Tévé

Tabukról tabuk nélkül, 2. évad

  • - kg -
  • 2019. december 29.

Interaktív

Hogy mennyire naprakész a Thuróczy Szabolcs vezette dokusorozat? Ennyire: „…a MeToo mozgalom a hazai sajtóban is több botrányt robbantott. A kultúra és a közélet ismert szereplőit nevezték meg. Voltak, akik később bocsánatot kértek tetteikért, mások a mai napig alaptalan rágalomnak tartják a vádat” – konferálja fel a zaklatásról készült részt Thuróczy, azt az epizódot, amelyik a múlt héten került adásba, néhány nappal azután, hogy a kultúra és a közélet egyik ismert szereplőjéről kiderült, zaklató. Noha minden mindennel összefügg, és Thuróczy történetesen egy olyan darabban játszik a Katonában, amely reflektál az említett botrányokra, a zaklatásról szóló Tabuk-epizód természetesen nem a katonás Gothár-ügyet járja körül. Nem is járhatja, hiszen ezek hosszas munkát igénylő, nagy műgonddal készített epizódok, de az időzítés akkor is figyelemre méltó.

Ahogy a közhely tartja (és ilyen néha a felkonfokba is be-becsúszik, lásd „a szerelem flitteres csillogása”), a készítők rajta tartják az ujjukat a társadalom ütőerén. Ez a kardiológiai figyelem például a megtért bűnöző és a neonáci múltjával szakító fiatalember, a kerekesszékes srác és az értelmi fogyatékkal élő édesanya, az aspergeres fiú és az anorexiás lány vagy a sterilizációra készülő nő és a lombikprogramot választó lelkész házaspár esetét mutatja fel. Olyan hely a miénk, ahol nem tudsz úgy eldobni egy követ, hogy az ne egy tabura essen, de nem csak nekünk fontos a Spektrum sorozata: az első évadra az Amazon Prime Video csapott le, s nincs okunk kételkedni benne, hogy a folytatásra is hasonló sors vár.

A Spektrum Tv műsorán

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.