Tévé

Tabuk nélkül

Micsoda nők! – Várkonyi Andreával

Interaktív

Különös egy képlet a Tv2 női oldalcsatornája, a FEM3. Jócskán az volt már jóval Andy Vajna bejövetele előtt is, hisz például Berki Krisztián közmegrökönyödésre már akkor is műsort vezethetett ott délelőttönként, de mostanra csak még tovább fokozódott a helyzet.

Mert amikor nem külföldről vett és erősen esetleges nívójú főzős, fogyós, utazós meg lakberendezési szériák töltik ki a műsoridőt, akkor a csatorna a magyar high life ábrándja után lohol, nagy futásában még az anyacsatornát és a Story magazint is messze maga mögött hagyva. Mintha tényleg létezne egy osztály ott legfelül: kebelbeli milliárdosok és mellnagyobbított pornósok, hajdani tehetségkutatósok és aktív stylistok testvéri elitje, ahol még a gondok is mások, nagyobbak és persze izgalmasabbak, mint itt lent, minálunk, a közönség szintjén.

Ennek az ábrándnak a népszerűsítésére esküdhetett fel Várkonyi Andrea „női talkshow”-ja is, ahol a múlt héten a függőségek témája került terítékre. Ugyan ki vitatná, hogy erről a tárgykörről fontos és/vagy érdekes tények egész sorát lehetne (és alighanem kellene is) megosztani a magyar tévénézőkkel? Ám a Micsoda nők! vonatkozó adása ehelyett inkább a reflektálatlan dumcsizás módszerét választotta, a csilis-csokis szájfény használatától egészen Cookynak a repülőgépek iránt táplált olthatatlan vonzalmáig csapongva. Bizony, e derűsen bornírt megközelítés szerint a francia ajkú rádiós Paris Saint-Germain-drukkeri buzgalma és Kelemen Anna sűrű plasztikaisebész-látogatásai ugyanabba a rekeszbe tartoznak. Ahogyan odatartozik az online shopping függősége is, amelyet nemcsak a műsorvezető, de egyik vendége, Mádai Vivien is önfeledten megvall: természetesen szigorúan a férje háta mögött, kizárólag nekünk. „Ki kell őket néha játszani, hát mit csináljunk…” – adja erre a cinkosan megértőt Bochkor Gábor éle­té­nek párja. (Lásd még ehhez: Egy jó asszony mindent megbocsát – önmagának.)

„Nagyon addiktív típus vagyok, nincs semmi függőségem” – fogalmaz egy másik vendég, s bár az ilyen mondatok után ez hihetetlennek tűnhet: a műsor mélypontját mégis az a szakasz jelenti, amikor a jelenlévők megpróbálnak a valódi függőségekről beszélni. Megérkezik ugyanis a stúdióba egy „luxusrehab” atyaúristene, aki olyan sikeres emberekre szakosodott, akik „funkcionális (!) függők”: vagyis ők „az életük különböző területein nagyon jól működnek, nagyon jól funkcionálnak”. Ők egészen különleges emberek, tőlük nem várható el, hogy „bármit hajlandók legyenek megtenni a gyógyulásukért”. Ekkora szakértelem láttán persze jószerint már mindegy is, de azért mégiscsak figyelemre méltó ellentmondás, hogy a nyomatékosan „tabuk nélküli” műsorból nemcsak az erősebb szófordulatokat, de a jelek szerint a drogfajták neveit is ki­sípolják (pontosabban kicsendezik). Így aztán amikor a rehabos szakember Várkonyi egyetlen érdemi kérdésére felsorolta az általa kezelt addikciók erősorrendjét, a néző végül csak találgathatott, hogy pontosan micsoda is lehetett a második helyezett az örök elsőségű alkoholfogyasztás meg a nyugtatószedés között. No, de hogyan is hangzott a „szakértő” leg­érvényesebb megállapítása? „Kicsi az ország, nagy a baj.”

FEM3, február 25.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.