tévéSmaci

Mackó a sátorban

  • tévésmaci
  • 2016. november 20.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché nézték a tájat, nem vették észre, hogy közben sok minden megváltozott körülöttük. Az ablak nyitva lett, a zene elhallgatott, s még bizonyos kapcsolók is más állásban álltak, mint mielőtt belefeledkeztek a tájba. Mely táj egyébként elég változatos volt, amikor Sztupa és Troché nézték, dobozokat és állatokat, köröket és hegyeket láttak, sütött a nap és égett a villany…, bár a villany meglehet, nem is a táj eleme volt, hanem a változók közé tartozott. Nézni a tájat tehát veszélyes, ugyanakkor szórakoztató dolog, állapították meg, nem győzi utánuk lajstromozni az ember, hogy mi minden lett közben másmilyen: más állású, más hangú, más szagú. Az fel sem merült persze senkiben, hogy mi van akkor, ha minden fordítva van. Ha tehát Sztupa és Troché épp nem nézik a tájat, akkor mit csinál a táj? Megváltozik, mint az ablak vagy a zeneszó? A dobozok helyét átveszik felhők, a Nap helyét a Hold? A körök átalakulnak csillagokká? Mert olyan nincsen ugyanis, hogy valaki elhatározza, hogy most nem nézem a tájat. Pláne Sztupával és Trochéval nem fordulhat elő semmi ilyesmi. Hisz az ember alapjáraton nem nézi a tájat, alapjáraton kávét iszik, piskótát eszik baracklekvárral és esze ágában sincs felkelni reggel, alapjáraton. Megy, és maga elé néz. Amikor az ember nekifog tájat nézni, az nem alapjárat, hanem tudja, hogy itt jön majd valami attrakció: vagy egy gyors folyású, nagy esésű hegyi patak, például a Bach-patak vagy valami más természeti kunszt. Hegy, víz, ország, város. Vagy rászólnak az emberre, hogy nézze a tájat, de az sem mondható alapjáratnak. S ilyenkor változnak meg a dolgok, ha szólnak, hogy nézze. Ki kéne próbálni a Bach-patakkal is.

Pénteken (21-én) este nyolckor az HBO egy szerfelett ígéretes brit filmet ad, Az ifjúság végrendeletét. Dominic West, Hayley Atwell a magam részéről, az önökéről pedig nyilván Kit Harington, s akkor Alicia Vikanderről nem is szóltunk. Na jó, nekem még ott lesz Anna Chancellor is. Természetesen az első világháborúban járunk, mint az összes brit filmben, de most a nőkre koncentrálunk, s csak aztán a puskákra. Akit persze jobban izgatnak a régebbi készítmények, kilenckor lefarolhat a Film Caféra, mert jön A halászkirály legendája.

Szombaton éjjel a hiányszakmák népszerűsítésében mindig is jeles Film+ A panamai szabót vetíti.

Vasárnapra esik az ünnep, bírom az ilyet. Amúgy a királyi tévé retrókanálisával ünneplek, este hét után adják a Cowboy az aranyásók között című 1954-es westernt James Stewarttal, aki a világ nyilván legrosszabb színésze, de roppant szórakoztatóan csinálja. Utána Csoda olasz módra, melyben öngyi lesz szegény Nino Manfredi. Itt hívnám fel a figyelmet a főadó visszafogottságára, a Duna a Napló gyermekeimneket adja, ami egyfelől jó film, másfelől én ott voltam, amikor a közönség beletapsolt a filmbe, mert meglátta Nagy Imrét. Rég volt, Kádár alatt.

Csütörtökön jönnek a Film Mániára fácángyilkos skandinávok és lesz egy tuti tervük az HBO-n. A tévé a 20. század netje, brrr.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.