Rádió

Pufogás, durrogás

Forradalmi emlékmagazin a Kossuthon

Interaktív

„Minden igaz, meg persze az ellenkezője is, de azért főleg minden” – habár ez a mottó Kemény István Kedves Ismeretlen című, a ’80-as évekről szóló (melegen ajánlott) regénye előtt áll eredetileg, kicsit megint olyan időket élünk, hogy bármi elé (mellé, felé) oda lehetne írni. Sőt oda is kéne. Boltajtóba, metróaluljáróba, autópálya széli óriásplakátra, gyors telepítésű drótakadályra, hogy még egyszer ki ne mehessen a fejünkből.

Például most kiszivárgott, hogy a Kossuth rádiót megreformálják, mármint megszüntetik, csak ezt csúnya így kimondani, szóval maradjunk a reformnál, és hát, ugye, a neve ugyanaz marad, tehát senki egy szót sem szólhat. Megreformálják, mégpedig bevált (de még mennyire bevált) módszer szerint: mint az M1-et, végül is ugyanaz a cég, ugyanaz az ország. Hírrádió lesz, mondják, nem mintha ilyen nem lenne már, hasonló előjellel (vö. Inforádió), de hát biztosan erre van szükség.

A magazinműsorok meg mennek át a Bartókra. Vagyis a Bartókot is megszüntetik lényegében, de ezt is csúnya kimondani, szóval megreformálják felelős döntnökök, a komolyzene úgyis csak, tudjuk, kiknek való.

Ám mindebből egy szó sem igaz, vágta rá az ellenkezőjét az MTVA, és még jól rá is koppintott a sok kis okvetetlenkedő orrára, mondván: „mint ahogy eddig, úgy a jövőben is a közmédiában történő innovációkat – amint aktuálissá válnak – saját felületeinken kommunikáljuk”. Innováció. Hát így. A Bródy utcai madarak azonban továbbra is azt csiripelik az ónos esőben, hogy „minden igaz, meg persze az ellenkezője is, de azért főleg minden”.

Ilyen körülmények között bedobni a közrádió apadó medencéjébe egy Szabadság népe című műsort pikáns ötlet. Két hete, a műsor indulásakor azt hittük, majd arról beszélünk, hogy milyen ritkán indul új magazin, pedig mennyire sokrétű műfaj lehetne ez. Erre ma már ott tartunk, hogy a Kossuth kilöki az összes magazint a zenétlenített Bartók parkolópályájára március 15-étől (ez is de szép szimbólum lehetne). Persze olvassuk, hogy ez nem igaz, de ha mégis az lenne, akkor a rádióreform igazi mártírjaiként gondolnánk a műsorkészítőkre, akik az utolsó pillanatig történelmi magazint akartak gyártani.

Idén ünnepeljük az 1956-os forradalom 60. évfordulóját. Amiről ironikus módon mindenkinek sokkal inkább az 50. ugrik be, mint maga a forradalom, de hát ilyen ez az emlékezet, rövid. És hiába van még csak január, máris szorgalmas kormánybiztosok biztosították a népet arról, hogy a 60. sokkal szebb lesz, mint az 50. És hát legyen is úgy, vagy ki mondja, hogy ne?

A Szabadság népe ehhez adná a könnyen fogyasztható, de komolyan megdolgozott magazinhátteret. Tulajdonképpen nem is rosszul, habár egyelőre a koncepció nem látszik kitüremkedni belőle, még akkor sem, ha minden adás elején elmondják, hogy szó lesz az előzményekről, az eseményekről és résztvevőkről, illetve a következményekről. A Szabadság népe messziről indít, és rögtön nagytotálban: Marton Adrienn műsorvezető kérdéseire a Veritas Intézet kutatója, Ujváry Gábor ismerteti (alapszinten, de nem unalmasan) a Molotov–Ribbentrop-paktum hatását a kelet-európai történelemre. Nem ő mondja, de ebben a beszélgetésrészben hangzik el egy felvetés, hogy ha a forradalmárok tudtak volna a titkos záradékról, valószínűleg nem bíztak volna a szovjetek kivonulásában. Ami lehetne igaz, „meg persze az ellenkezője is”.

A műsor belső struktúrája szerint vannak állandó rovatok („Kik érted haltak” 1956, 12 forradalmi nap, illetve Napló), meg egyszeri nagyobb témák, legutóbb a Molotov–Ribben­t­rop-paktum, illetve Vorosilov marsall portréja – ami azért vicces, mert a Vorosilovot bemutató Baráth Magdolna tulajdonképpen azt mondta, hogy a veterán marsallnak sok köze nem volt a mi forradalmunkhoz, azon kívül, hogy szerinte is jól le kellett verni a lázongást. De tény, hogy ő is akkor élt.

Az utolsó rész volt tulajdonképpen a leginformatívabb, Csics Gyula 12 éves budapesti lakos naplórészlete ’56. október 24-éről. Azt mondja (Bánszki Balázs szép reszelős gyerekhangján): „Kitört a forradalom. Puffogásra, durrogásra ébredtem.” Mit is tehetnénk hozzá? A szabadság népe mi vagyunk, szóljon (szól is) az Egmont-nyitány.

Szabadság népe, Kossuth rádió, január 14.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.