Rádió

Pufogás, durrogás

Forradalmi emlékmagazin a Kossuthon

Interaktív

„Minden igaz, meg persze az ellenkezője is, de azért főleg minden” – habár ez a mottó Kemény István Kedves Ismeretlen című, a ’80-as évekről szóló (melegen ajánlott) regénye előtt áll eredetileg, kicsit megint olyan időket élünk, hogy bármi elé (mellé, felé) oda lehetne írni. Sőt oda is kéne. Boltajtóba, metróaluljáróba, autópálya széli óriásplakátra, gyors telepítésű drótakadályra, hogy még egyszer ki ne mehessen a fejünkből.

Például most kiszivárgott, hogy a Kossuth rádiót megreformálják, mármint megszüntetik, csak ezt csúnya így kimondani, szóval maradjunk a reformnál, és hát, ugye, a neve ugyanaz marad, tehát senki egy szót sem szólhat. Megreformálják, mégpedig bevált (de még mennyire bevált) módszer szerint: mint az M1-et, végül is ugyanaz a cég, ugyanaz az ország. Hírrádió lesz, mondják, nem mintha ilyen nem lenne már, hasonló előjellel (vö. Inforádió), de hát biztosan erre van szükség.

A magazinműsorok meg mennek át a Bartókra. Vagyis a Bartókot is megszüntetik lényegében, de ezt is csúnya kimondani, szóval megreformálják felelős döntnökök, a komolyzene úgyis csak, tudjuk, kiknek való.

Ám mindebből egy szó sem igaz, vágta rá az ellenkezőjét az MTVA, és még jól rá is koppintott a sok kis okvetetlenkedő orrára, mondván: „mint ahogy eddig, úgy a jövőben is a közmédiában történő innovációkat – amint aktuálissá válnak – saját felületeinken kommunikáljuk”. Innováció. Hát így. A Bródy utcai madarak azonban továbbra is azt csiripelik az ónos esőben, hogy „minden igaz, meg persze az ellenkezője is, de azért főleg minden”.

Ilyen körülmények között bedobni a közrádió apadó medencéjébe egy Szabadság népe című műsort pikáns ötlet. Két hete, a műsor indulásakor azt hittük, majd arról beszélünk, hogy milyen ritkán indul új magazin, pedig mennyire sokrétű műfaj lehetne ez. Erre ma már ott tartunk, hogy a Kossuth kilöki az összes magazint a zenétlenített Bartók parkolópályájára március 15-étől (ez is de szép szimbólum lehetne). Persze olvassuk, hogy ez nem igaz, de ha mégis az lenne, akkor a rádióreform igazi mártírjaiként gondolnánk a műsorkészítőkre, akik az utolsó pillanatig történelmi magazint akartak gyártani.

Idén ünnepeljük az 1956-os forradalom 60. évfordulóját. Amiről ironikus módon mindenkinek sokkal inkább az 50. ugrik be, mint maga a forradalom, de hát ilyen ez az emlékezet, rövid. És hiába van még csak január, máris szorgalmas kormánybiztosok biztosították a népet arról, hogy a 60. sokkal szebb lesz, mint az 50. És hát legyen is úgy, vagy ki mondja, hogy ne?

A Szabadság népe ehhez adná a könnyen fogyasztható, de komolyan megdolgozott magazinhátteret. Tulajdonképpen nem is rosszul, habár egyelőre a koncepció nem látszik kitüremkedni belőle, még akkor sem, ha minden adás elején elmondják, hogy szó lesz az előzményekről, az eseményekről és résztvevőkről, illetve a következményekről. A Szabadság népe messziről indít, és rögtön nagytotálban: Marton Adrienn műsorvezető kérdéseire a Veritas Intézet kutatója, Ujváry Gábor ismerteti (alapszinten, de nem unalmasan) a Molotov–Ribbentrop-paktum hatását a kelet-európai történelemre. Nem ő mondja, de ebben a beszélgetésrészben hangzik el egy felvetés, hogy ha a forradalmárok tudtak volna a titkos záradékról, valószínűleg nem bíztak volna a szovjetek kivonulásában. Ami lehetne igaz, „meg persze az ellenkezője is”.

A műsor belső struktúrája szerint vannak állandó rovatok („Kik érted haltak” 1956, 12 forradalmi nap, illetve Napló), meg egyszeri nagyobb témák, legutóbb a Molotov–Ribben­t­rop-paktum, illetve Vorosilov marsall portréja – ami azért vicces, mert a Vorosilovot bemutató Baráth Magdolna tulajdonképpen azt mondta, hogy a veterán marsallnak sok köze nem volt a mi forradalmunkhoz, azon kívül, hogy szerinte is jól le kellett verni a lázongást. De tény, hogy ő is akkor élt.

Az utolsó rész volt tulajdonképpen a leginformatívabb, Csics Gyula 12 éves budapesti lakos naplórészlete ’56. október 24-éről. Azt mondja (Bánszki Balázs szép reszelős gyerekhangján): „Kitört a forradalom. Puffogásra, durrogásra ébredtem.” Mit is tehetnénk hozzá? A szabadság népe mi vagyunk, szóljon (szól is) az Egmont-nyitány.

Szabadság népe, Kossuth rádió, január 14.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.