Egy hét kultúra 2021/06.

  • Narancs
  • 2021. február 10.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt.

DANTE Világirodalmi jelentőségűnek bizonyult Dante Alighieri száműzetése. Miután a firenzei költő a helyi hatalmasságok viszályában a vesztes oldalon találta magát, 1302 körül államellenes tevékenységgel vádolták meg, majd pénzbüntetésre és kétévnyi száműzetésre ítélték. A költő azonban vonakodott eleget tenni az ítéletnek, így a büntetést máglyahalálra súlyosbították. Danténak így el kellett menekülnie szülővárosából, Firenzéből, és soha nem térhetett vissza. A száműzetés éveiben keletkeztek azonban legismertebb művei, többek közt az addig csak vázlatban lévő Isteni színjáték is. Az ítélet tehát szervesen beépült az életműbe, de hogy jogos volt-e, azt máig kérdésesnek tartják. Épp ezért az itáliai mester 700. születésnapjának alkalmából rendezett programsorozat részeként „újratárgyalják” Dante perét. Persze hivatalos értelemben nem valódi eljárás lesz, hanem egyfajta „szellemi felülvizsgálat”, amely színpadi keretek közt valósul meg. Dantét egy leszármazottja, Sperello di Serego Alighieri fogja képviselni; míg a vádat az egykor Dante elítélésében részt vett Cante de Gabrielli da Gubbio utóda, Antoine de Gabrielli. A színpadi eljárást a firenzei ügyvédi kamara tanácsának támogatásával rendezik meg, és a tervek szerint május 21-én kerül majd sorra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.