Tévésorozat

Szoros ölelés

Phoebe Waller-Bridge: Megszállottak viadala

Interaktív

Eve (Sandra Oh) a John le Carré-féle alacsony lángon égő kémhagyomány örököseként egy íróasztal mellől igyekszik megmenteni a világot az MI5 kötelékében. Munkáját és házasságát is egyfajta derűs unalom jellemzi, mígnem megérzéseinek és női pszichopaták iránti titkos megszállottságának hála egy Villanelle nevű nemzetközi hatáskörű bérgyilkos (Jodie Comer) nyomára bukkan.

Phoebe Waller-Bridge már a Fleabagben bebizonyította, hogy ért a taszító, mégis elragadó nők ábrázolásához és a nézők zavarba hozásához: a néző a Megszállottak viadala (Killing Eve) esetében is hamar az addig szófogadó, illedelmes Eve helyében találja magát, akit megbabonáz a féktelen, erkölcsre, normákra (legyen az törvényi, társadalmi vagy szexuális) fittyet hányó Villanelle. A középszerbe ragadt, óvó férfiakkal körülvett Eve irigyli a befolyásos fehér férfiakat öldöső, saját vágyainak engedelmeskedő bérgyilkost.

Waller-Bridge megtartja a Fleabagben már tökélyre fejlesztett nyaktörő hangnemváltásait (addig nevetteti a nézőt, amíg a váratlan sokktól megnyikkanni sem tud), gondosan sodorja a párhuzamokból és váratlan összetalálkozásokból szőtt cselekményszálakat, továbbá rengeteg játékidőt spórol pontos, érzékletes jellemábrázoló képességével, ami feszessé teszi a narrációt. Bár bőven akadnak a sorozatban üldözések és gyilkossági jelenetek, a valódi kaland a szereplők között zajlik – ennek eszközei pedig a thrillerekben/krimikben már látott vadász-préda viszony forgatása és a szexuális feszültség (lásd Sherlock, Luther, Hannibal). A szexualitását fegyverként és örömforrásként is gátlástalanul használó Villanelle-t izgatja az Eve-ben mélyre temetett sötét szikra, a középkorú aktakukacot pedig a kalandornő nyújtotta szabadság. A köztük lévő kapocs pedig nagyon is érthetően aggasztja a körülöttük lévő férfiakat (kik közül a kedves emlékek miatt emeljük ki Kim Bodniát). Waller-Bridge kaján élvezettel, de határozott elképzelésekkel engedi játszani egymással ezt a sok tehetséges nőt (Sandra Oh, Jodie Comer, Fiona Shaw, Kirby Howell-Baptiste), aminek a fáradt klisék a vesztesei, a nézők pedig a győztesei.

Az HBO műsorán

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.