Tévé

Elvetendő - A Kocka

Interaktív

Feszültség – megközelítőleg talán az elektromosságban lehet oly döntő szerepe e jelenségnek, mint a tévés vetélkedők világában.

Mert ott aztán igazán nélkülözhetetlen a (magas)feszültség: ezért nyílik meg emitt még a föld is a hibásan felelő játékosok lába alatt, ezért bíznak játékmesteri feladatokat amott zupás őrmesteri modorú volt hírolvasókra, s ezért zárják megint másutt hangszigetelt kalitkába az ennyi meg annyi euróért, fontért vagy dollárért versengőket. (S persze emiatt alkonyult be végképp a klasszikus műveltségi vetélkedőknek is.) A TV2 új készítménye is ezen a jól kitaposott úton halad: a letisztultnak és hipermodernnek elgondolt, ám valójában csupán elidegenítően mache stúdióközeg közepén egy nagy plexikockával meg a csatorna büszkeségével, Ördög Nórával.

false

 

Fotó: tv2.hu

 

Ördög Nóra minden adást egyforma ruhában vezet – az első adáshetet ez a szenzációértékű hír dominálta, s a tény, hogy A Kocka legnagyobb érdekességének ez a döntés bizonyult, sok mindent elárul a vetélkedőbe befektetett szellemi tőke mértékéről. A teljesítendő ügyességi és memóriafeladatok ugyanis érdektelenek: kockapakolás eminnen amoda, golyószállítás amonnan emide, a fantáziátlanság emelt foka már-már megható. Ezt lenne hivatott mellékessé tenni a felfokozott feszültség meg a kisipari sci-fi, hiszen a feladatokat egy arctalan robotfigura mutatja meg, a kamera unos-untalan Mátrix-forgómozgásokat végez (olykor a néző elemi áttekintését is megnehezítve), s persze szól a drámai effektzene. A cím­adó téglatestet pedig mindenkor tisztelettel kell megszólítani, elvégre kijár a respektus a drága pénzen megvásárolt formátumnak.

A műsort végeredményben a csatorna másik vásárolt tulajdonának, a televíziózás legmodernebb tereptárgyaival már a Rising Starban megismerkedő Ördög Nórának, valamint a játékosoknak kellene eladniuk. Csakhogy itt mintha még a feladatok kiötlésénél is kevesebbet agyaltak és mérlegeltek volna a műsor készítői. Mert hiába áll vitán felül remekül a kép­ernyő Ördögnek, s hiába hagyják el a szépséges műsorvezető száját épkézláb mondatok, ha jelenlétét félreismerhetetlenül körbelengi a steril érdektelenség. A játékosokhoz intézett szavai mintha egy vékonyka frázisgyűjteményből lennének kiolvasva és a fülére mondva, s a spontaneitásnak vagy éppen a motiváltságnak még az árnyéka sem sejlik fel a szavaiból. Igaz, maguk a játékosok és szurkoló hozzátartozóik sem tüntetnek szavaik keresetlenségével, méghozzá olyannyira nem, hogy megszólalásaikkal rendre az álrealityk amatőr színjátszásának elidegenítő regiszterét idézik. (Kimódoltnak ható dialógusok persze más vetélkedőkben is elénk jutnak, e műfaj hazai atyamestere pedig maga Gundel Takács Gábor.) Csoda-e hát, ha a nézőt mélyen hidegen hagyja, hogy vajon a kockában tébláboló Szabinak sikerül-e összenyernie a jamaicai esküvőre valót? Ennél bizony még az is jobban foglalkoztathatja a közönséget, hogy ugyan milyen ruhát is ölt majd magára másnap a modellküllemű játékmester! Ja, igaz, ugyanazt!

TV2, november 27.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.