tévéSmaci

Macskakonferencia

  • - tévésmaci -
  • 2019. szeptember 1.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché várták a telet, hirtelen nagyon másképpen kezdtek viselkedni, s ez különösen pályájuk korai szakaszában volt feltűnő – az idő előrehaladtával mindig összemosódnak valamelyest a dolgok. Kezdjük azon, hogy Trochénak rendszerint gőze sem volt arról, hogy mikor kezd el közelíteni a tél, ha rajta múlott volna, tán azt sem veszi észre, amikor már tényleg közelít. Oltári szerencséjére azonban Sztupa pontosan tudta, s rögtön meg is látszott rajta, attól a perctől fogva ugyanis felhagyott az orra alatti szőrzet borotválásával. Ha Troché tehát meglátta Sztupa borostásodását, rögtön maga is megkezdte a felkészülést a téli időszakra, elsősorban lelkiekben, más szóval agyilag. Elképzelte, hogy a színes virágmintás ingét szűk, testhez simuló garbóra cseréli, be kell szerezni vöröset, fehéret, világoskéket meg egy tarvisiói bőrdzsekit, afféle lemberdzseket. Tükör előtt gyakorolta, hogyan fogja majd fázósan összedörzsölni a kezét, s hogyan lehelgeti majd az öklét, kicsit toporgott is hozzá: tényleg, kell új Salamander is Drezdából (akkor még NDK-t írtunk). Miután ezzel megvolt, Troché gondolkodóba esett, vajon mit kell még csinálni, hogy ne készületlenül csapjon le rá Tél tábornok. De nem jutott eszébe sok minden. Talán csak az, hogy kéne pár vonatjegyet vásárolnia vidékre, mert azt imádta, ahogy a behavazott mezőn végigvágtat a gőzös, s csak özönlik utána a szikra a kéményéből. Olyan helyen kell leszállni sötétedés előtt, ahol rövid sétával elérhető a nyílt pálya, s csak várni kell a sötétedés után érkező viszonylatokat. Sztupa pedig azért eresztett bajuszt télire, mert az alapos beöltözés híve volt, bakancsot, jégzoknit, sínadrágot, vastag, prémgalléros lajbit vett, s kucsmát nyomott a fejibe, mármost a kucsma bajusz nélkül nem gilt.

Szombaton (3-án) este kilenckor a Duna tévé begyújtja Hiúságok máglyáját, mely ugyan nem Brian De Palma fő műve, de nézhető, s teli van pályájuk épp ilyen-olyan szakaszán járó sztárokkal, Melanie Griffithtől Tom Hanksig, Morgan Freemantől Bruce Willisig, és Saul Rubinek is megfordul benne, hogy Kim Cattrallról hallgassunk, mint a csuka. Röviddel ezután a Paramount Channel elkezdi (23.40-kor) A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső levetítését, mindenki látta már, mindenki tudja, milyen, de hát pizzát (amit kötelező rendelni a megtekintéséhez) is látott már mindenki, s azt is tudjuk, hogy milyen (milyen lenne, Margherita).

Vasárnap megint kihajózunk a Dunára, ahol kilenc tízkor sokadszor (de nem elegedszer) is megnézhetjük Wim Wenders Az amerikai barátját. Így kell adaptációt csinálni! De Bruno Ganz és Dennis Hopper játéka is megér minden pénzt. Szerencsére a korszerű technika már kizárja, hogy azon sopánkodjunk, miszerint a Paramount Channel rátolta Thelma és Louise-t (az 22.00-kor kezd), mely mozimű persze csak egy szokványos hollywoodi giccs egy road movie kulisszáiba csomagolva, de pont emiatt élvezetes szerfelett.

Kedden is királyság van: Film Café ebédidőben (12.25) adja A majmok bolygóját, mármint az igazit, egyenest 1968-ból.

Szerdán viszont kiderül, hogy az ismert okokból most sem úsztuk meg Tarantinót: a Négy szobát a Paramount Channel közvetíti este tizenegykor. Önöknek elég csak egy szobát kivenniük, mert aki szobát vesz ki, sohase viccel, de nem is tévézik.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.