tévéSmaci

Körteróka

  • tévésmaci
  • 2018. október 27.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché megszámolta, lajstromba vette, arcfelismerővel beazonosította az összes öregembert a faluban, az eredmény siralmasnak volt mondható. Ujjlenyomatok, fogminták, semmi. Az öregemberek már nem azok voltak, akik itt laktak fiatalon. Új öregemberek szivárogtak be? Más ember lett mindenkiből? Sztupa és Troché csak néztek hülyén, mielőtt lementek ebédelni. De ebédelés közben sem hagyta nyugton őket a dolog, Troché tele szájjal, a tányér fölött magyarázott, villáján egy tonna spagettivel. Sztupa még a bicskáját is elfelejtette elővenni. Volt neki ez a mérhetetlenül irritáló szokása, hogy éttermekben a legváratlanabb pillanatokban elővette a saját bicskáját, olykor már a levesnél is, s csendesen a bajsza alá morogta, hogy bicsak vagy halef, s azzal látott hozzá. Szó, ami szó, a bökőért nyilván ölni tudott volna a Tüskevár kellékese, de ez Trochét nem vigasztalta, Sztupát meg nem töltötte el különösebb büszkeséggel. Most viszont nem volt ilyesmire érkezése, csendes és feszült volt az étkezése. Fasz van az öregemberekkel? Már öregen cserélődtek ki? Mivel jöttek a másmilyen embe­rek, vonattal? Autóval aligha, három maszek autó van a faluban, az állatorvosnak, az orvosnak meg a… nem, csak kettő van. Ja, meg a fehér Opel, ami a katolikus templom előtt szokott parkolni. Nem mindegy, hogy hány van? Ha nem öregen jöttek, hanem már fiatalon vagy középkorúan, ugyan rá nem jövünk, mi történt, amikor még a régiek voltak itt, amikor még azok voltak fiatalok. Már pofára fel kellett volna ismernünk őket, kijön az állomási kocsmából a tata, és jó napot, Laci bátyám! De nem, kijön, és néz. Mi kéne, ha vóna, szépöcsém? Vagy mi van akkor, ha ezek ugyanazok, csak megváltoztak: elvesztették nevüket és emlékezetüket, tárgyaik zömét, csak a ruházatuk maradt ugyanolyan szegényes, pacuha? Régi tárgyaikról azt hiszik, nem is olyan régiek, inkább egész újak.

Pénteken (28-án) nagy vágás lesz, s már este kilenckor elkezdődik a Filmbox Familyn egy 1946-os keltezésű Sherlock Holmes-történettel. A félelem a sötétben c. fekete-fehér kézimunkában Basil Rath­bone adja a pipás hapsit, aki utazik a vonaton Edinburgh-ba, hogy bevédjen egy gyémántot. Milyen kár, hogy 1946-ban még nem nagyon csináltak ibuszos filmeket, mert egy London–Edinburgh-viszonylatra még akkor is befizettünk volna, ha Doktor Watson mellé terítenek nekünk az étkezőkocsiban. 22.11-kor (te, zrikálnak ezek engemet) belecsap a Duna tévé a Personába. Mely nyomasztó marhaság a néma színésznőről és az ő Almájáról, illetve abortuszáról szól és van benne rögtön az elején egy álló… izé, állókép is. Szóval mindenki maradjon nyugodtan a kokainista kretén gyémántjánál, hacsak nem húzza hajnali háromig, mert akkor már csak öt perc lesz hátra az Édes életig, amit a Cinemax 2 jóságos kezéből nyerhetünk el. Fellini állítólag Rossini mostohatestvére, de ezt még ellenőriznem kell. Indulok is Pesaróba, hogy záróra előtt odaérjek.

Keddtől jönnek a szokásos elkövetők, este kilenckor a Film Mánián a Négy esküvő, egy temetés.

Szerdán éjjeli negyed háromkor a Mozi+-on A remény rabjai.

Csütörtökön a Cinemax 2-n meg a Jackie Brown. Hogy mindezeken segít-e a 23.10-kor a Film Mánián kezdődő jugoszláv hőstörténet, A neretvai csata? Nos, szerintem igen, de ettől még nem kell mindjárt bekapcsolni a tévét.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.