Egy hét kultúra 2022/35.

  • Narancs
  • 2022. augusztus 31.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

DEFINÍCIÓ A múzeumok nemzetközi szervezete, az International Council of Museums (ICOM) idei prágai konferenciáján döntött az új múzeumdefinícióról. A meghatározás megújítását évekre visszanyúló, hosszas egyeztetések előzték meg, a kérdésről több mint 120 nemzeti és nemzetközi bizottság fejtette ki véleményét. A 2007 óta érvényben levő definíciót a döntés szerint egy olyan meghatározás váltja, amely magába foglalja, hogy a múzeum egy a társadalom szolgálatában álló nonprofit, állandó intézmény, amely kutatja, gyűjti, megőrzi, értelmezi és bemutatja a tárgyi és szellemi örökséget. Mindemellett a múzeumi intézmények mindenki számára nyitottak, hozzáférhetők és befogadók, elősegítik a sokszínűséget és a fenntarthatóságot; etikusan, szakszerűen, valamint a közösségek részvételével működnek és kommunikálnak. A definíció kiemeli a múzeumoknak az oktatásban, a gondolkodás fejlesztésében és a tudásmegosztásban betöltött szerepét is.

 

SIVATAG Ötvenkét év után Michael Heizer befejezte a tájművészet, land art ikonikus projektjévé váló művészeti alkotását, amelyen még 1970-ben kezdett dolgozni. A nevadai sivatagban felépített, City névre hallgató hatalmas komplexum mintegy másfél mérföld hosszan nyúlik el a homokban, s egyszerre imitálja az ősi városok szertartási építményeit és a modern városszerkezetet, egyes részei sziklákból, mások betonból állnak. Az alkotást szeptember 2-án meg is nyitották a látogatók számára, ám a biztonság érdekében – kizárólag megfelelő időjárás esetén – naponta mindössze hat fő tekintheti meg a várost, előre váltott jegyekkel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.