Tévésorozat

Szoros ölelés

Phoebe Waller-Bridge: Megszállottak viadala

Interaktív

Eve (Sandra Oh) a John le Carré-féle alacsony lángon égő kémhagyomány örököseként egy íróasztal mellől igyekszik megmenteni a világot az MI5 kötelékében. Munkáját és házasságát is egyfajta derűs unalom jellemzi, mígnem megérzéseinek és női pszichopaták iránti titkos megszállottságának hála egy Villanelle nevű nemzetközi hatáskörű bérgyilkos (Jodie Comer) nyomára bukkan.

Phoebe Waller-Bridge már a Fleabagben bebizonyította, hogy ért a taszító, mégis elragadó nők ábrázolásához és a nézők zavarba hozásához: a néző a Megszállottak viadala (Killing Eve) esetében is hamar az addig szófogadó, illedelmes Eve helyében találja magát, akit megbabonáz a féktelen, erkölcsre, normákra (legyen az törvényi, társadalmi vagy szexuális) fittyet hányó Villanelle. A középszerbe ragadt, óvó férfiakkal körülvett Eve irigyli a befolyásos fehér férfiakat öldöső, saját vágyainak engedelmeskedő bérgyilkost.

Waller-Bridge megtartja a Fleabagben már tökélyre fejlesztett nyaktörő hangnemváltásait (addig nevetteti a nézőt, amíg a váratlan sokktól megnyikkanni sem tud), gondosan sodorja a párhuzamokból és váratlan összetalálkozásokból szőtt cselekményszálakat, továbbá rengeteg játékidőt spórol pontos, érzékletes jellemábrázoló képességével, ami feszessé teszi a narrációt. Bár bőven akadnak a sorozatban üldözések és gyilkossági jelenetek, a valódi kaland a szereplők között zajlik – ennek eszközei pedig a thrillerekben/krimikben már látott vadász-préda viszony forgatása és a szexuális feszültség (lásd Sherlock, Luther, Hannibal). A szexualitását fegyverként és örömforrásként is gátlástalanul használó Villanelle-t izgatja az Eve-ben mélyre temetett sötét szikra, a középkorú aktakukacot pedig a kalandornő nyújtotta szabadság. A köztük lévő kapocs pedig nagyon is érthetően aggasztja a körülöttük lévő férfiakat (kik közül a kedves emlékek miatt emeljük ki Kim Bodniát). Waller-Bridge kaján élvezettel, de határozott elképzelésekkel engedi játszani egymással ezt a sok tehetséges nőt (Sandra Oh, Jodie Comer, Fiona Shaw, Kirby Howell-Baptiste), aminek a fáradt klisék a vesztesei, a nézők pedig a győztesei.

Az HBO műsorán

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.