tévéSmaci

Macskafarka barackfa

  • tévésmaci
  • 2015. december 26.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché fönn voltak a lesen, az nem volt ennyire egyértelmű, mert Troché például tényleg fönn volt, Sztupa ellenben lent. Konkrétan épp a ­talajszinten, még konkrétabban egy gödörben kuksolt, s a szemmagassága volt csak a talajszinten, már amikor kidugta svájci sapkás buksi fejét a gödörből. Persze hogy kidugta sűrűn, végtére is lesen volt, leste a talaj menti áramlatokat, hogy a fű közt, a sásban ki jő, vagyis jön-e már, akinek jönnie kell? Mit jönnie, seregelnie! De egyelőre nem seregelt senki sem, bár Sztupa határozottan úgy érezte, hogy már időtlen idők óta gubbaszt a gödörben, mint egy elárult király: Mátyás király gödörben. Szerencsére hozott magával ennivalót, pontosabban elemózsiát, bár kilelte a hideg ettől a szótól, elemózsia, brrr, de mindig kimondta, nem is kellett különösebben biztatnia magát rá. Elemózsia, mindjárt kidobom a taccsot, ehelyett azonban kicsomagolta a kis cókmókját, rongyba csavart szendvicskéjét, szép piros almáját, gyöngyház nyelű kis hursányát. A sereglés talán megvár. Ezen éppenséggel lehetne vitatkozni: mondjuk, mekkora képzelőerő kell ahhoz, hogy valaki villámsereglést vizionáljon? Csekély. Pikk-pakk, és meg is sereglettek, összesereglettek, visszasereglettek, s még Sztupa jóformán le sem nyelte az első falatot. Persze gukkerral a kézben is lehet majszolni kis szendvicskémet, ha kentél bele szendvicskrémet, idézte fel Sztupa a Hamlet előtti reklámban hallott versikét, de nem találta viccesnek. Inkább valamiféle lelkiismeret-furdalásba merülve táplálkozott, még kezet sem tudtam mosni rendesen, pedig volt nála nedves törlőkendő, akkoriban jött az divatba Nyugaton, az egyik zsebében Lavex, a másikban Purex, de nem bontott ki egyet sem, minek, csak ragacsos lesz tőle a kezem, s el akarom majd dobni itt az erdőn. Hogy végül volt-e sereglés e keserű lakoma közben, azt biztosan senki nem tudhatja, mert Troché, aki tényleg fönn volt a lesen, mást lesni volt ott. Sereglés helyett állást, dermedtséget, a mozdulatlanságot, csak azt sasolta, hogy tapasztal-e valahol is ilyet. A sereglés meg sem kottyant neki. Állt és várta, hogy mikor jön a mozdulatlanság, csakhogy az pont nem jön és nem is megy, mert mozdulatlanság. De tudta ezt Troché is, őt nem lehetett átverni. A baj inkább az volt, hogy az állás, a mozdulatlanság észleléséhez tanácsosnak tűnt ugyancsak mozdulatlanná dermedni, izgágázva ki látott már állást?

Pénteken (27-én) nem sietjük el a dolgot, aki Gyorsabb a halálnál, nos, az is elég, ha éjfél előtt kapcsolja be a Film+-ot, legfőképpen azért, hogy a technowestern e gyöngyszeme után, háromnegyed kettő előtt valamicskével harcba indíthassa Charlott Ramplingját a Duna Tv Lee Marvinja ellen. Kopaszodj, Marvin, jön a kanyar! – mondotta egykor a költő, majd a kaszához fáradt egyenesen. Tehát a jelzett időpontban az Öngyilkos bevetés c. pár éves (vélhetően mezőgazdasági tárgyú) brit krimi a mondott művésznővel itt, ott meg a Színhús c. 1972-es, ami akciós árú, a nevezett mellett Gene Hackman és S. Spacek felléptével.

Szombaton felkeressük a barátságos Brixtont, ahol helyi sutyerákok mérkőznek épp a piszkoskodó marslakókkal: az Idegen arcok ezzel együtt is az egyike a legeslegjobb magyar címfordításoknak, és a műben még szerepel a káprázatos Jodie Whittaker is. Mindez dettó a Film+-on, dettó éjfél előtt valamivel. A Film Cafén hétkor ment az Idétlen időkig, legfőképpen annak igazolásául, hogy Stirlitz hülye volt, mint hat ökör (amikor így énekelt: az idő soha, soha meg nem áll, az órák róják szüntelen az útjukat… anyád!). Az idő annyira megállt, hogy amikor

kedden megláttam, hogy lesz A 110. utca éjjel háromnegyed egykor a Cinemaxon, akkor úgy voltam vele, hogy ha már nincsen Jackie Brown, akkor jó lesz ez is, de aztán lapoztam egyet, s

szerdánál ott vigyorgott az AMC-n 8 óránál (negyed kilencnél) maga Jackie Brown, s így kerek is lett a világ. Csak azt ne mondja senki, hogy az idő nem állni látszék, csináljon bár a szekér azt, ami jólesik neki. Csak semmi tévé!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.