tévéSmaci

Mackó a sátorban

  • tévésmaci
  • 2016. november 20.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché nézték a tájat, nem vették észre, hogy közben sok minden megváltozott körülöttük. Az ablak nyitva lett, a zene elhallgatott, s még bizonyos kapcsolók is más állásban álltak, mint mielőtt belefeledkeztek a tájba. Mely táj egyébként elég változatos volt, amikor Sztupa és Troché nézték, dobozokat és állatokat, köröket és hegyeket láttak, sütött a nap és égett a villany…, bár a villany meglehet, nem is a táj eleme volt, hanem a változók közé tartozott. Nézni a tájat tehát veszélyes, ugyanakkor szórakoztató dolog, állapították meg, nem győzi utánuk lajstromozni az ember, hogy mi minden lett közben másmilyen: más állású, más hangú, más szagú. Az fel sem merült persze senkiben, hogy mi van akkor, ha minden fordítva van. Ha tehát Sztupa és Troché épp nem nézik a tájat, akkor mit csinál a táj? Megváltozik, mint az ablak vagy a zeneszó? A dobozok helyét átveszik felhők, a Nap helyét a Hold? A körök átalakulnak csillagokká? Mert olyan nincsen ugyanis, hogy valaki elhatározza, hogy most nem nézem a tájat. Pláne Sztupával és Trochéval nem fordulhat elő semmi ilyesmi. Hisz az ember alapjáraton nem nézi a tájat, alapjáraton kávét iszik, piskótát eszik baracklekvárral és esze ágában sincs felkelni reggel, alapjáraton. Megy, és maga elé néz. Amikor az ember nekifog tájat nézni, az nem alapjárat, hanem tudja, hogy itt jön majd valami attrakció: vagy egy gyors folyású, nagy esésű hegyi patak, például a Bach-patak vagy valami más természeti kunszt. Hegy, víz, ország, város. Vagy rászólnak az emberre, hogy nézze a tájat, de az sem mondható alapjáratnak. S ilyenkor változnak meg a dolgok, ha szólnak, hogy nézze. Ki kéne próbálni a Bach-patakkal is.

Pénteken (21-én) este nyolckor az HBO egy szerfelett ígéretes brit filmet ad, Az ifjúság végrendeletét. Dominic West, Hayley Atwell a magam részéről, az önökéről pedig nyilván Kit Harington, s akkor Alicia Vikanderről nem is szóltunk. Na jó, nekem még ott lesz Anna Chancellor is. Természetesen az első világháborúban járunk, mint az összes brit filmben, de most a nőkre koncentrálunk, s csak aztán a puskákra. Akit persze jobban izgatnak a régebbi készítmények, kilenckor lefarolhat a Film Caféra, mert jön A halászkirály legendája.

Szombaton éjjel a hiányszakmák népszerűsítésében mindig is jeles Film+ A panamai szabót vetíti.

Vasárnapra esik az ünnep, bírom az ilyet. Amúgy a királyi tévé retrókanálisával ünneplek, este hét után adják a Cowboy az aranyásók között című 1954-es westernt James Stewarttal, aki a világ nyilván legrosszabb színésze, de roppant szórakoztatóan csinálja. Utána Csoda olasz módra, melyben öngyi lesz szegény Nino Manfredi. Itt hívnám fel a figyelmet a főadó visszafogottságára, a Duna a Napló gyermekeimneket adja, ami egyfelől jó film, másfelől én ott voltam, amikor a közönség beletapsolt a filmbe, mert meglátta Nagy Imrét. Rég volt, Kádár alatt.

Csütörtökön jönnek a Film Mániára fácángyilkos skandinávok és lesz egy tuti tervük az HBO-n. A tévé a 20. század netje, brrr.

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.