tévéSmaci

Kakadu a villamoson

  • tévésmaci
  • 2017. április 30.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché nyilvános WC-t nyitottak a Pokol kapujában, egészen pontosan a főbejárattól kicsit jobbra, a rég elbontott Gyár utca képzeletbeli sarkán, nem számítottak gyors üzleti sikerekre, pedig nem kis beruházás volt, tizenhat pissoir, egy tucat kabin, méregdrága ülőkék az IKEA-ból, szóval megadták a módját. Úgy számoltak, hogy majd telnek a napok, s nem jön senki. Nagy volt hát a meglepetés, amikor nem sokkal a szalagátvágás után egy ördög kirohant szarni. Jött, ment, fizetett, nem volt haverkodás, sietett vissza. Fotocellás beeresztés volt, pénzváltó- és óvszer-automata, úgyhogy emberi (ördögi) szó használata nélkül el lehetett intézni mindent, az első ördög így tett, sietett odafelé, sietett visszafelé. Troché rögtön a távoztával sietett ellenőrizni a dolgokat, nyilván a kíváncsiság hajtotta, a hülye rögzüléseknek akart utánajárni, tudniillik kénköves szag maradt e kedves felhasználó után meg ilyenek, de csak arra jutott, hogy a légfrissítő berendezés hibátlanul működik (a wunderbaumos illattal nyilván az ördögöket is ki lehet kergetni a világból, tehát nem fognak itt letanyázni órákra). Az ügyfél csak a pénzváltós automatát használta, a kotonosat nem. Lehet, hogy az ördögök nem védekeznek, tette fel magának a kérdést Troché, de aztán el is hessegette azzal, hogy biztos fejlettebbek a módszereik. Mondta is Sztupának, lehet, hogy pénzkidobás volt az automata, de az leintette, várd ki a végét, amikor megnyitottunk, abban sem lehettünk biztosak, hogy pénzük van-e, oszt’ látod, még váltania is kellett az ürgének. Sztupa és Troché ekkor magukba néztek, s revideálták azon eredeti elképzelésüket, miszerint ide majd a Pokolba tartó emberek jönnek sűrűn, hogy még hugyozzanak egy jót, mielőtt becsekkolnak. Nem, most már súlyos bankókkal fizető hasmenéses ördögök jelentek meg lelki szemeik előtt, s az is átfutott az agyukon, hogy egy használaton kívüli konzervdobozt is ki lehetne szerelni a borravalónak.

Szombaton (persze, hogy április 1-jén) egy rossz vicc lesz a tévéműsor, még szép. Zalatnay Sarolta megint beleszeret Bodrogi Gyulába, s viszont, majd együtt eléneklik, hogy Félteni kell, néha a biztosat is félteni kell… Aki bírja az ilyesmit, a Dunán három előtt keresse, Fuss, hogy utolérjelek címszó alatt. 10 perccel később élőszereplős Maci Laci lesz a Film+-on, ami azért mégis más, mert a piknikbászkit az piknikbászkit. Én persze fel vagyok mentve, mert már 11-kor kiszabadítottam a Willyt ugyanitt. Este a Film Cafén nyolckor csengetnek a Szellemirtók, utána meg kezdődik a Bárányok hallgatása. A nap címe kétségkívül a Bubuék konkurenciájaként a Film Manián fellépő briteké, figyeljék csak: St. Trinian’s 2. – A Fritton arany legendája! Ez egy brit aranyoskodás olyan nevekkel, mint Ruppert Everett (szoknyaszerepben), Colin Firth vagy éppenséggel David Tennant. A mi kedvencünk persze Jodie Whittaker. Arról van szó, hogy a leánynöveldeként funkcionáló zárda igazgatónőjének kalóz volt az öregapja. Világos: sok vér elfolyt Paloznakon, itt szúrtam egy kalózt nyakon – hazudta Hernádi Gyula, a népszerű Zsül.

Vasárnap még viccesebb lesz a műsor, az M3 például a Kopogd le a fán!-t adja, abban is énekelnek, fene a dolgukat. A tévé a tegnap internetje, pfujj!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.