tévéSmaci

Kakadu a villamoson

  • tévésmaci
  • 2017. április 30.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché nyilvános WC-t nyitottak a Pokol kapujában, egészen pontosan a főbejárattól kicsit jobbra, a rég elbontott Gyár utca képzeletbeli sarkán, nem számítottak gyors üzleti sikerekre, pedig nem kis beruházás volt, tizenhat pissoir, egy tucat kabin, méregdrága ülőkék az IKEA-ból, szóval megadták a módját. Úgy számoltak, hogy majd telnek a napok, s nem jön senki. Nagy volt hát a meglepetés, amikor nem sokkal a szalagátvágás után egy ördög kirohant szarni. Jött, ment, fizetett, nem volt haverkodás, sietett vissza. Fotocellás beeresztés volt, pénzváltó- és óvszer-automata, úgyhogy emberi (ördögi) szó használata nélkül el lehetett intézni mindent, az első ördög így tett, sietett odafelé, sietett visszafelé. Troché rögtön a távoztával sietett ellenőrizni a dolgokat, nyilván a kíváncsiság hajtotta, a hülye rögzüléseknek akart utánajárni, tudniillik kénköves szag maradt e kedves felhasználó után meg ilyenek, de csak arra jutott, hogy a légfrissítő berendezés hibátlanul működik (a wunderbaumos illattal nyilván az ördögöket is ki lehet kergetni a világból, tehát nem fognak itt letanyázni órákra). Az ügyfél csak a pénzváltós automatát használta, a kotonosat nem. Lehet, hogy az ördögök nem védekeznek, tette fel magának a kérdést Troché, de aztán el is hessegette azzal, hogy biztos fejlettebbek a módszereik. Mondta is Sztupának, lehet, hogy pénzkidobás volt az automata, de az leintette, várd ki a végét, amikor megnyitottunk, abban sem lehettünk biztosak, hogy pénzük van-e, oszt’ látod, még váltania is kellett az ürgének. Sztupa és Troché ekkor magukba néztek, s revideálták azon eredeti elképzelésüket, miszerint ide majd a Pokolba tartó emberek jönnek sűrűn, hogy még hugyozzanak egy jót, mielőtt becsekkolnak. Nem, most már súlyos bankókkal fizető hasmenéses ördögök jelentek meg lelki szemeik előtt, s az is átfutott az agyukon, hogy egy használaton kívüli konzervdobozt is ki lehetne szerelni a borravalónak.

Szombaton (persze, hogy április 1-jén) egy rossz vicc lesz a tévéműsor, még szép. Zalatnay Sarolta megint beleszeret Bodrogi Gyulába, s viszont, majd együtt eléneklik, hogy Félteni kell, néha a biztosat is félteni kell… Aki bírja az ilyesmit, a Dunán három előtt keresse, Fuss, hogy utolérjelek címszó alatt. 10 perccel később élőszereplős Maci Laci lesz a Film+-on, ami azért mégis más, mert a piknikbászkit az piknikbászkit. Én persze fel vagyok mentve, mert már 11-kor kiszabadítottam a Willyt ugyanitt. Este a Film Cafén nyolckor csengetnek a Szellemirtók, utána meg kezdődik a Bárányok hallgatása. A nap címe kétségkívül a Bubuék konkurenciájaként a Film Manián fellépő briteké, figyeljék csak: St. Trinian’s 2. – A Fritton arany legendája! Ez egy brit aranyoskodás olyan nevekkel, mint Ruppert Everett (szoknyaszerepben), Colin Firth vagy éppenséggel David Tennant. A mi kedvencünk persze Jodie Whittaker. Arról van szó, hogy a leánynöveldeként funkcionáló zárda igazgatónőjének kalóz volt az öregapja. Világos: sok vér elfolyt Paloznakon, itt szúrtam egy kalózt nyakon – hazudta Hernádi Gyula, a népszerű Zsül.

Vasárnap még viccesebb lesz a műsor, az M3 például a Kopogd le a fán!-t adja, abban is énekelnek, fene a dolgukat. A tévé a tegnap internetje, pfujj!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.