tévéSmaci

Tigris, tigris

  • tévésmaci
  • 2016. november 13.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché, ez a két büdös törpe egy harangvirágban hajózott le a gyors folyású, nagy esésű hegyi patakon, nyilván két, rosszban sántikáló mesealakot láthattak az élesebb szemű megfigyelők, akiket jó vagy rossz sorsuk épp a Bach patak partjára vetett penelni. Persze tudja azt mindenki, hogy mekkora egy hangvirág virága, kicsike és kék. Magyarul az arra hesszelőknek gyakorlatilag nem volt semmi esélyük, hogy kiszúrják a két imposztort, bár az ilyesmit sosem lehet százszázalékosan kizárni. No, ha látták is őket páran, mondd már! Két hangya utazik a vonaton, metrón, bolhák a kicsinyke kék virágszirmon. Pedig rendesen kitettek magukért, Troché úgy nézett ki, mint aki tényleg egy régi meséből szabadult, hegyes csákót viselt, bajor bőrnadrágot, felfelé kuncsorodó orrú posztócipőcskét, zsebében kolbász, s biztos, ami biztos alapon egy hatalmas kese állszakállat is felragasztott. Sztupa hozta a szokásos formát, kétrészes sötétkék munkásruha, a kabát felső zsebében collstok, ácsceruza, barna svejcisapka a fejben, mezítlábas csikk a szájban, azonnali sercintésre kész tekintet, miegymás, a szélesebb evezőcsapásoknál kacéran kivillanó kőművesdekoltázs. Az evező persze nem evezésre szolgált, hisz arra semmi szükség nem volt lefelé, hanem kormányzásra, amire viszont nagyon nagy, hisz a sebes Bach patak megtette a magáét, úgy száguldott velük, mint a veszett fene. Lehet, hogy nem is lehetett volna evezni azzal az evezővel, mert az alkalmasint egy ilyen mézcsorgató izé volt, mondhatni mikroszkopikus: kormányzásra viszont tökéletesnek bizonyult; úgy kerülgették a Bach patak szkülláit és kharübdiszeit, mint Jairzinho a nehézkes olasz védelmet. Odakinn rohant visszafelé a part. Troché kiült a kék szirom legszélire, s úgy bámulta a tájat. Nézem a tájat, vetette oda Sztupának, s nagyon kevés választotta el attól, hogy énekeljen valamit, vagy csak úgy elfütyöréssze magát. De Sztupa csak dolgozott, figyelt minden habra-hullámra, tudta, honnan fúj a szél, mi jön a kanyar után, s mi lesz, ha kiérnek a lapályra. Nézem a tájat, itt a harangban a virággal, mondta még egyszer Troché.

Pénteken (14-én) Adriano Celentano éjszakája borul ránk, lévén a nemzeti főadó 0.50-kor műsorra tűzi nevezett Adriano Blöff című filmjét. Nyilván az egyes-egyedül engem minősít, hogy mindösszesen annyira emlékszem a műből, hogy a maffiózót adó főhős valakinek a műbőr kesztyűjébe fújja bele az orrát egy kellőképpen drámai pillanatban. Monte-Carlóban járunk, ami azért fontos, mert

szombaton délután háromnegyed ötkor a Film Café adja a Grace – Monaco csillaga című feltehetően rettenetes életrajzi filmet. Nicole Kidman játssza Grace Kellyt, aki egy filmsztár, ezért aztán este kilenckor kénytelenek leszünk megnézni a Sztárom a párom című módfelett romantikus komédiát a ViaSat3-on. (A cím egyébként tükörfordítás, mint az köztudott.)

Vasárnap ismét Julia Robertshez lesz szerencsénk, aki ezúttal az RTL II-n lép színre a Larry Crowe című, nos, dettó romkomban Tom Hanks, Pam Grier és a gülüszemű Rami Malek társaságában. Utóbbi ugye Mesuth Özil közeli rokona, aminek

kedden lesz csak igazán jelentősége, amikor az előfizetős Cinemax ebédre feladja a Gyönyörű mocsokságok c. Frears-filmet, ami orcátlanul zengi a migráncsok dicséretét, különös tekintettel egy Okwe nevű arc nejlonzacskójára. De előbb még

hétfő jön, amikor Bertolucci Bernardo rendezésében a Duna tévé este tizenegy után bemutatja Pier Paolo Pasolini és Sergio Citti filmjét, A kaszást. Mehetünk is vissza

vasárnapra, ahol épp a kora délutáni bóbiskolás idejére tolja be Ken Loach-tól a Kest az a rettenetes Cinemax. Nem is fizetek reá elő, hagyjanak engem szunyókálni! Éjjel egy óra húszkor azonban már teljes súlyommal rajtuk leszek, mert Jodie Whittakert ki nem hagynám, még a Hello Carter kényszerű megtekintése árán sem. Nos, mint az már önök előtt is teljesen nyilvánvaló, ismét

kedd jön. Ma a Paramount Pictures vetíti a világ bizonyosan legjobb filmjét fél hétkor, az a címe, hogy Vissza a jövőbe. Tv nyet!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.