tévéSmaci

Így mennek a pingvinek?

  • tévésmaci
  • 2016. február 21.

Interaktív

Hát az kurva jó lesz, ha minden második héten temetni járunk ide. Pedig ez van. A múlt héten földobta a pacskert Franco Citti olasz színész, egy Pasolini nevű hold sötétebbik oldala. Nem volt olyan híres, mint Marcello Mastroianni, de legalább olyan fontos szereplője, mondhatni meghatározó figurája volt a 20. század második felében művelt olasz filmgyártásnak, mint nevezett. Márpedig ha valaki még fel tudja idézni, hogy a hatvanas évek világlátásához mennyiben járult hozzá az olasz filmművészet, az arra is könnyen rájöhet, hogy mi mindent köszönhet, jót, rosszat, az ilyen fejeknek, mint ez a Citti. Ha úgy tetszik, Fellini, Pasolini meg a többiek képeinek. Melyek közül Pasolinién általában ott kavart ez a szegény szörnyeteg is, a kemény római vagány valamelyik külvárosi pályaudvar környékéről. Aki éppen úgy tökéletes volt Lucifernek vagy az isten tudja, melyik főördögnek a pokolból, mint mondjuk Oidipusz  királynak, vagy pont egy szegény szörnyetegnek, kemény római vagánynak valamelyik külvárosi pályaudvar környékéről. Az alsó kutyák legfölső kutyájának. Pier Paolo Pasolini 1950-ben költözött Rómába. Költő és regényíró volt. 1951-ben valami kültelki csehóban megismerkedett későbbi alkotótársával (felfuvalkodott lexikonok szerint vagány argóban jártas tanácsadójával), a lelencből akkor szabadult Sergio Cittivel. Mélyreható barátság született. Sergio bemutatta barátjának – akit először szociális gondozónak nézett – 13 éves öccsét, a hallgatag, mélabús Francót. A regényíró és a külvárosi csibészek barátkozással, bandázással töltötték az ötvenes éveket. Az ötvenes éveket, az olasz film nagy idejét, a neorealizmus, Rossellini és De Sica idejét… Pasolini 1961-ben készítette el első filmjét, A csórót. Nem ment könnyen. A film fő támogatója ugyanis Federico Fellini lett volna, aki már jól ismerte Pasolinit és barátait, hiszen 1957-ben a Cabiria éjszakáiban forgatókönyvíróként közreműködött Pasolini és Sergio Citti is, utóbbi nyilván mint római argóspecialista. De amikor Fellini megtudta, hogy a címszerepet az ifjabb Citti játszaná, megvonta támogatását. Bárgyú, kommunikációképtelen, mondta róla. A film mégiscsak elkészült, és Cittit is, Pasolinit is sztárrá emelte. De nem ez az érdekes, hanem az, ahogy Franco Citti meghalt. Tudni­illik A keresztapában. Cígölte a művésznő hatalmas kofferját a kocsihoz, s amikor épp rakta be a csomagtartóba, úgy felrobbant az a kocsi, mintha ott sem lett volna. Na, most is így vagyunk pont. Meghalt. Aztán A keresztapa harmadik részében simán benne volt megint, nyakon szúrt valami disznót a szemüvegével. Úgyhogy meghalt persze, de nála nem kell túl komolyan venni az ilyesmit, húsz-harminc év, s megint nyakon szúr valakit.

Pénteken (22-én) déli fél háromkor a Cinemax leadja a Hudot, Martin Ritt és Paul Newman 1963-as összeröffenését.

Szombaton este tíz előtt a Dunán csekkolhatja mindenki, hogy mennyire színigaz, amit e Citti haláláról állítottunk, mert kezdődik A keresztapa. Persze Al Pacino nem lenne Al Pacino, ha nem versenyezne Al Pacinóval, a Coolon valamikor ugyanekkor megy ugyanis a Fedőneve: Donnie Brasco. S ha már verseny, a fakóban nagy összecsapás várható: az RTL II az Amnéziát küldi a Super Tv2-n esedékes Felejtés ellen. Az Amnéziában Nyikoláj Kidman mindennap újrakezdi az életét (erről még lesz szó), de fellép Erős Pista bátyja is, I. Colinról már nem is beszélve. A Felejtésben Julianne Moore fut össze Dominic Westtel és Gary Színésszel.

Kedden a Film Café reggel hat helyett délután négy után szalad a finomságok után, egészen az Idétlen időkig. Ne mondják, hogy korán kezdték, épp február 2. lesz, mire kijönnek belőle.

Szerdán este kilenckor Quentin Tarantino nyilvánvalóan legjobb filmje, a Jackie Brown megy a Film Mánián. Persze-persze, abból is nyilvánvaló, hogy ez a legjobb, hogy minden héten leadja a tévé, s mi minden héten ki is írjuk ide. Valójában a világ legjobb filmje is lehetne, ha kihúznák belőle Robert de Nirót. A tévét kéne kihúzni a konnektorból, szerintem.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.