tévésmaci

Húsvéti menyétvonulás

  • tévésmaci
  • 2020. szeptember 13.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché késsel-villával ettek, volt abban valami kényszerűség, de legalább annyi kivagyiság is, hisz’ tudták mindketten, hogy milyen nehéz gyereknek lenni. Igaz, ez amolyan később szerzett tudás volt, nem is szerették különösebben, ha vissza kellett menni gyereknek. Csak tizenhárom éves fiúcska ne legyek, szokta időnként mondogatni Troché, de volt helyzet, amikor neki sem volt túl sok választása. Így most valami országútszéli étteremben (mit tudom én, a csárda biztos benne volt a nevében) ücsörgött, várta a resztelt májat, s arra gondolt, hogy mekkora mutatvány lesz már, hogy ő, aki sose tanulta, késsel-villával fog enni. Sztupa is ott ült, de csak vágta a pofákat, holott kettejük közül ez neki kevésbé volt szokása. Troché tudta, hogy Sztupa is késsel-villával eszik majd, naná, ki nem hagyná, de hát ő felnőttként a mai napig is késsel-villával eszik, dacolva adott esetben akár Troché megértőnek adresszált, ám nyilvánvalóan fensőbbséges pillantásaival. De nem volt mese, az asztalnál ott ült Szabó Tivadar, Vargha István meg két 8. b-s lány is, hótziher, hogy itt akkora szárnyalás-csápolás készül, csak fel ne hussanjanak a fecskék közé, akik már gyülekeztek a villanydrótokon. Troché abból indult ki, hogy Szabó Tivadart minden bizonnyal és a szó szoros értelmében az asztal körül kergették, ha nem zabált otthon késsel-villával. A Vargha már tizennégy évesen (ezek egy évvel mind idősebbek voltak Sztupánál és Trochénál, hol­ott ők sem voltak egyidősek, na, ezt magyarázza meg valaki, Ómafa jegyzetei legalábbis nem térnek ki rá) a Csepel ifi egyes kapusa volt, na, ő lesz a legnagyobb bajban, göcögött Troché, az akkoriban szokásos (nem volt még mikrowelle) baromi hosszú várakozást agyonütendő. Egy pillanatra el is képzelte Szabó Tivadart két Kislexikonnal a hóna alatt gyúrni késre-villára. Akkoriban a Kislexikon volt a legnagyobb lexikon, biztos volt náluk kettő belőle.

Pénteken (14-én) este tíz előtt kicsivel már elkezdi a Cinemax a Honey Boy című tavalyi  filmet, melyben az elmúlt időszak egyik divatos színésze, Shia LaBeouf érzi fontosnak tudatni a művelt világgal, hogy nehéz gyerekkora volt, mert ott volt a fater és színészkednie is kellett. Apropos, pofás visszhangot olvashatnak arrébb a hollywoodi gyerekszínészek bánatáról egy dokumentumfilm kapcsán, de ez a film nem az a film – khm, szerencsére. Már majdnem fél egy lesz, amikor belekaphatunk a következő jelöltbe, konkrétan az HBO2-n. A Hadak útján arról szól, hogy ne add el a gyereked lovát, mert az utánamegy még a pokolba is, ami ezúttal szó szerint értendő, már ha az I. világháborút annak tekintjük. E 2011-es amerikai műalkotás egyik jelentős előnye, hogy tele van brit színésszel Peter Mullantől egészen Benedict Cumber­batchig, érintve az e heti lapban ugyancsak sűrűn emlegetett David Thewlist és az igyekvő Tom Hiddlestont. Ám míg ezt a dolgozatot forgatták odaát, a többi brit színész épp egy igazi angol filmben dolgozott: A szégyentelent éjjeli fél háromkor vetíti a Film Mánia. A többit ezúttal Michael Fassbender jelenti, Carey Mulligannel és a jó nevű James Badge Dale-lel az oldalán. A talán még jobb nevű Steve McQueen filmjében kedvence (mármint Fassbender, ezúttal érthető okokból Faszi) egy szexfüggő kretént ad, akit aztán a vidékről vagy valahonnan felérkező húga (nevezett Carey) ráállít a helyes útra. Kossuth Lajost meg várják a parlament büféjében, mondjon vmi szép beszédet, ha tud.

Szombaton ebéd után a Duna leadja 1961-ből mind a Két félidőt a pokolban, este pedig Mary Poppins tér vissza az RTL Klubra. Ezeket szerencsére nem kell részletezni.

Szerdán a régi Pillangó (höhö: Steve McQueen) szökik hót éjjel az AMC-n.

Csütörtökön meg a Vadállat jön (sokszor beszéltünk már róla, romantikus, szomorú és szájkó) éjfélkor a Cinemax 2-n. Jobb, ha nem tévéznek, mert romantikusak, szomorúak és izék lesznek tőle.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.