Egy hét kultúra 2025/7.

  • Narancs
  • 2025. február 12.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

HEGEDŰ A Sotheby’s aukciósház New York-i árverésén 11,25 millió dollárért (több mint 4,4 milliárd forint) kelt el egy 1714-ben készített Stradivarius hegedű. A 311 éves hangszer egykor a magyar származású hegedűművészé, Joachim Józsefé volt, aki közeli barátságban állt Johannes Brahms német zeneszerzővel. A hangszer legutóbbi tulajdonosa a 2009-ben elhunyt, kínai származású Si-Hon Ma volt, aki azzal a feltétellel hagyta a hangszert korábbi iskolájára, a New England Conservatoryra, hogy egyszer eladják azt, a befolyt összegből pedig zenei ösztöndíjakat finanszíroznak. Bár a Joachim–Ma Stradivarius néven emlegetett hegedű az előzetes várakozásokkal ellentétben jócskán elmaradt a hangszerek 15,9 millió dolláros aukciós rekordjától – az egyébként szintén egy Stradivariushoz kötődik–, a pénz így is számos fiatal hegedűmész támogatását teszi majd lehetővé, elsősorban a bostoni zenei főiskola alapítványán keresztül.

REJTETT PORTRÉ Tiziano eddig ismeretlen alkotását azonosították a reneszánsz festőművész egyik képének olajfestékrétege alatt. Az 1570 és 1575 közé datált Ecce Homo című vásznat ciprusi kutatók eredetileg azzal a céllal vizsgálták, hogy a festmény fizikai állapotát dokumentálják, mikroszkópon keresztül azonban a felszínitől eltérő pigmenteket vettek észre a felső festékréteg repedéseiben. Így derült ki, hogy a töviskoszorús Jézus Krisztust Pilátussal együtt ábrázoló kompozíció egy ismeretlen férfi portréjára lett ráfestve. Amikor hozzáfogott az Ecce Homo ezen változatának megfestéséhez, Tiziano megfordította a vásznat, ezért az eredeti arckép fejjel lefelé van, a felület újrahasznosítása azonban még így is hatással lehetett az új alakok elrendezésére. A további elemzések során a kutatók szeretnék beazonosítani a rejtett portrén szereplő férfit, akit a reneszánsz mester bajusszal, kezében tollal, egy papírköteg mellett állva örökített meg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.