Egy hét kultúra 2021/08.

  • Narancs
  • 2021. február 24.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt.

CHRISTO Elárverezték Christo és felesége, Jeanne-Claude közös magángyűjteményét Párizsban. A monumentális installációiról híres alkotópáros 28 darabból álló kollekciója 8 millió euróért kelt el. Az egyik mű rá­adásul rekordot is döntött: az 1991-es The Umbrellas című projekt keretében több ezer ernyőt feszítettek ki egyszerre Japánban és Los Angelesben, az erről készült rajzsorozat 1,7 millió dolláros áron, az eddig legdrágábban elárverezett Christo-műként talált új gazdára. A tavaly elhunyt Christo alkotásai az utóbbi évben egyre népszerűbbek lettek. Azt, hogy a csomagolóművésznek is nevezett bolgár származású alkotó életműve nem merül feledésbe, nemcsak a Sotheby’s sikeres aukciója jelzi, hanem az is, hogy jelenleg is készülnek utolsó művének megvalósítására. Christo ugyanis halála előtt épp egy újabb gigantikus projekten, a párizsi Diadalív becsomagolásán dolgozott, ezt azonban a koronavírus-járvány miatt halasztani kellett. A 25 ezer négyzetméternyi újrahasznosítható műszálas szövetet és 7 kilométernyi vörös kötelet is felhasználó akciót azonban nem napolták el véglegesen, arra a tervek szerint ez év őszén, szeptember 18. és október 3. között kerül majd sor.

BANKSY Már nem látható Nottinghamben Banksy bicikligumival hulahoppozó kislányról készült képe, ugyanis egy gyűjtő megvette, kivágatta a házfalból és elszállítatta. Az alkotás 2019 októberében került egy nottinghami ház téglafalára, amely előtt egy oszlophoz láncolt, lepukkant kerékpár is állt, a rejtőző művész ezt is a mű részévé tette. A képet egy plexiborítással próbálták védeni a károsodástól, amely azonban az új tulajdonos szerint hosszú távon nem sokat segített volna, sőt még penészedést is okoz, ezért megfelelőbbnek tartotta elvinni az egész alkotást úgy, ahogy van. John Brandler galériatulajdonos hat számjegyű összeget fizetett a képért, és nem ez az első hozzá került Banksy-alkotás. A terve az, hogy a hulahoppozó lány képét még az idén kiállítja a suffolki Moyse’s Hall Museumban. A nottinghami városi tanács azt nyilatkozta, hogy próbáltak tenni azért, hogy az értékes falfestmény a helyén maradhasson, és a művésszel kapcsolatban álló kontaktjaik szerint maga Banksy is ellenezte az alkotás elszállítását, ám a falszakasz sorsáról szóló döntés a ház tulajdonosának kezében volt. A nottinghamiek, bár elismerik, hogy ház tulajáé volt a döntés, nagy veszteségnek tartják a kép eltűnését. A legtöbben úgy gondolják, az alkotás veszít azzal, hogy elmozdították eredeti kontextusából, és kevesebbet mond egy múzeumban, mint amennyit a helyieknek jelentett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.