GYÖKEREK Régóta húzódó jogi vita ért véget a franciaországi Auvers-sur-Oise-ban, miután a versailles-i fellebbviteli bíróság kimondta, hogy nem tekinthető köztulajdonnak az a földterület, ahol a feltételezések szerint Vincent van Gogh az egyik utolsó képét festette. A település polgármestere öt éven keresztül próbálta elérni, hogy szabadon látogatható legyen az a hely, amely a holland festőművész 1890-es, Fagyökerek címen ismert vásznán is látható. A gyökerek, amelyeket a francia Van Gogh intézet igazgatója 20. századi fényképek alapján azonosított 2020-ban, még ma is megvannak. A probléma csak az, hogy egy helyi házaspár telkéhez tartoznak, akik 2013-ban, az ingatlan megvásárlásakor még mit sem tudtak a gyökerek jelentőségéről.
ADOMÁNY A Tate Modern április 3-án jelentette be, hogy nagy értékű műtárgyadomány érkezett az intézmény gyűjteményébe az amerikai műgyűjtőházaspár, Jorge M. Pérez és Darlene Pérez felajánlásának köszönhetően. Az ajándékozás keretében a londoni galériába került többek között Joan Mitchell amerikai modern festőművész egyik monumentális alkotása, az 1973-ból származó Iva is. Az absztrakt expresszionizmus egyik vezető alakjának tartott Mitchell éppen száz évvel ezelőtt született, mintegy hat méter hosszú triptichonja pedig mostantól Mark Rothko Seagram Murals-sorozata mellett lesz kiállítva. Jorge M. Pérez, a milliárdos ingatlanfejlesztő a BBC-nek nyilatkozva elmondta, feleségével azt szerették volna, ha minél többen láthatnák a gyűjteményük darabjait. Maria Balshaw, a Tate igazgatója arról beszélt, hogy ez az egyik legfontosabb felajánlás a múzeum történetében. A Pérez házaspár adománya Joan Mitchell alkotása mellett több afrikai művész munkáját, valamint a Tate kurátori kutatásainak több millió dolláros támogatását is magában foglalja.
PLAKÁTMŰVÉSZET A Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek programsorozat részeként nyílt meg a Magyar Nemzeti Galériában Az Élet művészete – Szecessziós plakátművészet és tárgykultúra Magyarországon (1895–1914) című kiállítás április 2-án. Az összesen több mint 200 műtárgyat bemutató tárlat nem csak a korszak plakátjait és reklámgrafikai remekműveit, de könyveken, folyóiratokon, valamint kerámiákon és bútorokon keresztül a 19. és 20. század fordulójának szecessziós tárgykultúráját is megidézi. A kiállított műalkotások – csak plakátból mintegy 120 látható – elsősorban az intézmény plakátgyűjteményéből származnak, de az Országos Széchényi Könyvtár, az Iparművészeti Múzeum és a Kiscelli Múzeum gyűjteményéből is érkeztek darabok. Az október 5-ig látogatható tárlaton mások mellett Rippl-Rónai József, Vaszary János és Ferenczy Károly alkotásai is szerepelnek, de kifejezetten plakátra szakosodott művészek, például Faragó Géza, Helbing Ferenc és Tuszkay Márton munkái is feltűnnek.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!