Egy hét kultúra 2021/12.

  • Narancs
  • 2021. március 24.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt.

BÉCS Száz év után újra Bécsben lesz látható Gustav Klimt (jelenlegi ismereteink szerint) utolsó befejezett műve. A Nő legyezővel (Dame mit Flächer) 2021. március 25-től 2022. február 13-ig tekinthető meg a Belvederében. A festmény izgalmas utat járt be, utoljára 1920-ban láthatta a közönség Bécsben. Ezután az alkotás feltehetőleg a svájci Böhler család tulajdona lett, majd 1950-ben vette meg a neves osztrák műgyűjtő, Rudolf Leopold. Ő azonban adósságokba keveredett, ezért el kellett adnia a képet, amely így hosszú időre ismeretlen helyre került. Csak a kilencvenes években bukkant fel újra, méghozzá egy New York-i árverésen, ahol 11,6 millió dollárért kelt el – ez akkor rekordösszeg volt a Klimt-művek tekintetében. A „megkerült” festmény után ekkor a hatóságok is nyomozni kezdtek, ugyanis úgy vélték, hogy kiviteli engedély hiánya miatt annak idején törvénytelenül került el Ausztriából. Az eljárást azonban leállították, mert az egykori kereskedőket nem találták meg. Mivel az ügy azóta sem tisztázódott, különleges megoldás kellett, hogy a képet kiállíthassák Bécsben. Ez ugyanis csak úgy vált lehetségessé, hogy az osztrák állam garanciát adott a jelenlegi tulajdonosnak, hogy nem foglalja le az alkotást.

PÁRIZS A képzőművészeti szcénában a héten nem csak a bécsi bemutatás híre kötődött Klimt nevéhez. A francia kormány ugyanis bejelentette, hogy visszaadja a festő egy nácik által ellopott képét az eredeti tulajdonosainak. A rózsabokrok a fák alatt (Rosen unter Bäumen) című olajfestmény az egyetlen Klimt-kép, amely a francia állam tulajdonában áll, évtizedekig a Musée d’Orsay-ben volt látható. Az alkotás eredetileg azonban egy osztrák zsidó család tulajdona volt, őket 1938-ban kényszereladásokkal fosztották meg értékeiktől. A képet a francia múzeum egy 80-as évekbeli árverésen vette meg, eredetére nemrég derült fény. Roselyne Bachelot, a párizsi kormány kulturális minisztere kifejtette, hogy a kép visszaszolgáltatása a holokauszt áldozatává váló Nora Stiasny családjának szükségszerű döntés, még akkor is, ha ez a közgyűjtemény számára is kiemelkedően fontos alkotásnak számított. Bachelot szerint a döntés annak az elkötelezettségnek is a jele, hogy a kifosztott családok ügyében kiállnak az igazságszolgáltatás és a jóvátétel mellett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.