tévéSmaci

Körteróka

  • tévésmaci
  • 2018. október 27.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché megszámolta, lajstromba vette, arcfelismerővel beazonosította az összes öregembert a faluban, az eredmény siralmasnak volt mondható. Ujjlenyomatok, fogminták, semmi. Az öregemberek már nem azok voltak, akik itt laktak fiatalon. Új öregemberek szivárogtak be? Más ember lett mindenkiből? Sztupa és Troché csak néztek hülyén, mielőtt lementek ebédelni. De ebédelés közben sem hagyta nyugton őket a dolog, Troché tele szájjal, a tányér fölött magyarázott, villáján egy tonna spagettivel. Sztupa még a bicskáját is elfelejtette elővenni. Volt neki ez a mérhetetlenül irritáló szokása, hogy éttermekben a legváratlanabb pillanatokban elővette a saját bicskáját, olykor már a levesnél is, s csendesen a bajsza alá morogta, hogy bicsak vagy halef, s azzal látott hozzá. Szó, ami szó, a bökőért nyilván ölni tudott volna a Tüskevár kellékese, de ez Trochét nem vigasztalta, Sztupát meg nem töltötte el különösebb büszkeséggel. Most viszont nem volt ilyesmire érkezése, csendes és feszült volt az étkezése. Fasz van az öregemberekkel? Már öregen cserélődtek ki? Mivel jöttek a másmilyen embe­rek, vonattal? Autóval aligha, három maszek autó van a faluban, az állatorvosnak, az orvosnak meg a… nem, csak kettő van. Ja, meg a fehér Opel, ami a katolikus templom előtt szokott parkolni. Nem mindegy, hogy hány van? Ha nem öregen jöttek, hanem már fiatalon vagy középkorúan, ugyan rá nem jövünk, mi történt, amikor még a régiek voltak itt, amikor még azok voltak fiatalok. Már pofára fel kellett volna ismernünk őket, kijön az állomási kocsmából a tata, és jó napot, Laci bátyám! De nem, kijön, és néz. Mi kéne, ha vóna, szépöcsém? Vagy mi van akkor, ha ezek ugyanazok, csak megváltoztak: elvesztették nevüket és emlékezetüket, tárgyaik zömét, csak a ruházatuk maradt ugyanolyan szegényes, pacuha? Régi tárgyaikról azt hiszik, nem is olyan régiek, inkább egész újak.

Pénteken (28-án) nagy vágás lesz, s már este kilenckor elkezdődik a Filmbox Familyn egy 1946-os keltezésű Sherlock Holmes-történettel. A félelem a sötétben c. fekete-fehér kézimunkában Basil Rath­bone adja a pipás hapsit, aki utazik a vonaton Edinburgh-ba, hogy bevédjen egy gyémántot. Milyen kár, hogy 1946-ban még nem nagyon csináltak ibuszos filmeket, mert egy London–Edinburgh-viszonylatra még akkor is befizettünk volna, ha Doktor Watson mellé terítenek nekünk az étkezőkocsiban. 22.11-kor (te, zrikálnak ezek engemet) belecsap a Duna tévé a Personába. Mely nyomasztó marhaság a néma színésznőről és az ő Almájáról, illetve abortuszáról szól és van benne rögtön az elején egy álló… izé, állókép is. Szóval mindenki maradjon nyugodtan a kokainista kretén gyémántjánál, hacsak nem húzza hajnali háromig, mert akkor már csak öt perc lesz hátra az Édes életig, amit a Cinemax 2 jóságos kezéből nyerhetünk el. Fellini állítólag Rossini mostohatestvére, de ezt még ellenőriznem kell. Indulok is Pesaróba, hogy záróra előtt odaérjek.

Keddtől jönnek a szokásos elkövetők, este kilenckor a Film Mánián a Négy esküvő, egy temetés.

Szerdán éjjeli negyed háromkor a Mozi+-on A remény rabjai.

Csütörtökön a Cinemax 2-n meg a Jackie Brown. Hogy mindezeken segít-e a 23.10-kor a Film Mánián kezdődő jugoszláv hőstörténet, A neretvai csata? Nos, szerintem igen, de ettől még nem kell mindjárt bekapcsolni a tévét.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.