Tévé

Tabuk nélkül

Micsoda nők! – Várkonyi Andreával

Interaktív

Különös egy képlet a Tv2 női oldalcsatornája, a FEM3. Jócskán az volt már jóval Andy Vajna bejövetele előtt is, hisz például Berki Krisztián közmegrökönyödésre már akkor is műsort vezethetett ott délelőttönként, de mostanra csak még tovább fokozódott a helyzet.

Mert amikor nem külföldről vett és erősen esetleges nívójú főzős, fogyós, utazós meg lakberendezési szériák töltik ki a műsoridőt, akkor a csatorna a magyar high life ábrándja után lohol, nagy futásában még az anyacsatornát és a Story magazint is messze maga mögött hagyva. Mintha tényleg létezne egy osztály ott legfelül: kebelbeli milliárdosok és mellnagyobbított pornósok, hajdani tehetségkutatósok és aktív stylistok testvéri elitje, ahol még a gondok is mások, nagyobbak és persze izgalmasabbak, mint itt lent, minálunk, a közönség szintjén.

Ennek az ábrándnak a népszerűsítésére esküdhetett fel Várkonyi Andrea „női talkshow”-ja is, ahol a múlt héten a függőségek témája került terítékre. Ugyan ki vitatná, hogy erről a tárgykörről fontos és/vagy érdekes tények egész sorát lehetne (és alighanem kellene is) megosztani a magyar tévénézőkkel? Ám a Micsoda nők! vonatkozó adása ehelyett inkább a reflektálatlan dumcsizás módszerét választotta, a csilis-csokis szájfény használatától egészen Cookynak a repülőgépek iránt táplált olthatatlan vonzalmáig csapongva. Bizony, e derűsen bornírt megközelítés szerint a francia ajkú rádiós Paris Saint-Germain-drukkeri buzgalma és Kelemen Anna sűrű plasztikaisebész-látogatásai ugyanabba a rekeszbe tartoznak. Ahogyan odatartozik az online shopping függősége is, amelyet nemcsak a műsorvezető, de egyik vendége, Mádai Vivien is önfeledten megvall: természetesen szigorúan a férje háta mögött, kizárólag nekünk. „Ki kell őket néha játszani, hát mit csináljunk…” – adja erre a cinkosan megértőt Bochkor Gábor éle­té­nek párja. (Lásd még ehhez: Egy jó asszony mindent megbocsát – önmagának.)

„Nagyon addiktív típus vagyok, nincs semmi függőségem” – fogalmaz egy másik vendég, s bár az ilyen mondatok után ez hihetetlennek tűnhet: a műsor mélypontját mégis az a szakasz jelenti, amikor a jelenlévők megpróbálnak a valódi függőségekről beszélni. Megérkezik ugyanis a stúdióba egy „luxusrehab” atyaúristene, aki olyan sikeres emberekre szakosodott, akik „funkcionális (!) függők”: vagyis ők „az életük különböző területein nagyon jól működnek, nagyon jól funkcionálnak”. Ők egészen különleges emberek, tőlük nem várható el, hogy „bármit hajlandók legyenek megtenni a gyógyulásukért”. Ekkora szakértelem láttán persze jószerint már mindegy is, de azért mégiscsak figyelemre méltó ellentmondás, hogy a nyomatékosan „tabuk nélküli” műsorból nemcsak az erősebb szófordulatokat, de a jelek szerint a drogfajták neveit is ki­sípolják (pontosabban kicsendezik). Így aztán amikor a rehabos szakember Várkonyi egyetlen érdemi kérdésére felsorolta az általa kezelt addikciók erősorrendjét, a néző végül csak találgathatott, hogy pontosan micsoda is lehetett a második helyezett az örök elsőségű alkoholfogyasztás meg a nyugtatószedés között. No, de hogyan is hangzott a „szakértő” leg­érvényesebb megállapítása? „Kicsi az ország, nagy a baj.”

FEM3, február 25.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.