tévéSmaci

Kutyaszirt

  • tévésmaci
  • 2018. szeptember 2.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché bemutatták a locsolható, nyírható, illetve színváltós műfüvet, a bemutatón megjelentek a tudományos világ legjelentősebb képviselői, a komplett honi sportvezetés, magas párt- és állami vezetők (ők érthető okokból egy személyben képviseltetvén magukat). Csak Ómafa nem jött el, ő még mindig a laboratóriumában sürgött-forgott, de a műfű helyett – bár csak felibe-harmadába érezte késznek – már a műfán törte a fejét, pontosabban az ágát, mármint a műfa prototípusának, mert olyan műfát akart, aminek letörik az ága, mármint a vékonyabb ága, ha mondjuk, reászáll egy harminckilós veréb vagy páva. Míg Ómafa elmaradhatatlan fehér köpenyében így tett-vett, tetvészkedett, addig Sztupa és Troché vetített képes bevezető előadást tartottak, Troché beszélt, épp az első műfűszál megtervezésénél tartott, Sztupa meg nyomogatta a diavetítő távkapcsolóját. Troché szavait ekképpen foglalhatjuk össze: az új műfű nő, mint a gomba, ha kap elég napsütést és esőt, locsolni is lehet, de érdemes ásványvízzel, mert meghálálja. Nyírni viszonylag ritkán kell, de a kísérleti modelleken már egész pontosan beállítható a nyírási időköz, mondhatni, intervallum. Nyírás utánra ugyancsak tetszőlegesen állítható be a vágott műfű illata, narancs-, zöldalma- és hintőporillatúra. Szakembereink dolgoznak a további szagmintákon is, a legelőrehaladottabb stádiumban a tehénszarillat van, lévén a mi műfüvünk természetesen (ha nem eufemisztikus kicsit e kifejezés) ehető is, kivált az összetett gyomrú lakosságból toborzott tesztalanyok kedvelték, ettől azért még emberi fogyasztásra is alkalmas, a nénikém például kitűnő rétest készített belőle, amikor hazavittem az első szüretelésből egy csomaggal. Gondolom, önök is hajlamosak időnként hazavinni a munkájukat, zárta szavait Troché, majd még ennyit mondott: kérdés van-e?

Pénteken (3-án) este kilenckor az Öt menyasszony című orosz filmhez lesz szerencsék a Filmboxon, mely műalkotás végre megint a nagy honvédő háború idején játszódik, mint megannyi emlékezetes darab a szovjet idején. Arról van nagyban szó, hogy éppen véget ér a mondott világégés, csak épp a Berlint elfoglaló harcosok nem térhetnek rögtön haza, lévén némi elintéznivaló várja még ott őket, s ezért egyikük kihozatná reménybeli feleségét, oldani a magányt. Sajna azonban a légihíd az ellenkező irányból lesz hamarosan esedékes, ezért cselhez kell folyamodni. Tizenegykor a Film Mánián a Mocsok című brit film szerencsére nem ennyire komoly, mert abban egy korrupt zsaru intézkedik és tör előre a ranglétrán, amit én úgy képzelek, hogy DC-ből, DI lesz, majd DCI és a határ a csillagos ég, de lehet, hogy máshogy lesz. Jim Broadbent föllép, az biztos.

Szombaton pontban éjfélkor a Filmbox HD belefog a This is England ’86-ba – gyanítom, nem is először, de még mindig tudom én is az önök szíves figyelmébe ajánlani. Előtte valamivel a Filmbox Prémiumon Vera Drake lesz, mondjuk, ennyi legyen is elég a hűtlen szigetlakókból. Hiszen én természetesen a Duna tévén nézem már negyed tíztől Annie Girardot és Philippe Noiret főszereplésével az enyhén IBUSZ-os Ellopták Jupiter fenekét c. békebeli baromkodást. Önök is foglakozhatnának egy kicsit többet Jupiterrel, mintsem a tévézéssel.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.