Egy hét kultúra 2021/02.

  • Narancs
  • 2021. január 13.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt.

KÖZKINCS George Orwell (1903–1950), Edgar Rice Burroughs (1875–1950) és George Bernard Shaw (1856–1950) művei is szabadon hozzáférhetővé váltak január 1-jétől, ugyanis 2020 utolsó napján megszűnt az 1950-ben elhunyt írók műveire vonatkozó 70 évnyi szerzői jogi védettség. Így az idén bármilyen engedély nélkül felhasználhatóvá, újra kiadhatóvá és feldolgozhatóvá válnak az említett alkotók eredeti művei, például az Állatfarm, az 1984, Borroughs Tarzan-könyvei, és Shaw drámái is, például a Pygmalion. (A műfordítások esetében azonban a fordító személyéhez kötődnek a jogok, így például Orwell műveinek magyar változata még évtizedekig zár alatt lesz, a műfordító Szíjgyártó László ugyanis 1983-ban hunyt el.) Felszabadult viszont a Nyugat híres szerkesztőjének, Schöpflin Aladárnak (1872–1950) életműve, és Bánffy Miklós (1973–1950) összes könyve is, például az Erdélyi történet-trilógia. A fent említettek mellett pedig Ivan Goll német-francia expresszionista és szürrealista költő műveit, Johannes Vilhelm Jensen, az irodalmi Nobel-díjas dán író könyveit, továbbá a kitűnő német író, Heinrich Mann alkotásait lehet szabadon felhasználni ezentúl.

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.