tévéSmaci

Így mennek a pingvinek?

  • tévésmaci
  • 2016. február 21.

Interaktív

Hát az kurva jó lesz, ha minden második héten temetni járunk ide. Pedig ez van. A múlt héten földobta a pacskert Franco Citti olasz színész, egy Pasolini nevű hold sötétebbik oldala. Nem volt olyan híres, mint Marcello Mastroianni, de legalább olyan fontos szereplője, mondhatni meghatározó figurája volt a 20. század második felében művelt olasz filmgyártásnak, mint nevezett. Márpedig ha valaki még fel tudja idézni, hogy a hatvanas évek világlátásához mennyiben járult hozzá az olasz filmművészet, az arra is könnyen rájöhet, hogy mi mindent köszönhet, jót, rosszat, az ilyen fejeknek, mint ez a Citti. Ha úgy tetszik, Fellini, Pasolini meg a többiek képeinek. Melyek közül Pasolinién általában ott kavart ez a szegény szörnyeteg is, a kemény római vagány valamelyik külvárosi pályaudvar környékéről. Aki éppen úgy tökéletes volt Lucifernek vagy az isten tudja, melyik főördögnek a pokolból, mint mondjuk Oidipusz  királynak, vagy pont egy szegény szörnyetegnek, kemény római vagánynak valamelyik külvárosi pályaudvar környékéről. Az alsó kutyák legfölső kutyájának. Pier Paolo Pasolini 1950-ben költözött Rómába. Költő és regényíró volt. 1951-ben valami kültelki csehóban megismerkedett későbbi alkotótársával (felfuvalkodott lexikonok szerint vagány argóban jártas tanácsadójával), a lelencből akkor szabadult Sergio Cittivel. Mélyreható barátság született. Sergio bemutatta barátjának – akit először szociális gondozónak nézett – 13 éves öccsét, a hallgatag, mélabús Francót. A regényíró és a külvárosi csibészek barátkozással, bandázással töltötték az ötvenes éveket. Az ötvenes éveket, az olasz film nagy idejét, a neorealizmus, Rossellini és De Sica idejét… Pasolini 1961-ben készítette el első filmjét, A csórót. Nem ment könnyen. A film fő támogatója ugyanis Federico Fellini lett volna, aki már jól ismerte Pasolinit és barátait, hiszen 1957-ben a Cabiria éjszakáiban forgatókönyvíróként közreműködött Pasolini és Sergio Citti is, utóbbi nyilván mint római argóspecialista. De amikor Fellini megtudta, hogy a címszerepet az ifjabb Citti játszaná, megvonta támogatását. Bárgyú, kommunikációképtelen, mondta róla. A film mégiscsak elkészült, és Cittit is, Pasolinit is sztárrá emelte. De nem ez az érdekes, hanem az, ahogy Franco Citti meghalt. Tudni­illik A keresztapában. Cígölte a művésznő hatalmas kofferját a kocsihoz, s amikor épp rakta be a csomagtartóba, úgy felrobbant az a kocsi, mintha ott sem lett volna. Na, most is így vagyunk pont. Meghalt. Aztán A keresztapa harmadik részében simán benne volt megint, nyakon szúrt valami disznót a szemüvegével. Úgyhogy meghalt persze, de nála nem kell túl komolyan venni az ilyesmit, húsz-harminc év, s megint nyakon szúr valakit.

Pénteken (22-én) déli fél háromkor a Cinemax leadja a Hudot, Martin Ritt és Paul Newman 1963-as összeröffenését.

Szombaton este tíz előtt a Dunán csekkolhatja mindenki, hogy mennyire színigaz, amit e Citti haláláról állítottunk, mert kezdődik A keresztapa. Persze Al Pacino nem lenne Al Pacino, ha nem versenyezne Al Pacinóval, a Coolon valamikor ugyanekkor megy ugyanis a Fedőneve: Donnie Brasco. S ha már verseny, a fakóban nagy összecsapás várható: az RTL II az Amnéziát küldi a Super Tv2-n esedékes Felejtés ellen. Az Amnéziában Nyikoláj Kidman mindennap újrakezdi az életét (erről még lesz szó), de fellép Erős Pista bátyja is, I. Colinról már nem is beszélve. A Felejtésben Julianne Moore fut össze Dominic Westtel és Gary Színésszel.

Kedden a Film Café reggel hat helyett délután négy után szalad a finomságok után, egészen az Idétlen időkig. Ne mondják, hogy korán kezdték, épp február 2. lesz, mire kijönnek belőle.

Szerdán este kilenckor Quentin Tarantino nyilvánvalóan legjobb filmje, a Jackie Brown megy a Film Mánián. Persze-persze, abból is nyilvánvaló, hogy ez a legjobb, hogy minden héten leadja a tévé, s mi minden héten ki is írjuk ide. Valójában a világ legjobb filmje is lehetne, ha kihúznák belőle Robert de Nirót. A tévét kéne kihúzni a konnektorból, szerintem.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.