tévézésre.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.