Egy hét kultúra 2024/44.

  • Narancs
  • 2024. október 30.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

LEVELEK Ady Endre és Léda (Brüll Adél) digitalizált leveleit tette elérhetővé az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) a Copia tartalomszolgáltató felületen. Az OSZK Kézirattára Ady és Léda levelezésének 213 darabját, vagyis a ma ismert, egymásnak szóló üzeneteik túlnyomó részét őrzi, amelyek digitális másolatai mostantól bárki számára hozzáférhetők az interneten. A dokumentumok több lépésben kerültek a Kézirattár gyűjteményébe, egyrészt Révész Bélán, Ady jó barátján és monográfusán, valamit a költő titkárának özvegyén keresztül. Az OSZK Kézirattára több mint másfél millió kéziratot őriz, a Copia online felületén eddig Babits Mihály levelezésének egy részét, Petőfi Sándor és Szendrey Júlia kéziratait, Kölcsey Ferenc költeményeinek, leveleinek, kritikai értekezéseinek kéziratait, valamint Keresztury Dezső Egry Józseffel folytatott levelezését tették közzé.

BANÁN A Sotheby’s New York-i aukcióján árverezik el Maurizio Cattelan olasz képzőművész Comedian című alkotásának egyik példányát, egy szigetelőszalaggal a falra ragasztott banánt. Az elmúlt években hírhedté vált, vitatott megítélésű mű először az Art Basel 2019-es miami kiállításán bukkant fel. Maurizio Cattelan akkor három verziót is készített belőle a floridai művészeti vásárra, amihez három, a helyi élelmiszerboltban összesen kevesebb, mint 1 dollárért vásárolt banánt használt fel. A mű két változata nem sokkal később 120 ezer dollárért kelt el (mai árfolyamon közel 45 millió forint), a harmadikat pedig a Guggenheim Museumnak adományozták. A november 20-án kalapács alá kerülő darabot – amely egy friss banánból és egy új gurigából levágott ragasztószalagból áll – az aukció előtt a világ számos nagyvárosában, többek között Milánóban, Hongkongban, Tokióban és Los Angelesben is bemutatják. Előzetes becslések szerint a műtárgypiac működését és a képzőművészet mibenlétével kapcsolatos gondolkodásunkat sajátos módon kifigurázó „alkotás” akár 1,5 millió (561 millió forint) dollárért is elkelhet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.