Rádió

Cigányúton

Nyelvészműsor a Klubrádióban

Interaktív

Ha hinni lehet az előzetes terveknek, a Klubrádió programstruktúrája jelentős átalakulás előtt áll, lesznek új műsorok, új műsorvezetők, és nagyjából minden eddig megszokott adásidő megváltozik.

Reméljük, az online archívum is átalakul, mert most, mintegy a változás előszeleként, semmi sem ott van, ahol lennie kéne. Ez annyiban érdekes csak, mivel elég hosszú kutatómunka kellett hozzá, hogy rábukkanjunk a Szószátyár legutóbbi adására a honlapon – végül is ott, ahol majd a vadonatúj Popfilter lesz hamarosan visszahallgatható. Erre mondják, hogy cigányútra ment, vagy ha nem, a műsor házigazdái majd kijavítanak.

A Kálmán László és Nádasdy Ádám vezette nyelvészeti magazin egyedülálló színfolt nemcsak a Klubrádióban, de általában is a hazai éterben. Hallgatottsága bizonyára nem vetekedhet egy Bochkor-féle Önindítóval vagy akár még egy Cooky-féle Cooky show-val sem, de hát nem is valószínű, hogy efféle babérok lengedeztek a műsor készítőinek szemei előtt. A Szószátyár programleírása szerint „a műsor nem ta­nács­adó-nyelvművelő, hanem ismeretterjesztő jellegű”. A Google korában bizonyos szempontból anakronisztikusnak tűnhet az ismeretterjesztés ilyen hagyományos formája, nem is véletlen talán, hogy az ilyen típusú műsorok radikálisan visszaszorultak a közszolgálati csatornákról, a kereskedelmi rádiókból pedig tulajdonképpen egészen eltűntek. Helyükön különféle módon felcicomázott hírműsorok szaporodtak el, rámutatva, hogy a hír – mint a tájékoztatás atomi részecskéje – maradt az egyetlen elem, amit a rádió hatékonyan tud még terjeszteni. A beszélgetős műsorok, elemzések, viták a mai rádiózásban mind hírekről szólnak, de még a kulturális műsorok is hírekben gondolkodnak, ezen túl pedig jobbára csak (könnyű)zene és szófosás (vö. a fentebb említett show-kat) tenyészik.

Adott mindezzel szemben tehát heti egy óra, melyben két megsüvegelendő életművel rendelkező tanár úr vitat meg egy-egy érdekesnek tűnő nyelvészeti problémát, majd a műsor második felében a hallgatói kérdéseket igyekeznek minél alaposabban megválaszolni. Ez a felállás akár az egykor szebb napokat látott nyelvművelő műsorok rémes emlékeit is felidézhetné, de hát ott van a leírásában, ahogy láttuk, hogy „nem tanácsadó-nyelvművelő” szeánszról van itt szó. És valóban semmi lenézés, semmi kioktatás, hierarchizálás, okoskodás nincs a Szószátyárban, sőt, olykor mintha több kérdése lenne a két házigazdának (vendégükhöz, a hallgatókhoz, egymáshoz), mint állítása. De úgy, hogy ez szinte észrevétlen marad, és nem kelti sem a bizonytalanság, sem a felkészületlenség érzetét a hallgatóban; éppen ellenkezőleg, a kérdések sokszor maguk is információt közvetítenek, ráadásul tőlük válik nyílttá és termékennyé a műsor belső párbeszéde.

A legutóbbi adásban a cigány nyelv mibenléte volt a fő téma, a műsorvezetők telefonos faggatózásának alanyaként pedig Baló András Márton, az MTA Nyelvtudományi Intézetének munkatársa, a téma kutatója hallatta a hangját. Felteszem, nincsenek kevesen azok ma Magyarországon, akik hozzánk hasonlóan úgy kászálódtak ki az iskolapadból, hogy fogalmuk sem volt arról, hogy a legnagyobb hazai kisebbség nyelvét, illetve nyelveit eszik-e vagy isszák. Bizonyára a hamarosan bevezetni tervezett katonai ismeretek vagy a mindennapos testnevelés fontosabb tudások ennél, gondoljuk. Nádasdy, Kálmán és Baló megfontoltan hömpölygő hármas párbeszéde mindenesetre a maga egyszerűségében is bizonyos szempontból megindító volt. Néhány mondatuk a romani nyelv különféle ágairól, a romungrók nyelvvesztéséről vagy a beások sajátos grammatikájáról elégnek bizonyult ahhoz, hogy megszédüljünk saját tudatlanságunk mélységes gödrébe pillantva. Pedig csak annyi történt, hogy valaki beszélt valami fontos dologról, amit ismer, a többiek pedig alapos és jól időzített kérdésekkel gördítették előre az eszmecserét. Közben, mintha zenei betétek lettek volna, egy-egy rövid bejátszás volt hallható a romani nyelv lovári, romungró, szintó vagy zargari dialektusából és a beás nyelvből. A kísérő kommentárokból pedig nemcsak az derült ki, hogy milyen elképesztően sokszínű és gazdag ez a kultúra, de az is, hogy a jól végzett ismeretterjesztés értelmét az információs világ változó körülményei továbbra sem igen kérdőjelezhetik meg.

Szószátyár, Klubrádió, február 15.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.