tévésmaci

Leopárdminta

  • tévésmaci
  • 2021. február 10.

Interaktív

Mit nézzünk a tévében?

Amikor Sztupa és Troché nekiereszkedtek a hajnalnak, jólesett a vizelés. Sztupa egy szép sárga W-t rajzolt a hóba (valójában egész csáléra sikerült, de neki tetszett, merész dizájn – gondolta magában), Troché pedig egy Mercedes-embléma és a CND (Campaign for Nuclear Disarmament) logó között ingadozott, különben is, szolidan ingadozva a legjobb vizelni a szabad ég alatt, a pusztai ködhomályban. Végül egyik sem lett belőle, ami nem is volt nagy baj, ugyanis ahol Troché megállt, ott nem volt egy szem hó sem, csak az eső áztatta, lassan már sarasodó, mert korábban szikárra fagyott talaj, legelőnek kopár, rétnek talán még elmegy. De így volt ez végig, egész a vasútállomásig, kinn a pusztán és benn a házak között is, Sztupa talpa alatt ropogott, feje fölöt szállingózott a hó, Troché pedig azt latogatta – miközben fejben a kutyaugatásokat számolta –, hogy ez most eső vagy csak a ködpára, amit az arcán érez. Amikor Sztupa megcsúszott egy hóval finoman betakart jégfolton, tegnap gyerekek csúszkálták ki, akkor Troché pocsolyába lépett, amíg Troché a kutyaugatásokat, Sztupa akár a hóembereket is számolgathatta volna, nem tette ugyan, ám egy-két furcsább figurán azért megakadt a szeme. De mi volt ez a kutyaugatás-számolgatás?

Hát, kinn a pusztában a nyívó csikaszok, amikor a nyomukba szegődtek, a házak közt (a „faluban”) meg az udvarokról kihallatszó vakarcsok lajstromba vétele. Troché még azt is próbálta kitalálni, hogy miféle kutyák lehetnek, nehéz dolga volt, mert nem azon kellett gondolkoznia, hogy kuvasz vagy komondor az illető, ahogy illett volna e helyt, esetleg puli, hanem azon, hogy milyenféle korcs, mind ilyen hamis falusi keverék kutya volt ez, még véletlenül sem fecsérelnénk rájuk az eb kifejezést, tehát Troché azt találgatta, hogy ez most fekete vagy foltos, vagy olyan semmilyen, piszkos színű, és milyen hosszú láncra van kötve, kimászik-e a kerítés foghíján, hogy rájuk rontson, vagy mindegyik próbálkozása végén durván visszarántja a lánc. Nem jutott sokra, lehetett így is, lehetett úgy is, ennél a hajnali sűrű, ködös szürkeségnél még a sötét is sokkal jobb volt, sokkal átláthatóbb, mondhatni világosabb.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.