Egy hét kultúra 2025/15.

  • Narancs
  • 2025. április 9.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

GYÖKEREK Régóta húzódó jogi vita ért véget a franciaországi Auvers-sur-Oise-ban, miután a versailles-i fellebbviteli bíróság kimondta, hogy nem tekinthető köztulajdonnak az a földterület, ahol a feltételezések szerint Vincent van Gogh az egyik utolsó képét festette. A település polgármestere öt éven keresztül próbálta elérni, hogy szabadon látogatható legyen az a hely, amely a holland festőművész 1890-es, Fagyökerek címen ismert vásznán is látható. A gyökerek, amelyeket a francia Van Gogh intézet igazgatója 20. századi fényképek alapján azonosított 2020-ban, még ma is megvannak. A probléma csak az, hogy egy helyi házaspár telkéhez tartoznak, akik 2013-ban, az ingatlan megvásárlásakor még mit sem tudtak a gyökerek jelentőségéről.

ADOMÁNY A Tate Modern április 3-án jelentette be, hogy nagy értékű műtárgyadomány érkezett az intézmény gyűjteményébe az amerikai műgyűjtőházaspár, Jorge M. Pérez és Darlene Pérez felajánlásának köszönhetően. Az ajándékozás keretében a londoni galériába került többek között Joan Mitchell amerikai modern festőművész egyik monumentális alkotása, az 1973-ból származó Iva is. Az absztrakt expresszionizmus egyik vezető alakjának tartott Mitchell éppen száz évvel ezelőtt született, mintegy hat méter hosszú triptichonja pedig mostantól Mark Rothko Seagram Murals-sorozata mellett lesz kiállítva. Jorge M. Pérez, a milliárdos ingatlanfejlesztő a BBC-nek nyilatkozva elmondta, feleségével azt szerették volna, ha minél többen láthatnák a gyűjteményük darabjait. Maria Balshaw, a Tate igazgatója arról beszélt, hogy ez az egyik legfontosabb felajánlás a múzeum történetében. A Pérez házaspár adománya Joan Mitchell alkotása mellett több afrikai művész munkáját, valamint a Tate kurátori kutatásainak több millió dolláros támogatását is magában foglalja.

PLAKÁTMŰVÉSZET A Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek programsorozat részeként nyílt meg a Magyar Nemzeti Galériában Az Élet művészete – Szecessziós plakátművészet és tárgykultúra Magyarországon (1895–1914) című kiállítás április 2-án. Az összesen több mint 200 műtárgyat be­mutató tárlat nem csak a korszak plakátjait és reklámgrafikai remekműveit, de könyveken, folyóiratokon, valamint kerámiá­kon és bútorokon keresztül a 19. és 20. század fordulójának szecessziós tárgykultúráját is megidézi. A kiállított műalkotások – csak plakátból mintegy 120 látható – elsősorban az intézmény plakátgyűjteményéből származnak, de az Országos Széchényi Könyvtár, az Iparművészeti Múzeum és a Kiscelli Múzeum gyűjteményéből is érkeztek darabok. Az október 5-ig látogatható tárlaton mások mellett Rippl-Rónai József, Vaszary János és Ferenczy Károly alkotásai is szerepelnek, de kifejezetten plakátra szakosodott művészek, például Faragó Géza, Helbing Ferenc és Tuszkay Márton munkái is feltűnnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.