Tévé

„Kedves Süni!”

Húzós

Interaktív

Ugyan már jó ideje az ATV egyik alapemberének számít, és képernyős jelenléte régóta tartósan masszívnak ítélhető, ám Rónai Egon mostanra jószerint a hátára is vette a csatornát.

A magyar televíziózás első számú Péterfy Gergely-hasonmása fáradhatatlanul végzi a munkáját, és szemre mintha ő lenne az egyetlen ember, akinek nem szóltak, hogy ez már rég nem az az ellenzéki ATV, aminek a tévénézők – és alkalmasint a műsorkészítők – oly sokáig hihették Németh Sándorék felekezeti csatornáját. Igaz, Rónai eleve az óvatoskodóbb irályú riporterek közé tartozik, aki a leghevesebb vitákban is a formális udvariasság fő szempontját szokta hangsúlyozni (az örökkön távollévő kormánypártiakkal szemben), s aki mostanság is kötelességszerűen ilyen közbevetéseket ereszt meg: „Ez persze nem azt jelenti, hogy csak tisztességtelen ember szavazott a Fideszre.”

Szóval meglehet, neki nem is tartották fontosnak megemlíteni az illetékesek az ATV iránymódosítását, így viszont a maga udvariaskodó és bizalmas modorában Rónai mára szinte a karakán ellenzékiség utolsó mohikánjává lett azon a tájékon. Múlt szerda este például Márki-Zay Péterrel kereste-kutatta az ellenzék jövőbeli lehetőségeit, és miközben a húzós beszélgetés mindkét résztvevője őszinte volt a maga szerepében, a műsor egészében mégis a jelen helyzet abszurditását és kilátástalanságát körvonalazta. A jobboldali beállítottságú, s máris szorongatott helyzetű hajdani Fidesz-szavazó mint az ellenzék remélt megmentőembere az asztal egyik oldalán, a szigorúan csakis közhelyekben utazó, gazsuláló üzemmódú riporter pedig a másikon. A jó szándék ugyan itt is, ott is megkérdőjelezhetetlen volt, azonban a saját árnyékát egyikük sem tudta átlépni a beszélgetés során.

„Hú, de sok mindent mond egyszerre!” – reagálta le Rónai a hódmezővásárhelyi polgármester egyik, meghatóan nagyívűnek szánt gondolatkísérletét, amely az ellenzék kibontakozási lehetőségeit tárgyazta, s ezt a földszintes közbeszólást hallva rögvest érzékletessé válhatott a nem túlságosan markáns intellektusú, de annál rutinosabb tévés talán legnagyobb szakmai erőssége. Más műsorkészítők ugyanis lehetőség szerint tartózkodni szoktak az ennyire banális megjegyzésektől – még akkor is, amikor pedig éppen ez lenne a leginkább adekvát reakció. Rónai viszont nem restelli az ilyen primer reakciókat, és ezzel a gyakorlatával rendre felkínálja az érzelmi-indulati azonosulás szimpla, de azért mégiscsak megnyugtató lehetőségét a képernyő előtt vele együtt értetlenkedő, tipródó és bánkódó nézők számára. S ez annál is inkább fölértékeli Rónai Egon televíziós működését, mivel a választási vereség traumájának – ki tudja, meddig tartó – időszakában az ellenzék tömegét ma jobbára éppen csak ez az érzelmi-indulati közösség kapcsolja össze.

Sündisznó az alagútban – derűsen és alighanem önkéntelen pesszimizmussal ezt a képet alkalmazta önmagára a beszélgetésben Márki-Zay, s ez a fordulat törvényszerűen megragadta a riporter szárnyaló képzeletét. „Kedves Süni!”, búcsúzóul így szólította meg tehát múlt szerdai vendégét Rónai Egon, me­gint egyszer pár kurta szóba összesűrítve mindazt, ami rokonszenvessé tehet egy jó szándékú interjúalanyt meg egy derék műsorkészítőt – és reménytelennek bizonyíthatja közös helyzetünket.

ATV, május 16.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.