tévéSmaci

Kacsamámor

  • tévésmaci
  • 2019. december 28.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché utcájába költözött egy taxisofőr, az egész utca összecsődült a hír hallatán. Kis utca volt, úgy is hívták, hogy Kisutca, bár a hivatalos neve Klapka György utca volt. A nagy érdeklődés oka kétségkívül az volt, hogy még sohasem lakott taxisofőr az utcában, de semmilyen sofőr sem, két kocsist jegyeztek fel csupán az annalesek, de az egyik a tsz-ben hajtott, a másik meg már eladta a lovait, úgyhogy a taxis tényleg nagy csodának számított, pedig elsőre jelentéktelen figurának tűnt, afféle ürgének. Orkánkabát, aktatáska, faszt visz benne, hacsak nem a zsíros deszkáját. Még a taxiját sem hozhatja haza esténként, jön gyalog, görnyedt vállal, nem is fütyül, bár a táskáját lóbálja. Valaki látta egyszer a vasútállomás előtt várakozni szürke Warszawa 223-as típusú kocsijában, az ajtókon, közvetlenül az ablakok alatt kék-fehér kockák, még a rendszámát is leolvasta a nagyobb hitelesség kedvéért, JB, így kezdődött, a számokra már nem emlékszik senki. Sztupát és Trochét nem rázta meg a különös költözés híre, szinte tudomást sem vettek róla, rezzenetlen arccal élték tovább a porbafingók kalandos, ám kötelezettségekkel terhes életét. Prücsköt heréltek és könyvtárba jártak, két gyermekkönyvtár is volt helyben, ötösével hordták haza a könyveket – mondjuk, a herélésre vonatkozó szakirodalom épp indexen volt, de ők úgyis fejből csinálták. Az ilyesmihez egy taxisofőr aligha tudott mit hozzátenni, s megfelelő korú gyereke sem lévén, teljesen kiesett a pacák Sztupa és Troché látóköréből. Pedig az orkánkabát alatt oroszlánszív dobogott, nyilván – ezt speciel a szerfelett érdeklődő utcalakók sem ellenőrizték. Meglehet, jobb lett volna már az elején elintézni.

Szombaton (30-án) este kilenckor a Cinemax műsorára biggyeszti a Hölgyek feketében című tavalyi ausztrál filmet Julia Ormonddal a főszerepben. Nem állítjuk azt, hogy egy Nyolc és fél lenne, de mégis mindenkit rábeszélnénk – sokat lehet tanulni belőle. 1959-ben járunk egy sydney-i nagyáruház nőidivat-osztályán, ahol az egyedi darabokat árusítják a feketeruhás hölgyek. Közben beszélgetnek mindenféléről, egyebek mellett teli szájjal migránsoznak is, lévén a főnökasszony (Ormond) egy szlovén bevándorló, akinek ráadásul magyar férje van, ’56-os. El is jutunk szépen a művésznő gyakorlatilag csak magyarokból álló nagycsaládjához, s mit kell megtudnunk? Nos, ezek a magyarok szerfelett derék embe­rek, okosak, jószívűek, beszélnek egy rakás nyelven, kiváló ételeket esznek, értékelik Ausztrália külső és belső szépségét, s a többi, s a többi. S mindezt a korábbi migránsozók is boldogan konstatálják.

Vasárnap a Duna tévé valamivel éjfél előtt csap bele Jean-Jacques Annaud 1986-os borzalmába, mely ugyebár A rózsa neve teljes félreértésén alapul. Csakhogy a dolgozatnak mégis van egy elévülhetetlen érdeme, mégpedig az, hogy a maestro előző botlása, a ’81-es Tűz háborúja után viszontláthatjuk benne Ron Perlmant, aki kedvencünk azóta is. Az M5-ön fél tíz után volt egy idei Bohémélet-felvétel, tán az Erkelből, melyet viszont Oláh Gusztáv több mint 80 esztendős díszletei miatt kell megnézni. Hogy át­jön-e a tévén, már az is nagyon izgalmas kérdés, de aki azt nem látta, az nem látott még színházat. Nyolckor az HBO-n 2019-es Tim Burton ment, a Dumbo. Ne tévézzenek, éljenek inkább bohém életet!

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.