tévéSmaci

Erdő hátán denevér

  • tévésmaci
  • 2017. április 9.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché lementek (jó, akkor visszamentek) falura, látták, hogy rondák a gyerekek. Nem csak a nagyok, a kicsik is. Olyan furcsán rondák. Ez a furcsán ronda persze egy közhely, minden kölök azonnal felléphetett volna A rút kiskacsa amerikai filmváltozatában, semmi perc alatt széppé alakulhattak volna, de mindenki legőszintébb sajnálatára épp nem volt kéznél egy maszkmester sem. De még egy árva jelmeztervező se. Sztupa és Troché sem voltak azok, bár ezt nem bánta senki. Ők maguk sem, vagy jól titkolták. És hát nem is azért mentek oda, hogy különösebben belekavarjanak a dolgok menetébe, hanem csupán rögzíteni, ami van. Mert ha egyik napról a másikra egyszer csak gyönyörű gyerekek császkáltak volna a falu térnek is beillő széles főutcáján, akkor könnyen lehet, hogy az sok mindenre hatással lett volna, s a nagy mű nyilvánvalóan számolt a rondaságukkal. Ha kihúzzuk a csúfságot belőle, lehet, hogy összerogyik az egész. Már ha lett volna ott valami, ami ott összerogyhat, de ez nézőpont kérdése, hisz voltak számosan, akik pont abban látszottak érdekeltnek, hogy az a kupacnak látszó valami, ami a falu volt, az úgy is maradjon. Úgy, az idők végeztéig. Ebben a világban pedig mi a fenét kerestek volna gyönyörű gyerekek. Ezért aztán csak jöttek a főutcán öreganyjuk kinőtt otthonkájában, folyt az orruk és néztek. Mentükben is tudtak nézni, Sztupa és Troché úgy látták, hogy a nyakuk nem is tekeredik, mégis néznek. Tornacipőjükből kilesett a nagylábujj, az ingük rosszul volt betűrve, a szájukat nyitva hordták. Mint akiket elvert a zápor, az apjuk és még a részegek is megkergették őket a kocsmánál. És mindig csak mentek a főutcán, másmilyen utca nem is volt.

Szombaton (11-én) már nagy erőkkel hozzáfogunk március tizenötödike méltó megünnepléséhez. Erős kezdés: a Duna rögtön ebéd után (álljon itt pontosan, mert nagy dolog: 14.05-kor) gurít egy forradalmit, jön a Föltámadott a tenger! Ne jöjjön nekem senki azzal, hogy a komcsiban minden áldott évben ezt adták. Na és. Adták még utána is, de ez most egészen más. Azt egyelőre ne kia­báljuk el, hogy éppen feltámadóban van-e valami, pocsolya, mesterséges tó, tengerszem. Csak rögzítsük, hogy a mozik természetesen most mutatják be a Kincsem című új magyar filmet, amit – nézzen utána a fene – asszem’ hárommilliárd forintból forgattak le. Nos, a Duna – aligha véletlenül – kitűnő alkalmat kínál arra, hogy a kedves néző összevesse, hogy milyen gondolatvilágú, s főként milyen minőségű kurzusfilmeket csináltak Rákosi, illetve Orbán alatt. S hogy a tisztelt zsűri egészen biztosra mehessen a döntése meghozatalakor, ez a jó Duna 15-én, szerdán leadja A Hídembert is, az Orbán-éra kevésbé borult időszakának kurzusfilmjét, aminek alkotói nagy erőkkel koncentráltak is arra, hogy művük ne sikeredjék kurzusfilmnek – ebbéli igyekezetük rövid hatótávolságúnak bizonyult, az utókor gyorsan elvégezte a piszkos munkát. Akárhogy is, nagy menet lesz összevetni itt múltat jelennel. Aznap még a 80 huszárra is futja a lendületükből, a maga módján az is egy kurzusfilm, Kádár narodnyik ellenzékének kurzusdarabja, amit leginkább az különböztet meg az említettektől, hogy film. Az legalább film.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.