tévéSmaci

Macskafarka barackfa

  • tévésmaci
  • 2015. december 26.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché fönn voltak a lesen, az nem volt ennyire egyértelmű, mert Troché például tényleg fönn volt, Sztupa ellenben lent. Konkrétan épp a ­talajszinten, még konkrétabban egy gödörben kuksolt, s a szemmagassága volt csak a talajszinten, már amikor kidugta svájci sapkás buksi fejét a gödörből. Persze hogy kidugta sűrűn, végtére is lesen volt, leste a talaj menti áramlatokat, hogy a fű közt, a sásban ki jő, vagyis jön-e már, akinek jönnie kell? Mit jönnie, seregelnie! De egyelőre nem seregelt senki sem, bár Sztupa határozottan úgy érezte, hogy már időtlen idők óta gubbaszt a gödörben, mint egy elárult király: Mátyás király gödörben. Szerencsére hozott magával ennivalót, pontosabban elemózsiát, bár kilelte a hideg ettől a szótól, elemózsia, brrr, de mindig kimondta, nem is kellett különösebben biztatnia magát rá. Elemózsia, mindjárt kidobom a taccsot, ehelyett azonban kicsomagolta a kis cókmókját, rongyba csavart szendvicskéjét, szép piros almáját, gyöngyház nyelű kis hursányát. A sereglés talán megvár. Ezen éppenséggel lehetne vitatkozni: mondjuk, mekkora képzelőerő kell ahhoz, hogy valaki villámsereglést vizionáljon? Csekély. Pikk-pakk, és meg is sereglettek, összesereglettek, visszasereglettek, s még Sztupa jóformán le sem nyelte az első falatot. Persze gukkerral a kézben is lehet majszolni kis szendvicskémet, ha kentél bele szendvicskrémet, idézte fel Sztupa a Hamlet előtti reklámban hallott versikét, de nem találta viccesnek. Inkább valamiféle lelkiismeret-furdalásba merülve táplálkozott, még kezet sem tudtam mosni rendesen, pedig volt nála nedves törlőkendő, akkoriban jött az divatba Nyugaton, az egyik zsebében Lavex, a másikban Purex, de nem bontott ki egyet sem, minek, csak ragacsos lesz tőle a kezem, s el akarom majd dobni itt az erdőn. Hogy végül volt-e sereglés e keserű lakoma közben, azt biztosan senki nem tudhatja, mert Troché, aki tényleg fönn volt a lesen, mást lesni volt ott. Sereglés helyett állást, dermedtséget, a mozdulatlanságot, csak azt sasolta, hogy tapasztal-e valahol is ilyet. A sereglés meg sem kottyant neki. Állt és várta, hogy mikor jön a mozdulatlanság, csakhogy az pont nem jön és nem is megy, mert mozdulatlanság. De tudta ezt Troché is, őt nem lehetett átverni. A baj inkább az volt, hogy az állás, a mozdulatlanság észleléséhez tanácsosnak tűnt ugyancsak mozdulatlanná dermedni, izgágázva ki látott már állást?

Pénteken (27-én) nem sietjük el a dolgot, aki Gyorsabb a halálnál, nos, az is elég, ha éjfél előtt kapcsolja be a Film+-ot, legfőképpen azért, hogy a technowestern e gyöngyszeme után, háromnegyed kettő előtt valamicskével harcba indíthassa Charlott Ramplingját a Duna Tv Lee Marvinja ellen. Kopaszodj, Marvin, jön a kanyar! – mondotta egykor a költő, majd a kaszához fáradt egyenesen. Tehát a jelzett időpontban az Öngyilkos bevetés c. pár éves (vélhetően mezőgazdasági tárgyú) brit krimi a mondott művésznővel itt, ott meg a Színhús c. 1972-es, ami akciós árú, a nevezett mellett Gene Hackman és S. Spacek felléptével.

Szombaton felkeressük a barátságos Brixtont, ahol helyi sutyerákok mérkőznek épp a piszkoskodó marslakókkal: az Idegen arcok ezzel együtt is az egyike a legeslegjobb magyar címfordításoknak, és a műben még szerepel a káprázatos Jodie Whittaker is. Mindez dettó a Film+-on, dettó éjfél előtt valamivel. A Film Cafén hétkor ment az Idétlen időkig, legfőképpen annak igazolásául, hogy Stirlitz hülye volt, mint hat ökör (amikor így énekelt: az idő soha, soha meg nem áll, az órák róják szüntelen az útjukat… anyád!). Az idő annyira megállt, hogy amikor

kedden megláttam, hogy lesz A 110. utca éjjel háromnegyed egykor a Cinemaxon, akkor úgy voltam vele, hogy ha már nincsen Jackie Brown, akkor jó lesz ez is, de aztán lapoztam egyet, s

szerdánál ott vigyorgott az AMC-n 8 óránál (negyed kilencnél) maga Jackie Brown, s így kerek is lett a világ. Csak azt ne mondja senki, hogy az idő nem állni látszék, csináljon bár a szekér azt, ami jólesik neki. Csak semmi tévé!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.