tévéSmaci

Macskaszán

  • tévésmaci
  • 2019. június 1.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché a nyakukba kapták a nagy szocialista személyszállítási projektet, inkább megkönnyebbültek, mintsem hogy tehernek érezték volna. Pedig akarta a fene, Óvári et. hosszú ideig zaklatta őket, hogy gyerünk már, fogjuk már, de Sztupa hosszú ideig vissza tudta verni a próbálkozásait. Aztán eljött az a pillanat, amikor Óvári beelvtársiasodott, magyarán kifejezéstelenné vált a tekintete, s nem hallott meg több érvet, csak szajkózta, hogy kell, hogy más nem tudná, meg ilyeneket. Merev volt, nem bratyizós fajta, a humort is épp csak eltűrte, az íróasztala volt a páncél, de most kicsúszott a száján egy „nekem is vannak főnökeim”. Sztupa még erre sem adta fel, akkor küldje hozzám őket, valami ilyesmit válaszolt, de Troché már rég túl volt az egészen, ő különben sem ült le soha Óvárinál (úgy hívták, óváris iroda), úgyhogy megrángatta Sztupa vállát, húzzunk, kurtán rápillantott Óvári et.-ra, s csak annyit mondott, azt is már félig kifelé tartva: csámupuel. Sztupából a folyosón kitört a vidámság, csámupuel, csámupuel, mondogatta. Tulajdonképpen Sztupa is merev volt kicsit, de ő bírta a lazaságot, legtöbbször abban az esetben persze, amikor nem felé irányult, de valamelyest mégis a részese lehetett. Most is annak örült, hogy ezt részben ő mondta, nem ő mondta ki, de kicsit benne volt, s az nagy dolog. Még kuncogott kicsit, s a bajsza alatt folytatta is a mondókát, csámupuel, esopékjú, de mire a lifthez értek, már kész volt a terve. Felhívjuk a Keller és Knappichot Augsburgban, te beszélsz velük, hogy tele vagyunk pénzzel, s ennyi meg annyi járműre van szükségünk, aztán az irodában – szigorúan keresztnevek szerint – megcsináljuk az ülésrendet, járatbeosztást, személyek és tárgyak elosztását. Tudtam, sóhajtotta Troché. Sztupa elértette (ez azt jelenti, hogy megértette) a sóhajt, és helybenhagyta saját magát, igen a tárgyakét is, számos keresztnévre lesz szükségünk, tehát jobb, ha visszagondolsz az óvodás éveidre.

Csütörtökön (2-án) Robert Rodriguez méri össze az erejét és az elszántságát Robert Rodriguezzel, ahogy az ilyen párbajok kezdődni szoktak: kicsivel éjfél előtt. Az HBO3 23.30-kor csap bele az Alkonyattól pirkadatig című filmbe, melynek az a legfőbb tanulsága, hogy hideglelős, klausztrofóbiás, pszichopatás thrillert Ditrichstein írt a legjobban, zombifilmet viszont senki sem tud. Ezzel szemben a Cinemax 23.45-kor kezdi el a Desperadót, amit leginkább a finom, langyos mexikói sörhöz tudunk hasonlítani, ami állítólag jó a torokfájásra. Sajnos az sem segít rajtunk, ha kilenckor már odaülünk a Filmbox Premiumra, s nézzük a Juliát. Mert ugyan ez is jórészt mexikói ügyeskedés, de legalább ez egy Gloria-variáció Tilda Swintonra, viszont vége lesz addigra, amikor a többi mexikói marhaság elkezdődik – mintha a tévé valami étterem lenne.

Pénteken az HBO villámgyorsan reagál a napi eseményekre, amikor is (mikor is: este tíz előtt) műsorra tűzi Kostyál Márk Kojot című és hányatott életű próbálkozását. Este tizenegy után Werner Herzog csak az eredetivel mérhető Nosferatu remake-je a Nosferatu, az éjszaka fantomja érkezik a Dunára, de (ha már langyos sör) lesz előtte Az én kis falum, dehogy az enyém, a Svěráké, aki nagy svihák. Sokak szerint Menzelé is, mintha attól jobb lenne, de ők tévednek. Éljen Jan Bán, vesszen a tévé!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."