Egy hét kultúra 2022/15.

  • Narancs
  • 2022. április 13.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

MEGLEPETÉS Előkerültek Charles Darwin 22 éve eltűnt jegyzetfüzetei. A fontmilliókat érő, az élet fájának szkeccseit is tartalmazó könyvecskéket a Cambridge University Library őrizte, ám 2000 novemberében a digitalizálás után eltűntek. Sokáig úgy hitték, csak rossz helyre kerültek vissza, ezért először a több mint 10 millió kötetet tartalmazó könyvtáron belül kezdték keresni. 2020-ban azonban lopottnak nyilvánították a füzeteket, és a könyvtár világszerte felhívást indított az előkerítésükre. Arra azonban valószínűleg senki nem gondolt, hogy a két bőrkötéses notesz „magától” visszatalál otthonába. Egy nap ugyanis kis rózsaszín csomag várta a könyvtárosokat az irodájuk előtti padlón, ezzel az üzenettel: „Könyvtárosok, boldog húsvétot!” A borítékba helyezett doboz az eredeti két noteszt tartalmazta, méghozzá sértetlen állapotban. Arról egyelőre semmit nem tudni, ki vihette el, majd vissza a jegyzetfüzeteket, ugyanis a csomagot olyan helyen hagyták, amelyet nem vett kamera. Az 1830-as évekre datált jegyzetfüzeteket, amelyekbe Darwin az evolúciós elméletének alapjaihoz vezető gondolatait jegyezte fel, a könyvtár a tervek szerint júliusban már ki is állítja.

 

REKORD Sikeresen célt értek az Uffizi legújabb látogatásvonzó projektjei, ugyanis a képtár történetében először Olaszország leglátogatottabb kulturális helyszíne lett. A reneszánsz művészet fellegváraként ismert múzeum eddig sosem tudta legyőzni a Colosseumot, ám 2021-ben 1,72 millióan voltak kíváncsiak kiállításaikra. A Colosseum 1,63 millió látogatója így csak a második helyhez volt elég. A szakértők szerint az Uffizi annak köszönhette a megnövekedett népszerűséget, hogy nyitott az újítások felé. Egyebek közt beengedte falai közé a kortárs képzőművészetet, modernebb darabokkal is bővítették a gyűjteményt, és kiemelt fókuszba állították a női művészeket.

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.