Tévé

Elvetendő - A Kocka

Interaktív

Feszültség – megközelítőleg talán az elektromosságban lehet oly döntő szerepe e jelenségnek, mint a tévés vetélkedők világában.

Mert ott aztán igazán nélkülözhetetlen a (magas)feszültség: ezért nyílik meg emitt még a föld is a hibásan felelő játékosok lába alatt, ezért bíznak játékmesteri feladatokat amott zupás őrmesteri modorú volt hírolvasókra, s ezért zárják megint másutt hangszigetelt kalitkába az ennyi meg annyi euróért, fontért vagy dollárért versengőket. (S persze emiatt alkonyult be végképp a klasszikus műveltségi vetélkedőknek is.) A TV2 új készítménye is ezen a jól kitaposott úton halad: a letisztultnak és hipermodernnek elgondolt, ám valójában csupán elidegenítően mache stúdióközeg közepén egy nagy plexikockával meg a csatorna büszkeségével, Ördög Nórával.

false

 

Fotó: tv2.hu

 

Ördög Nóra minden adást egyforma ruhában vezet – az első adáshetet ez a szenzációértékű hír dominálta, s a tény, hogy A Kocka legnagyobb érdekességének ez a döntés bizonyult, sok mindent elárul a vetélkedőbe befektetett szellemi tőke mértékéről. A teljesítendő ügyességi és memóriafeladatok ugyanis érdektelenek: kockapakolás eminnen amoda, golyószállítás amonnan emide, a fantáziátlanság emelt foka már-már megható. Ezt lenne hivatott mellékessé tenni a felfokozott feszültség meg a kisipari sci-fi, hiszen a feladatokat egy arctalan robotfigura mutatja meg, a kamera unos-untalan Mátrix-forgómozgásokat végez (olykor a néző elemi áttekintését is megnehezítve), s persze szól a drámai effektzene. A cím­adó téglatestet pedig mindenkor tisztelettel kell megszólítani, elvégre kijár a respektus a drága pénzen megvásárolt formátumnak.

A műsort végeredményben a csatorna másik vásárolt tulajdonának, a televíziózás legmodernebb tereptárgyaival már a Rising Starban megismerkedő Ördög Nórának, valamint a játékosoknak kellene eladniuk. Csakhogy itt mintha még a feladatok kiötlésénél is kevesebbet agyaltak és mérlegeltek volna a műsor készítői. Mert hiába áll vitán felül remekül a kép­ernyő Ördögnek, s hiába hagyják el a szépséges műsorvezető száját épkézláb mondatok, ha jelenlétét félreismerhetetlenül körbelengi a steril érdektelenség. A játékosokhoz intézett szavai mintha egy vékonyka frázisgyűjteményből lennének kiolvasva és a fülére mondva, s a spontaneitásnak vagy éppen a motiváltságnak még az árnyéka sem sejlik fel a szavaiból. Igaz, maguk a játékosok és szurkoló hozzátartozóik sem tüntetnek szavaik keresetlenségével, méghozzá olyannyira nem, hogy megszólalásaikkal rendre az álrealityk amatőr színjátszásának elidegenítő regiszterét idézik. (Kimódoltnak ható dialógusok persze más vetélkedőkben is elénk jutnak, e műfaj hazai atyamestere pedig maga Gundel Takács Gábor.) Csoda-e hát, ha a nézőt mélyen hidegen hagyja, hogy vajon a kockában tébláboló Szabinak sikerül-e összenyernie a jamaicai esküvőre valót? Ennél bizony még az is jobban foglalkoztathatja a közönséget, hogy ugyan milyen ruhát is ölt majd magára másnap a modellküllemű játékmester! Ja, igaz, ugyanazt!

TV2, november 27.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.