Tévé

Elvetendő - A Kocka

Interaktív

Feszültség – megközelítőleg talán az elektromosságban lehet oly döntő szerepe e jelenségnek, mint a tévés vetélkedők világában.

Mert ott aztán igazán nélkülözhetetlen a (magas)feszültség: ezért nyílik meg emitt még a föld is a hibásan felelő játékosok lába alatt, ezért bíznak játékmesteri feladatokat amott zupás őrmesteri modorú volt hírolvasókra, s ezért zárják megint másutt hangszigetelt kalitkába az ennyi meg annyi euróért, fontért vagy dollárért versengőket. (S persze emiatt alkonyult be végképp a klasszikus műveltségi vetélkedőknek is.) A TV2 új készítménye is ezen a jól kitaposott úton halad: a letisztultnak és hipermodernnek elgondolt, ám valójában csupán elidegenítően mache stúdióközeg közepén egy nagy plexikockával meg a csatorna büszkeségével, Ördög Nórával.

false

 

Fotó: tv2.hu

 

Ördög Nóra minden adást egyforma ruhában vezet – az első adáshetet ez a szenzációértékű hír dominálta, s a tény, hogy A Kocka legnagyobb érdekességének ez a döntés bizonyult, sok mindent elárul a vetélkedőbe befektetett szellemi tőke mértékéről. A teljesítendő ügyességi és memóriafeladatok ugyanis érdektelenek: kockapakolás eminnen amoda, golyószállítás amonnan emide, a fantáziátlanság emelt foka már-már megható. Ezt lenne hivatott mellékessé tenni a felfokozott feszültség meg a kisipari sci-fi, hiszen a feladatokat egy arctalan robotfigura mutatja meg, a kamera unos-untalan Mátrix-forgómozgásokat végez (olykor a néző elemi áttekintését is megnehezítve), s persze szól a drámai effektzene. A cím­adó téglatestet pedig mindenkor tisztelettel kell megszólítani, elvégre kijár a respektus a drága pénzen megvásárolt formátumnak.

A műsort végeredményben a csatorna másik vásárolt tulajdonának, a televíziózás legmodernebb tereptárgyaival már a Rising Starban megismerkedő Ördög Nórának, valamint a játékosoknak kellene eladniuk. Csakhogy itt mintha még a feladatok kiötlésénél is kevesebbet agyaltak és mérlegeltek volna a műsor készítői. Mert hiába áll vitán felül remekül a kép­ernyő Ördögnek, s hiába hagyják el a szépséges műsorvezető száját épkézláb mondatok, ha jelenlétét félreismerhetetlenül körbelengi a steril érdektelenség. A játékosokhoz intézett szavai mintha egy vékonyka frázisgyűjteményből lennének kiolvasva és a fülére mondva, s a spontaneitásnak vagy éppen a motiváltságnak még az árnyéka sem sejlik fel a szavaiból. Igaz, maguk a játékosok és szurkoló hozzátartozóik sem tüntetnek szavaik keresetlenségével, méghozzá olyannyira nem, hogy megszólalásaikkal rendre az álrealityk amatőr színjátszásának elidegenítő regiszterét idézik. (Kimódoltnak ható dialógusok persze más vetélkedőkben is elénk jutnak, e műfaj hazai atyamestere pedig maga Gundel Takács Gábor.) Csoda-e hát, ha a nézőt mélyen hidegen hagyja, hogy vajon a kockában tébláboló Szabinak sikerül-e összenyernie a jamaicai esküvőre valót? Ennél bizony még az is jobban foglalkoztathatja a közönséget, hogy ugyan milyen ruhát is ölt majd magára másnap a modellküllemű játékmester! Ja, igaz, ugyanazt!

TV2, november 27.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.