Tévé

Elvetendő - A Kocka

Interaktív

Feszültség – megközelítőleg talán az elektromosságban lehet oly döntő szerepe e jelenségnek, mint a tévés vetélkedők világában.

Mert ott aztán igazán nélkülözhetetlen a (magas)feszültség: ezért nyílik meg emitt még a föld is a hibásan felelő játékosok lába alatt, ezért bíznak játékmesteri feladatokat amott zupás őrmesteri modorú volt hírolvasókra, s ezért zárják megint másutt hangszigetelt kalitkába az ennyi meg annyi euróért, fontért vagy dollárért versengőket. (S persze emiatt alkonyult be végképp a klasszikus műveltségi vetélkedőknek is.) A TV2 új készítménye is ezen a jól kitaposott úton halad: a letisztultnak és hipermodernnek elgondolt, ám valójában csupán elidegenítően mache stúdióközeg közepén egy nagy plexikockával meg a csatorna büszkeségével, Ördög Nórával.

false

 

Fotó: tv2.hu

 

Ördög Nóra minden adást egyforma ruhában vezet – az első adáshetet ez a szenzációértékű hír dominálta, s a tény, hogy A Kocka legnagyobb érdekességének ez a döntés bizonyult, sok mindent elárul a vetélkedőbe befektetett szellemi tőke mértékéről. A teljesítendő ügyességi és memóriafeladatok ugyanis érdektelenek: kockapakolás eminnen amoda, golyószállítás amonnan emide, a fantáziátlanság emelt foka már-már megható. Ezt lenne hivatott mellékessé tenni a felfokozott feszültség meg a kisipari sci-fi, hiszen a feladatokat egy arctalan robotfigura mutatja meg, a kamera unos-untalan Mátrix-forgómozgásokat végez (olykor a néző elemi áttekintését is megnehezítve), s persze szól a drámai effektzene. A cím­adó téglatestet pedig mindenkor tisztelettel kell megszólítani, elvégre kijár a respektus a drága pénzen megvásárolt formátumnak.

A műsort végeredményben a csatorna másik vásárolt tulajdonának, a televíziózás legmodernebb tereptárgyaival már a Rising Starban megismerkedő Ördög Nórának, valamint a játékosoknak kellene eladniuk. Csakhogy itt mintha még a feladatok kiötlésénél is kevesebbet agyaltak és mérlegeltek volna a műsor készítői. Mert hiába áll vitán felül remekül a kép­ernyő Ördögnek, s hiába hagyják el a szépséges műsorvezető száját épkézláb mondatok, ha jelenlétét félreismerhetetlenül körbelengi a steril érdektelenség. A játékosokhoz intézett szavai mintha egy vékonyka frázisgyűjteményből lennének kiolvasva és a fülére mondva, s a spontaneitásnak vagy éppen a motiváltságnak még az árnyéka sem sejlik fel a szavaiból. Igaz, maguk a játékosok és szurkoló hozzátartozóik sem tüntetnek szavaik keresetlenségével, méghozzá olyannyira nem, hogy megszólalásaikkal rendre az álrealityk amatőr színjátszásának elidegenítő regiszterét idézik. (Kimódoltnak ható dialógusok persze más vetélkedőkben is elénk jutnak, e műfaj hazai atyamestere pedig maga Gundel Takács Gábor.) Csoda-e hát, ha a nézőt mélyen hidegen hagyja, hogy vajon a kockában tébláboló Szabinak sikerül-e összenyernie a jamaicai esküvőre valót? Ennél bizony még az is jobban foglalkoztathatja a közönséget, hogy ugyan milyen ruhát is ölt majd magára másnap a modellküllemű játékmester! Ja, igaz, ugyanazt!

TV2, november 27.

Figyelmébe ajánljuk

Ungvári Tamás: A dandyt elfogadom

  • Urfi Péter

Teljesen legális, belügyi bárcával vártak a legszebb lányok – dicsekedett az író, fordító majd' tíz évvel ezelőtt, amikor egy fotó történetét is alaposan körbejárta Urfi Péter kérdésére. Idézzük fel az Ungvári Tamással készült interjút egy 2016-os lapszámból!

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.