Egy hét kultúra 2021/02.

  • Narancs
  • 2021. január 13.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt.

KÖZKINCS George Orwell (1903–1950), Edgar Rice Burroughs (1875–1950) és George Bernard Shaw (1856–1950) művei is szabadon hozzáférhetővé váltak január 1-jétől, ugyanis 2020 utolsó napján megszűnt az 1950-ben elhunyt írók műveire vonatkozó 70 évnyi szerzői jogi védettség. Így az idén bármilyen engedély nélkül felhasználhatóvá, újra kiadhatóvá és feldolgozhatóvá válnak az említett alkotók eredeti művei, például az Állatfarm, az 1984, Borroughs Tarzan-könyvei, és Shaw drámái is, például a Pygmalion. (A műfordítások esetében azonban a fordító személyéhez kötődnek a jogok, így például Orwell műveinek magyar változata még évtizedekig zár alatt lesz, a műfordító Szíjgyártó László ugyanis 1983-ban hunyt el.) Felszabadult viszont a Nyugat híres szerkesztőjének, Schöpflin Aladárnak (1872–1950) életműve, és Bánffy Miklós (1973–1950) összes könyve is, például az Erdélyi történet-trilógia. A fent említettek mellett pedig Ivan Goll német-francia expresszionista és szürrealista költő műveit, Johannes Vilhelm Jensen, az irodalmi Nobel-díjas dán író könyveit, továbbá a kitűnő német író, Heinrich Mann alkotásait lehet szabadon felhasználni ezentúl.

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.