Egy hét kultúra 2021/06.

  • Narancs
  • 2021. február 10.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt.

DANTE Világirodalmi jelentőségűnek bizonyult Dante Alighieri száműzetése. Miután a firenzei költő a helyi hatalmasságok viszályában a vesztes oldalon találta magát, 1302 körül államellenes tevékenységgel vádolták meg, majd pénzbüntetésre és kétévnyi száműzetésre ítélték. A költő azonban vonakodott eleget tenni az ítéletnek, így a büntetést máglyahalálra súlyosbították. Danténak így el kellett menekülnie szülővárosából, Firenzéből, és soha nem térhetett vissza. A száműzetés éveiben keletkeztek azonban legismertebb művei, többek közt az addig csak vázlatban lévő Isteni színjáték is. Az ítélet tehát szervesen beépült az életműbe, de hogy jogos volt-e, azt máig kérdésesnek tartják. Épp ezért az itáliai mester 700. születésnapjának alkalmából rendezett programsorozat részeként „újratárgyalják” Dante perét. Persze hivatalos értelemben nem valódi eljárás lesz, hanem egyfajta „szellemi felülvizsgálat”, amely színpadi keretek közt valósul meg. Dantét egy leszármazottja, Sperello di Serego Alighieri fogja képviselni; míg a vádat az egykor Dante elítélésében részt vett Cante de Gabrielli da Gubbio utóda, Antoine de Gabrielli. A színpadi eljárást a firenzei ügyvédi kamara tanácsának támogatásával rendezik meg, és a tervek szerint május 21-én kerül majd sorra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.