tévésmaci

De, lóverseny!

  • tévésmaci
  • 2021. május 26.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché utánozták egymást, a különbség ég­re kiáltott.

No, nem annyira az utánzó és az utánzott között, hiszen csodálatos utánzatok születtek, sokkal inkább a metodikában: nagyon máshogy utánozta Troché Sztupát, mint Sztupa Trochét. Magyarul Troché annyira Sztupa volt, hogy bele kellett szakadni a röhögésbe, már ahogy bejött. A mutatvány lényege az volt ugyanis, hogy csak egy hajszálnyit tett hozzá minden sztupasághoz, minden taglejtés stimmelt, minden kontúr a helyén volt, csak egy kicsit vastagabbra lett húzva. Karikatúra volt persze, de nagyon visszafogott. Paródia volt persze, de ugyancsak nagyon visszafogott. Troché elővezette Sztupa összes vesszőparipáját, s meg is lovagolta őket, de csak poroszkált, semmi galopp, semmi vágta. Magasra feldobott (feladott) labdák, lecsapás helyett pedig óvatosan pontos pörgetés. Mindez ellenállhatatlan mixtúrát eredményezett, maga Sztupa is úgy kacagott (tudod, én nem szoktam röhögni), hogy majd kiesett a száján. De ő mégis másképp csinálta, nem egészen másképp, csak egy hajszálnyival, de ez az egészen csekély módszerbéli különbség homlokegyenest eltérő eredményt hozott. Sztupa mindent ugyanúgy csinált, mint Troché, és passz. Semmi többet. Ő nem vastagított meg semmilyen kontúrt, nem játszott túl egy árva gesztust sem. Nem Troché gyakorta visszatérő témáit szedte csokorba, éppen csak reagált a körülötte történő dolgokra. Olyan volt, mintha nem is utánoznák épp egymást, csak a mindennapi ügy­menet zajlana, s ő hol sodródna vele, hol kicsit alakítana rajta, hol meg felforgatná fenekestül, ahogy szokta. Nos, ezen nem lehetett nevetni, ez félelmetes volt. Az előbb még harsányan röhögő Ómafa majd frászt kapott. Ott járt közöttük egy sztupapofájú Troché, de még ez a sztupapofa is eltrochésodott, amikor megszólalt. Troché sem röhögött (igaz, ő sem szokott), de még csak el sem mosolyodott, mintha valami zavar látszott volna rajta. Egyszer úgy válaszolt az eltrochésodott Sztupának, mint aki benne maradt a Sztupa-paródiában, másszor meg önmagaként, ekkor két Troché beszélgetett egymással. Ómafa csak bámult maga elé, s végül annyit mondott, hogy legyetek szívesek, engem soha ne próbáljatok utánozni, még a hátam mögött sem, még akkor sem, ha külföldön vagyok.

Pénteken (28-án) nem rontunk ajtóstul a házba, inkább csak afféle hiánypótlásra szorítkozunk. Na, tegye fel a kezét, aki még nem látta Stephen Frears Gyönyörű mocsokságok című filmjét, amelyben Okwe – itt is elmondtuk már százszor – lehúzza a slozin a bolti nejlonzacskóban őrzött pájslit! Nos, aki nem tette fel a kezét, annak nem is kell éjjel negyed kettőig fennmaradnia, hogy az HBO-n megtekintse Chiwetel Ejiofor Audrey Tautou oldalán megejtett nagyfilmes belépőjét. Az az isteni szerencse amúgy, hogy nevekkel soha nem viccelünk, ezért nem kell ideírnom, hogy a csávó nevét nyilvánvalóan Csivitelnek kell ejteni. Ettől persze a mű még Frears legjobbjai közé tartozik, ahogy ő maga pedig a szakma legjobbjai (legeslegjobbjai) közé.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."