rés a présen

„Lassan, de gyűlnek’’

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. augusztus 20.

Interaktív

Cirill Kabin Csaba digitálistartalom-készítő

rés a présen: A személyes, ám mindenki számára elérhető Facebook-oldaladon egy digitális irodalmi antológiát fejlesztesz. Mikor kezdted?

Cirill Kabin Csaba: Az első, részben irodalmi jellegű megosztásokat több mint tíz éve tettem közzé a Facebookon, amikor még csak 15–20 „ismerősöm” volt, akik közül ténylegesen 6–7 személy ismert. A tartalom többsége irodalom, de zenei, tánc- és képzőművészeti alkotások is előfordulnak. Az irodalmon belül elsősorban versek. Ugyanakkor a próza is közel áll hozzám, rabul ejtenek a hagyományostól eltérő történetmesélések.

rap: A „való világban” mivel foglalkozol?

CKCS: A hétköznapjaimban reál szakirányú diplomával hasonló irányultságú munkával foglalkozom, amely az előrelátó és elemző gondolkodás mellett íráskészséget is igényel. Többéves FB-s ténykedés után talált rám a Litera-Túra Művészeti Magazin, 2018 elejétől 2022 decemberéig voltam szerkesztő a napi megjelenésű on­line kiadványnál, a főállásom mellett. A versek kedvelése összefügg azzal, hogy magam is művelője vagyok a költészetnek. Első és eddig egyetlen hivatalos kötetem 2022-ben jelent meg

A gajdesz felé címmel, a Litera-Túra Kiadónál. Can Togay ajánlása a kötet hátoldalán: „Költészetet a csillagok hitelesítenek. / Amíg teszik dolgukat, olvasom, hogyan / veszi számba Cirill Kabin Csaba az életet: / képmutatás nélkül.”

rap: A napi egy publikációt hogyan tudod tartani?

CKCS: A napi egy publikáció olyan két éve vált véglegessé, előtte volt egy töményebb másfél-két éves időszak, amikor napi több posztot is megjelentettem, de ez a mindennapi munkavégzés és a magánélet mellett már túlzott terheléssel járt. A válogatásom alapja, forrása egyrészt a közelmúlt irodalmi „termése” online és nyomtatott formában, másrészt a saját, közel kétezer példányos „könyvtáram”, amelyet folyamatosan gyarapítok. A mérce a saját ízlésemből, illetve az olvasói visszajelzésekből alakult ki. Sokáig igyekeztem figyelni arra, hogy minél több olyan művet tegyek közzé, amelyek online még nem jelentek meg; ez eléggé időigényes tevékenység még akkor is, ha vakon gépelek. Ettől függetlenül, ha az időm engedi, igyekszem ilyen műveket mostanság is közzétenni. Korábban amatőr verseket is megjelentettem, erre manapság nincs elegendő erőforrásom és energiám. Az életrajzokat hosszú kutatás után állítom össze, szükség esetén külföldi online forrásokat is felhasználva. Amely műnél rendelkezésre áll az eredeti kötet, ott annak biográfiai részeiből is merítek. Mostanra az oldalamon nagyjából naponta váltják egymást a magyar és a külföldi művek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.